23948sdkhjf

Tilpasning fortsætter hos Scania

Janko van der Baan tager to et halvt år mere for Scania i Danmark. Organisationen er på plads, og netværket skåret til. Nu skal der bare bedring i økonomien.
Det er tre år siden, at Janko van der Baan kom til Danmark for at tiltræde posten som administrerende direktør for Scania. Han fik tre år. De er gået – og han har forlænget kontrakten med endnu to et halvt år.

- Jeg kan lide at være i Danmark, min familie trives her, og jobbet er ikke færdigt endnu. Sådan forklarer den hollandske Scania-mand kontraktforlængelsen.

De tre år hos Scania i Danmark er ikke gået stille hen. Han har først og fremmest haft øje på den interne organisation. Importselskabet Scania Danmark og den ejede forhandler Scania Biler er i dag fusioneret til ét selskab, Scania.

- Vi er alle Scania, er hans motto.

Ifølge van der Baan har kunderne ikke kunnet forstå forskellen mellem Scania Danmark og Scania Biler. Forhandlerne havde svært ved det – og det havde de ansatte i den danske Scania-organisation egentlig også. Alle skel og grænser, som der måttet have været, er nu væk. Det handler om at profilere Scania. Det handler om at være Scania.

Den økonomiske virkelighed
- Målet for mit virke for Scania i Danmark har været at skabe en bæredygtig organisation. Det handler om at have netværket på plads, at have den rette organisation og orden i økonomien. Målet er ikke nået endnu, men vi er godt på vej. Situationen i Danmark er præget af et presset økonomisk klima. Vi har et stort netværk i Danmark. Vi har mange værksteder og mange ansatte. Det gælder om at tilpasse sig den økonomiske virkelig. Det kan man ikke gøre fra den ene dag til den anden. Man må gøre det skridt for skridt.

Alligevel har Scania nået at lukke fem værksteder i Janko van der Baans tre år. I dag er der 17 værksteder, der dækker Danmark, der er fire hos Stiholt og fem hos Nyscan.

- Jeg bliver ofte spurgt, om vi vil lukke flere; men det kan jeg ikke svare på. Det afhænger af markedssituationen, siger han. Lige nu føler jeg, at vi har det rette netværk. Lastbilsalget er blevet mere stabilt; men vi skal stadig holde øge med netværket.

Svingende markedsandel
Sidste år endte Scania på en meget lille markedsandel. Har du en kommentar til det?

- Vores mål er at tjene penge. Vi kan ikke leve af markedsandele. Vi vil selvfølgelig gerne være nr. 1 i markedet, men ikke for enhver pris.

- Det er rigtigt, at vores markedsandel var meget lav i 2014; den var nede omkring 19 procent; men det har jeg ingen problemer med at forklare. Hvis man ser samlet på 2013 og 2014, har vi 25 procents markedsandel i gennemsnit. Det er den markedsandel, som vi skal have.

- I 2013 solgte vi rigtig mange Euro 5-lastbiler til store flådeejere, men disse kunder købte ikke lastbiler i samme stil i 2014. Derfor havde vi en høj markedsandel i 2013 i modsætning til 2014. Jeg ved, det kan se underligt ud med så svingende markedsandele i to på hinanden følgende år – fra 29 til 19 - men der er ingen grund til panik.

- I år er vi tilbage i toppen. Allerede efter de to første måneder her i 2015 har vi en markedsandel på 30 procent. Der er et stort fokus på markedsandel, men jeg ved ikke rigtig hvorfor. Det skyldes måske, at det er let at måle; men som jeg sagde før: Vi kan ikke leve af markedsandele.

- De fleste af vores aktiviteter her i Scania handler ikke om at vinde markedsandele. Vi vil hellere gøre en indsats for at forbedre vores kunders forretning – og det kan vi for eksempel gøre ved at forklare, hvad vores Ecolution-koncept går ud på.

Transport 2015
Scania deltager ikke på Transportmessen i år. Er det en beslutning, som er truffet i Danmark eller i Sverige?

- Den beslutning har vi suverænt truffet i Danmark, svarer Janko van der Baan, men pointerer lige, at Scania har stand på bus-messen, som er en del af Transport 2015.

- Det handler om, hvordan man bruger sit marketingbudget. Vi traf allerede beslutningen i september – og ja, der har været et vis pres på os; men vi synes simpelt hen, det er for dyrt. Vi vil møde vores kunder på en anden måde, slutter Janko van der Baan.

Artiklen er en del af temaet Portræt.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094