Rapporten, der udkommer med lidt forsinkelse, anslår, at det højst vil koste 281 millioner kroner at indføre ”trafikal ligestilling” for øboerne. Trafikal ligestilling vil betyde, at øboere ikke kommer til at betale mere for en sejltur med færgen, end det ville have kostet i benzin, hvis man kunne tilbagelægge turen i bil.
Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested mener, at man hurtigst muligt skal omsætte denne konklusion i handling.
- Nu er der ingen undskyldninger længere. Vi skal have færgepriserne sænket nu´, siger han.
- Et beløb på 281 millioner kroner er på ingen måde skræmmende. Det MÅ Folketinget kunne finde finansiering til allerede ved de kommende finanslovsforhandlinger. Jeg
vil selv gøre mit, men jeg vil også opfordre Sammenslutningen af Danske Småøer og Ø-kommunerne til at opretholde et pres på os politikere.
- Jeg har dog bemærket, at Fanø ikke indgår i beregningerne, fordi Fanø-overfarten ikke ville oplyse priser og passagertal, selvom rederiet kan se frem til et klækkeligt tilskud fra staten. Det er helt uacceptabelt.
Det er blandt andet ved Enhedslistens mellemkomst, at Folketinget sidste sommer besluttede at få gennemført en analyse af, hvad det ville koste at få indført ”trafikal ligestilling” efter ”landevejsprincippet” for de danske småøer.
Analysen er udarbejdet af en arbejdsgruppe under Indenrigsministeriet.
Hele rapporten kan downloades her:
http://oim.dk/media/800900/analyse_af_ko...