23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

EU åbner sag mod tysk mindsteløn

EU-Kommissionen åbner nu sag mod Tyskland for at bryde reglerne for det indre marked med mindsteløn.

Tyskland kræver, at chauffører, der kører gennem landet, skal have tysk mindsteløn på 8,5 euro i timen. Men det er brud på reglerne for det indre marked og for arbejdskraftens frie bevægelighed, mener EU-Kommissionen, der nu sender en åbningsskrivelse til Tyskland. Det skriver Børsen.

- Særligt brugen af tyske regler på transit og bestemte internationale transportoperationer kan i EU-Kommissionens øjne ikke retfærdiggøres, fordi det skaber uforholdsmæssige administrative barrierer, hvilket forhindrer det indre marked i at fungere ordentlig, skriver EU-Kommissionen ifølge Børsen.

EU-Kommissionen mener, at Tyskland sagtens kan sørge for ordentlige sociale vilkår uden at give køb på det indre marked for varer og ydelser på transportområdet.

Branchedirektør i DI Transport, Michael Svane, hilser initiativet velkommen, men mener samtidig skrivelsen er for vag.

- Det er svært at greje, hvad de mener. Vi har hele tiden peget på, at når grænseoverskridende transporter til og fra Tyskland bliver udført på udenlandske nummerplader af udenlandske lastbiler, mener vi ikke, den kan omfattes af den tyske mindsteløn, siger han til avisen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|