23948sdkhjf

Danmark fortsat blandt verdens største søfartsnationer

| Af Kamilla B. Hansen | Tip redaktionen om en historie

Danske rederier kom godt ud af 2014 til trods for meget svære markedsvilkår, mens 2015 er blevet indledt med de dårligste fragtrater nogensinde, viser ny publikation fra Rederiforeningen.

Rederiforeningen har offentliggjort den halvårlige publikation Skibsfarten i tal, som bl.a. viser udviklingen i den danske flåde.

Frisk eksportstatistik belyser danske rederiers virkeområde
Danmarks Rederiforening har i samarbejde med medlemmerne indsamlet nye eksportdata, som belyser hvor i verden danske rederier gør sine forretninger. Hidtidige data har været begrænset af at skulle følge pengestrømme. Men i en globaliseret verden hvor selskaber ofte gør brug af udenlandske bankers tjenester er dette ikke længere en hensigtsmæssig metode til opgørelse af danske rederiers virkeområde.

Rederiforeningen har indsamlet eksportdata, der tilsammen udgør ca. 85 % af den samlede valutaindsejling i 2013. Kombineret med regnskabstal og eksportindberetninger har det været muligt at konstruere et mere præcist billede af danske rederiers virkeområde. Den nye eksportstatistik vil fremadrettet blive opdateret én gang årligt i maj-udgaven af Skibsfarten i tal, og med ét års forsinkelse.

Danmark fortsat blandt verdens største søfartsnationer
De lave fragtrater har betydet, at danske rederier i flere tilfælde ikke har fornyet eller har opsagt timecharteraftaler på skibe. Derfor har der det seneste års tid været en nedgang i den samlede opererede tonnage i Danmark, hvilket er et udtryk for, at danske rederier tilpasser sig den nye økonomiske virkelighed og maksimerer driftsresultaterne. Ikke desto mindre ligger Danmark fortsat på 8.-pladsen over de største søfartsnationer målt ud fra opereret tonnage og kontrollerer 4,11 % af den samlede handelsflåde på tværs af segmenter.

Læs også: Pirateri koster danske rederier milliarder

Set i forhold til Norge og Sverige har den danske handelsflåde udviklet sig meget positivt i relative termer. Dette skyldes ikke mindst nettolønsordningen i DIS, der sikrer danske rederier konkurrencedygtige rammevilkår set i et internationalt perspektiv. Den positive udvikling gælder også i et større internationalt perspektiv jf. figur på side 10.

Stærk dollar er godt for rederierne
Valutaindsejlingen satte i 2014 ny rekord med 205 mia. kr., hvilket var en stigning på ca. 2 %. Valutaindsejlingen påvirkes af tre faktorer: godsmængder, fragtrater og dollarkursen. Den internationale handel steg ifølge IMF 3,4 % i 2014, men de lave fragtrater udhulede indtjeningen til rederierne. Den stærke dollarkurs var derfor rigtig gode nyheder for danske rederier, da langt de fleste transporter afregnes i amerikanske dollars.

Den høje dollarkurs slog først igennem i andet halvår i 2014, men har båret momentum med sig videre til 2015, hvor rederiernes forventes at kunne nyde godt af denne hele året. Endvidere forudsiger IMF en vækst i international handel på 3,7 % i 2015, hvilket tegner godt for den danske valutaindsejling i 2015.
Mere om: Rederiforeningen
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Esbjerg Havn udvider med ny multiterminal

Bestyrelsen på Esbjerg Havn har besluttet at anlægge en ny multiterminal på 40.000 kvm i Østhavnen. Terminalen forventes færdig i udgangen af året

Højt humør og første spadestik til udvidelse i Skagen Havn

Balancegang: Venstre og Enhedslisten kan ikke rummes i fælles transportaftale

Benny Engelbrecht skal forhandle en ny aftale om investeringer i infrastruktur

Mærsk vil være lige så stor på land

Nyhedsbrev

8.825 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Aabenraa Havn udstikker retningen: Vil udvikle i stedet for at afvikle

Online Avis Arkiv

Frederikshavn Havn i to-cifret millionoverskud

Spændende år gav rekordresultat hos Alpi

Aarhus Havn vil lave landstrøm med solceller og vindmøller

En mobil løsning skal årligt forsyne 7000 skibe med strøm produceret på havnen, fortæller havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen

Styrelse afviser klage over delvis havnelukning i Vejle

Travle skibe øger Danmarks energiforbrug

Leman frygter ikke Brexit

ADP finder ny topchef i egne rækker

Dachser Nordic barsler med rekordresultat

DFDS udstikker kursen for de næste fem år

Fire strategiske søljer skal holde DFDS på stabil vækstkurs frem mod overskud på 5,5 mia. kr. i 2023

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

Leman afslutter stort udbud på 68 nye trailere

Blue Water ekspanderer i øst

Volvos Vera har fået sin første selvkørende opgave

Skagen Havn underskriver kontrakt om etape 3-udvidelsen

Skagen Havn har valgt Per Aarsleff A/S som entreprenør på etape 3-udvidelsen af havnen. Udvidelsen er den største i havnens historie og forventes at koste 500 mio. kroner

Rekordmange tager vandvejen til Folkemødet

DLG samler transport og lager i Taulov

Rejsegilde på stort logistikcenter i Taulov Dry Port.

Dachser satser på bæredygtig vækst

Flotte takter hos Blue Water

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipa...

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Johan Bækgård & Søn ApS

Send til en kollega

0.172