Maersk Mc-Kinney var det første containerskib med en kapacitet på over 18.000 TEU. Det blev leveret fra DSME i 2013, men først i januar i år blev kapaciteten fuldt udnyttet. Alligevel bliver de gigantiske skibe kun større og større, skriver TU.no.
I marts måned i år modtog Samsung Heavy Industries en ordre på ti enheder af 20.000 TEU, hvilket var rekord, dog kun for en stund. Nu blot en måned senere er der landet en ny ordre på seks containerskibe på hver 21.100 TEU. Det er det Hongkong-baserede rederi OOCL, der bestilt skibe for omkring 0,95 milliarder dollars. Skibene vil blive leveret i november 2017.
Læs også:
- Det forventes, at ordrer på ultra-store containerskibe fortsætter i takt med, at den globale skibsfart konkurrerer om at udvide deres flåder, lyder det ifølge en meddelelse fra Samsung Heavy Industries.
Samsung Heavy Industries skal levere ti ud af i alt 12 20.000 TEU-bestillinger på verdensplan og har dermed indtaget en gedigen førsteplads. I første kvartal melder selskabet om ordrer på i alt 2,3 milliarder dollars, dækkende over ti containerskibe, seks olietankere og to LNG-skibe.
