Danmark fortsat blandt verdens største søfartsnationer

| Af Kamilla B. Hansen | Tip redaktionen om en historie

Danske rederier kom godt ud af 2014 til trods for meget svære markedsvilkår, mens 2015 er blevet indledt med de dårligste fragtrater nogensinde, viser ny publikation fra Rederiforeningen.

Rederiforeningen har offentliggjort den halvårlige publikation Skibsfarten i tal, som bl.a. viser udviklingen i den danske flåde.

Frisk eksportstatistik belyser danske rederiers virkeområde
Danmarks Rederiforening har i samarbejde med medlemmerne indsamlet nye eksportdata, som belyser hvor i verden danske rederier gør sine forretninger. Hidtidige data har været begrænset af at skulle følge pengestrømme. Men i en globaliseret verden hvor selskaber ofte gør brug af udenlandske bankers tjenester er dette ikke længere en hensigtsmæssig metode til opgørelse af danske rederiers virkeområde.

Rederiforeningen har indsamlet eksportdata, der tilsammen udgør ca. 85 % af den samlede valutaindsejling i 2013. Kombineret med regnskabstal og eksportindberetninger har det været muligt at konstruere et mere præcist billede af danske rederiers virkeområde. Den nye eksportstatistik vil fremadrettet blive opdateret én gang årligt i maj-udgaven af Skibsfarten i tal, og med ét års forsinkelse.

Danmark fortsat blandt verdens største søfartsnationer
De lave fragtrater har betydet, at danske rederier i flere tilfælde ikke har fornyet eller har opsagt timecharteraftaler på skibe. Derfor har der det seneste års tid været en nedgang i den samlede opererede tonnage i Danmark, hvilket er et udtryk for, at danske rederier tilpasser sig den nye økonomiske virkelighed og maksimerer driftsresultaterne. Ikke desto mindre ligger Danmark fortsat på 8.-pladsen over de største søfartsnationer målt ud fra opereret tonnage og kontrollerer 4,11 % af den samlede handelsflåde på tværs af segmenter.

Læs også: Hovedoverenskomster på plads

Set i forhold til Norge og Sverige har den danske handelsflåde udviklet sig meget positivt i relative termer. Dette skyldes ikke mindst nettolønsordningen i DIS, der sikrer danske rederier konkurrencedygtige rammevilkår set i et internationalt perspektiv. Den positive udvikling gælder også i et større internationalt perspektiv jf. figur på side 10.

Stærk dollar er godt for rederierne
Valutaindsejlingen satte i 2014 ny rekord med 205 mia. kr., hvilket var en stigning på ca. 2 %. Valutaindsejlingen påvirkes af tre faktorer: godsmængder, fragtrater og dollarkursen. Den internationale handel steg ifølge IMF 3,4 % i 2014, men de lave fragtrater udhulede indtjeningen til rederierne. Den stærke dollarkurs var derfor rigtig gode nyheder for danske rederier, da langt de fleste transporter afregnes i amerikanske dollars.

Den høje dollarkurs slog først igennem i andet halvår i 2014, men har båret momentum med sig videre til 2015, hvor rederiernes forventes at kunne nyde godt af denne hele året. Endvidere forudsiger IMF en vækst i international handel på 3,7 % i 2015, hvilket tegner godt for den danske valutaindsejling i 2015.
Mere om: Rederiforeningen


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Molslinjen: Det bliver svært at konkurrere med Storebæltsbroen

Tre spor over Vestfyn og lavere brotakster

Regeringen og DF: Vi vil styrke infrastrukturen og mobiliteten i Danmark.

Både glæde og kritik fra branchen

ITD jubler over tre spor hen over Fyn, mens DTL kritiserer aftalen for kun at give personbilstrafikken takstnedsættelser på Storebælt.

Sådan omlægges bilafgifterne

Grenaa Havn ramte over målet

Røde tal hos RAL

Containerkørsel til dagspriser

Dania Trucking introducerer en online markedsplads for køb af containerkørsel til spotpriser.

Online Avis Arkiv

Blue Water ser store muligheder i havneudvidelse

Scandlines-højsæson med én million køretøjer

Blue Water i vanskelig undervandsoperation

Han byggede en gigant

Freja styrker sin svenske organisation

Københavns Lufthavn skal håndtere 1 mio. tons gods om året

Miljøstyrelsen politianmelder rederier for forurening

Innovation vil ændre transporten

Politikerne får øjnene op for multimodale transporter

Måtte erstatte lasten

Rød løber rulles ud for gods i Kastrup

Luftfragten fylder ikke meget i regeringens udkast til luftfragtstrategi, men den udgør en stor del af eksportens værdi

Medarbejdere hos DSV skal lære at læse og skrive

Ønsket er at give medarbejderne mere selvtillid og bedre livskvalitet - men det kan også være med til at knytte medarbejderne tættere til virksomheden

Hvem har ansvaret, når det går galt?

Forsvar for Vejle Havn i ny sag om havnelovbrud

Scandlines sagsøger Femern i sag om brætspil

Danmark bag ny global platform for maritime topledere

14 toneangivende virksomheder stifter Global Maritime Forum, som skal samle maritime topledere fra hele verden

Ny topchef for Blue Water Shipping

Det bliver 51-årige Søren N. Thomsen, der skal afløse firmaets grundlægger og nuværende topchef Kurt Skov

Havnens virksomheder klager over Esbjerg Havn

Temperaturfølsomt gods - hvem har ansvaret?

Kajtiden i Esbjerg bliver forkortet

Debat
Lastbiler i valgkamp

Minister: Færgeselskabs Femern-modstand er illegitim

Analyse: Aalborg Havn leverer hvert tiende job i kommunen

Tankskibe sender Mærsk-regnskab i milliardminus

Analyse: Hvide Sande skaber 200 lokale arbejdspladser

Industrihavn i Rudkøbing er færdig

A.P. Møller - Mærsks hackerregning kan blive voldsom

Transportminister fyret efter skandale

Michael Svane fylder 60

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NY VIDEO: Fordelene ved ManSafe SRL faldblokke på ét minut

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til I/S Reno-Nord

GPS Tyverisikring og overvågning

Nytænkning og udvikling driver den svenske bilbranche.

LEO LOCATIVE er effektiv og enkel varetransport!

Så er det i morgen det går løs hos Løwener

CO2 neutralt website

Vognmand og Entreprenør Mads Vejrup kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet hejseladskærre

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Vi har udvidet vores udlejningsprogram så det også omfatter mandskabskurve

Lastas Trucks Danmark A/S leveret en ny DAF XF 510 FTS SSC AS-Tronic til Vognmand Pedersen ApS

JLM teknik glæder sig til HI 2017

Kunder i den tyske bilindustri? Pas på der er faldende indtjening og øgede udfordringer.

TITGEMEYER præsenterer robotløsning til blindnitter, der sænker omkostningerne for danske virksomhed

Genknus & Kabell A/S kan køre hjem til Odense med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Nyt og moderne luftpudesystem

DSV Transport inviterer til 2x30 års jubilæum.

Invitation til Gå-Hjem-Møde: Kvalitet i mindre virksomheder

Husk: Vi har riggerværksteder i både Aalborg, Esbjerg, København og Odense

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer med hurtigt o...

Nylevering !

Nylevering !

Forløbet med tilbud, bestilling, levering og opsætning har forløbet upåklag...

Ny Kel-Berg 4 aks. tiptrailer 59 m3 med åbenbar side til Vognmandsfirmaet H...

Send til en kollega

0.239