Aarhus Airport har tidligere anvendt almindelige, GPS-baserede anflyvningsprocedurer i situationer med tåge, sne og lavthængende skyer, men fra den 5. marts i år har lufthavnen opgraderet sine procedurer og anvender nu den allernyeste teknologi inden for GPS-baseret flynavigation.
Ekstremt præcis teknologiVed hjælp af det fælleseuropæiske system EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay System) opnår man en præcision på helt ned til én meter, hvilket betyder, at civile fly nu kan lande præcist og sikkert i vejrforhold med meget ringe sigtbarhed, forklarer Aarhus Airport i en meddelelse.
Selve systemet består af såkaldte geostationære satellitter kombineret med flere jordstationer rundt om i Europa. Satelitterne måler afvigelser i navigationssignalerne, som skyldes forskellige atmosfæriske forhold. Herved opnår man ifølge lufthavnen, stor nøjagtighed hos modtageren af GPS-signalet.
Billigere på sigtNår teknologien har vundet indpas hos de europæiske luftfartselskaber, og flere trafikfly derved bliver i stand til at udnytte EGNOS, forventer Aarhus Airport at kunne spare investeringer i og drift af de dyre, jordbaserede ILS-navigationsanlæg, der anvendes i selve lufthavnen i dag, når fly med dårlig sigtbarhed skal lande.
Hver dag lander der i gennemsnit 16 trafikfly i Aarhus Airport - foruden en stor mængde små og store skolefly .
De nye anflyvningsprocedurer er blevet til i et samarbejde mellem Helios, ESSP (European Satellites Services Provider), Flyvevåbnet og Naviai.
