23948sdkhjf

Danmark fortsat blandt verdens største søfartsnationer

| Af Kamilla B. Hansen | Tip redaktionen om en historie

Danske rederier kom godt ud af 2014 til trods for meget svære markedsvilkår, mens 2015 er blevet indledt med de dårligste fragtrater nogensinde, viser ny publikation fra Rederiforeningen.

Rederiforeningen har offentliggjort den halvårlige publikation Skibsfarten i tal, som bl.a. viser udviklingen i den danske flåde.

Frisk eksportstatistik belyser danske rederiers virkeområde
Danmarks Rederiforening har i samarbejde med medlemmerne indsamlet nye eksportdata, som belyser hvor i verden danske rederier gør sine forretninger. Hidtidige data har været begrænset af at skulle følge pengestrømme. Men i en globaliseret verden hvor selskaber ofte gør brug af udenlandske bankers tjenester er dette ikke længere en hensigtsmæssig metode til opgørelse af danske rederiers virkeområde.

Rederiforeningen har indsamlet eksportdata, der tilsammen udgør ca. 85 % af den samlede valutaindsejling i 2013. Kombineret med regnskabstal og eksportindberetninger har det været muligt at konstruere et mere præcist billede af danske rederiers virkeområde. Den nye eksportstatistik vil fremadrettet blive opdateret én gang årligt i maj-udgaven af Skibsfarten i tal, og med ét års forsinkelse.

Danmark fortsat blandt verdens største søfartsnationer
De lave fragtrater har betydet, at danske rederier i flere tilfælde ikke har fornyet eller har opsagt timecharteraftaler på skibe. Derfor har der det seneste års tid været en nedgang i den samlede opererede tonnage i Danmark, hvilket er et udtryk for, at danske rederier tilpasser sig den nye økonomiske virkelighed og maksimerer driftsresultaterne. Ikke desto mindre ligger Danmark fortsat på 8.-pladsen over de største søfartsnationer målt ud fra opereret tonnage og kontrollerer 4,11 % af den samlede handelsflåde på tværs af segmenter.

Læs også: Pirateri koster danske rederier milliarder

Set i forhold til Norge og Sverige har den danske handelsflåde udviklet sig meget positivt i relative termer. Dette skyldes ikke mindst nettolønsordningen i DIS, der sikrer danske rederier konkurrencedygtige rammevilkår set i et internationalt perspektiv. Den positive udvikling gælder også i et større internationalt perspektiv jf. figur på side 10.

Stærk dollar er godt for rederierne
Valutaindsejlingen satte i 2014 ny rekord med 205 mia. kr., hvilket var en stigning på ca. 2 %. Valutaindsejlingen påvirkes af tre faktorer: godsmængder, fragtrater og dollarkursen. Den internationale handel steg ifølge IMF 3,4 % i 2014, men de lave fragtrater udhulede indtjeningen til rederierne. Den stærke dollarkurs var derfor rigtig gode nyheder for danske rederier, da langt de fleste transporter afregnes i amerikanske dollars.

Den høje dollarkurs slog først igennem i andet halvår i 2014, men har båret momentum med sig videre til 2015, hvor rederiernes forventes at kunne nyde godt af denne hele året. Endvidere forudsiger IMF en vækst i international handel på 3,7 % i 2015, hvilket tegner godt for den danske valutaindsejling i 2015.
Mere om: Rederiforeningen
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.266