23948sdkhjf

Branchen uenig om lovforslag

DTL og ITD slås om chaufførvikarer og udlånschauffører.
Magnus Heunickes lovforslag om ophævelse af udlånsordningen deler transportbranchen. DTL, 3F og FDL støtter transportminister Magnus Heunickes forslag, mens ITD, DI Transport og ATL er imod.

- Afskaffelsen af udlånsordningen er et beklageligt, men nødvendigt element i en bred indsats mod social dumping, skriver chefjurist John Roy Vesterholm i DTL’s høringssvar.

DTL er særlig tilfreds med, at det bliver lovfæstet og kontrolleret, at chauffører fra vikarvirksomheder i andre EU-lande følger bestemmelser om løn, overarbejde, feriepenge og pension.

3F's Transportgruppe er tilfreds med, at forslaget tillige gælder ved firmakørsel. Fagforbundet skønnner, at indgrebet vil få betydning for en række store transportvirksomheder og mindst 1000 udenlandske chauffører.

Flere udflagninger

ITD advarer om, at flere danske virksomheder vil udflage eller overlade godset til udenlandske transportvirksomheder.

- Forslaget vil ikke skaffe flere chauffører over på dansk overenskomst, men blot underminere grundlaget for en række andre job inden for lager, administration og logistik i Danmark, mener ITD.

EU-tvivlsom

Lovforslaget er på en række punkter er på kant med gældende EU-regler, mener ITD, DI Transport og Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik.

- Det undrer os, at regeringen er villig til at iværksætte så radikale foranstaltninger og skabe tvivl i forhold til EU-retten, erklærer ITD's adm. direktør Jacob Chr. Nielsen.

- Sagen skaber ikke tydelige og dokumentérbare forbedringer i forhold til dansk beskæftigelse og konkurrenceevne, men har tværtimod en negativ indflydelse på jobsituationen i Danmark.

Udlån er ikke et EU-problem

Adm. direktør Michael Svane, DI Transport, er uenig med regeringen i, at udlånsordningen skal afskaffes, fordi den er i strid med EU-lovgivningen, når den kun omfatter danske virksomheder.

- Udlånsordningen kan godt holdes inden for EU-reglerne, uden at den kan benyttes til at omgå overenskomstkravet i godskørselsloven. Det bærende princip er stadig væk, at man skal aflønne efter gældende overenskomster, når man kører med dansk lastbil i Danmark, understreger Michael Svane.

DI Transport og ATL fremhæver i deres fælles høringssvar, at det er i strid med EU-retten at påføre udenlandske chaufførvikarfirmaer uforholdsvis store administrative byrder.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.234