23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Stærke danske biler til øko-marathon

Danske ingeniørstuderende jagter nye rekorder for brændstoføkonomisk kørsel, når Shell afholder øko-race i Rotterdam til maj.

Den 21.-24. maj lægger Rotterdam asfalt til, når selvbyggede brint-, el-, solcelle- og ætanolbiler dyster om at køre længst muligt på mindst muligt energi. Det sker, når en af verdens største konkurrencer for fremtidens ingeniører, Shell Eco-marathon, på 30. år bliver afholdt i Europa. Igen i år er det med stærke danske bud på nye verdensrekorder i at køre ekstremt langt på literen.

Stærke danske bud

Fra Danmark deltager DTU igen i år i klassen for små bybiler med forbrændingsmotor. Her satser holdet fra det tekniske universitet i Lyngby på at runde 700 km/l i bil med en - dog voldsomt forbedret -plæneklippermotor. Også Aalborg Universitet vil være på plads i Rotterdam. Her stiller holdet op med en stærkt optimeret udgave af deres 3D-printede, brintdrevne bybil, som omregnet kørte 575 km på en liter benzin i 2014-udgaven af løbet.

- Årets udgave af Shell Eco-marathon ser ud til at blive lige så spændende som altid. Igen i år har vi stærke danske bud på vinderbiler fra to danske universiteter. Her knokler de kommende tekniske ingeniører netop nu på at optimere alt fra motorer til aerodynamiske designs og forbrændingssystemer. I mere end et årti har de danske deltagere bevist, at de er blandt den absolutte elite i Europa, når det kommer til innovation, teamarbejde og evnen til at levere under ekstremt pres, siger Regitze Reeh, kommunikationsdirektør i Dansk Shell.

I alt konkurrerer 230 hold fra Europa og Afrika i to kategorier: Den futuristiske Prototype-kategori for raketlignende køretøjer og kategorien for små bybiler, kaldet UrbanConcept.

Om Shell Eco-marathon
Ved Shell Eco-marathon i Europa dyster fremtidens ingeniører og forskere i alderen 16-25 år. Hvert hold stiller med deres egenudviklede benzin-, diesel-, brint-, el-, solcelle-, gas- eller ætanol-bil. Opgaven er at køre længst muligt på det, som svarer til 1 kWh eller en liter benzin.

De bedste protype brintbiler klarer omregnet over 9.500 km/liter, mens DTU har rekorden blandt forbrændingsmotorer med 612,29 km/liter. I 2015 kan deltagerne vælge en ny type brændstof, CNG. CNG eller komprimeret naturgas er et ’low-carbon’ brændstof, der kan bruges som alternativ til benzin og diesel.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|instance-web03