23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Tysk færgerute forgylder Scandlines

Færgedriften i den dansk-tyske korridor har i 2014 vist markant gode resultater, og samtidig transporterede rederiet største fragtmængder nogensinde.

Scandlines oplevede i 2014 moderat vækst i omsætningen, fra 505 millioner euro i 2013 til til 509 millioner euro i 2014. Fremgangen er især båret af øget aktivitet i korridoren mellem Danmark og Tyskland dertil en positiv udvikling inden for catering og retail, oplyser rederiet.

På færgedriften oplevede Scandlines øget aktivitet med en væsentlig stigning på 5,5 procent i antallet af fragtenheder til 0,7 millioner, en stigning på 0,4 procent i antallet af passagerer til 11,1 millioner og en mindre nedgang på 0,5 procent i antallet af biler til 2,5 millioner.

Driftsresultatet før afskrivninger og særlige poster steg med 4 procent til 179 millioner euro, svarende til en overskudsgrad på 35 procent. Fremgangen skyldes primært vækst i fragtvolumen, driftsforbedringer og effektiviseringstiltag. Årets resultat steg med 25 procent til 74 millioner euro.

- Vi er meget tilfredse med udviklingen i 2014, hvor det lykkedes os at øge vores omsætning og indtjening, mens vi samtidig forbedrede driften og styrkede vores konkurrenceevne. Vores færgedrift i den vigtige dansk-tyske korridor viste gode resultater, og vi transporterede den største mængde fragtenheder nogensinde, siger CEO i Scandlines, Søren Poulsgaard Jensen.

Massive investeringer i nye færger

I 2014 intensiverede Scandlines sin indsats for at fremtidssikre virksomheden med investeringer på i alt 122 millioner euro. Året før lå det tal kun på 22 millioner euro.

De massive investeringer i 2014 hænger blandt andet sammen med, at Scandlines underskrev en aftale med det danske skibsværft FAYARD med henblik på færdiggørelsen af to nye skibe. De to hybridfærger forventes at sættes i drift på ruten Gedser-Rostock i anden halvdel af 2015.

Scandlines har desuden en langsigtet ambition om at tilbyde emissionsfri færgedrift. Derfor blev der også foretaget betydelige investeringer i miljøteknologi i løbet af året for at overholde de nye svovlkrav, der trådte i kraft den 1. januar 2015. Alle fire skibe på Rødby-Puttgarden-ruten har fået monteret batterier samt såkaldte closed loop-scrubbere, der renser motorens udledningsgasser for adskillige forurenende stoffer.

Udsigterne for 2015 er positive, og Scandlines forventer en vækst på 3-5 procent i den samlede omsætning og nettoindtjening baseret på fortsat fremgang i korridoren Danmark-Tyskland og en stærk udvikling inden for catering og retail kombineret med driftsforbedringer.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web02