23948sdkhjf

DI: Ny rapport viser fremtiden for dansk luftfart

DI og en række danske luftfartsselskaber fremlagde mandag en ny rapport, som viser betydningen af luftfart for dansk økonomi og hvad der skal til for at styrke branchen.
På Hilton Copenhagen Airport Hotel løftede Dansk Luftfart, DI, SAS, Københavns Lufthavn og Billunds Lufthavn sløret for en ny rapport om luftfartens betydning for Danmark. Både hvordan sektoren positivt bidrager til fremgang og vækst, og hvad der skal til for at sikre luftfartens fremtid i Danmark.

Rapporten viser blandt andet at luftfarten i skrivende stund bidrager med 100 milliarder kroner til dansk BNP, hvilket svarer til 5,4 procent af dansk BNP. Rapporten fremhæver også tre potentielle scenarier, som dansk luftfart kan gå hen ad:
  • Et accelereret vækst-scenarie, hvor der kommer mere vækst i sektoren ved at tiltrække flere passagerer, men som kræver akut politisk handling.
  • Et basis-vækst, hvor tingene går som de gør nu.
  • Et risiko-scenarie, hvor kunderne valfarter til andre lufthavne, og efterlader dansk luftfart i markant værre tilstand end nu.

Forskellen mellem bedste og værste scenarie er 20 milliarder kroner og 31.000 arbejdspladser.

- Luftfart skaber vækst og vækst skaber arbejde. Men hvis vi ikke får politikerne italesat om luftfartens situation, og får dem til at indgå en langsigtet investering i luftfart og den omkringliggende infrastruktur, kommer vi i værste fald til at miste omsætning og arbejdspladser i branchen. Det kræver, at rammevilkårene for sektoren virkeligt forbedres, siger Lars Wigelstorp Andersen, formand for Dansk Luftfart.

Hele infrastrukturen skal med
Derfor fremhævede talsmændene også nødvendigheden af, at politikere giver grønt lys til et større reformarbejde, som skal styrke den samlede infrastruktur. For hvis luftfarten skal styrkes, kræver det, at den omkringliggende infrastruktur også hænger ordentligt sammen, så varer og passagerer nemt kan komme til og fra lufthavnene.

Ifølge Karsten Dybvad, administrerende direktør i DI, har lufthavnene en stadigt større rolle i dansk infrastruktur. Det skal også afspejles i den førte politik.

- De færreste folk tænker luftfart, når man hører begrebet infrastruktur, men luftfarten har længe været af stigende betydning for dansk økonomi. Hele 32 procent af dansk vareeksport fragtes i dag med fly. Derfor er det på tide med en strategi for området, siger Karsten Dybvad.

Læs den samlede rapport på Dansk Luftfarts hjemmeside

Kilde: DI

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.187