23948sdkhjf

Er vi klar til at slippe rattet?

Innovationsdirektør i Poul Bruun, ILT mener, at teknik er vejen frem mod en mere sikker og miljørigtig godstransport.
KRONIK: Daimler Trucks amerikanske datterselskab Freightliner har netop fået tilladelse til at køre med deres første selvkørende lastbil på offentlige veje i Nevada. Der er godt nok tale om en semi-automatisk lastbil, fordi der skal være en chauffør om bord, men det er et vigtigt skridt på vejen til både at øge trafiksikkerheden og reducere CO2-belastning og miljøudslip.

Men en ting er de teknologiske nyvindinger, en anden er de samfundsændringer, som det bringer med sig.

Mange nye biler er allerede i dag semi-automatiske. Bare tænk på de sensorer, der bremser bilen og forhindrer dig i at køre op bag i en forankørende bil, der pludselig bremser hårdt op. Udviklingen betyder, at nye biler inden for få år vil blive udstyret med bil-til-bil kommunikationssystemer, som danner en 100 meter ring omkring din bil. Systemerne holder føreren og bilen opdateret på, hvad der befinder sig af objekter omkring bilen, og hvad de objekter foretager sig. Det store spørgsmål i denne sammenhæng er derfor, om vi, menneskene, egentlig er klar til endeligt at afgive den sidste frihed og overlade rattet til en computer?

Personlig frihed på vej ud
En af dem, der beskæftiger sig med dette spørgsmål, er den førende innovations- og fremtidsekspert Daniel Burrus.

En af hans konklusioner er, at vi privatbilister kan lide at køre. Hvad vi ikke kan lide, er trafikuheld – og her er vi helt på linje med det erhvervsliv, der er dybt afhængig af at få leveret varer af professionelle chauffører, og med de forsikringsselskaber, som må punge store erstatningssummer ud, når uheld sker.

Menneskelig distraktion
Ifølge Burrus var mere end 3.000 trafikuheld i USA i 2013 et direkte resultat af menneskelig distraktion – fx brug af mobiltelefon.

Alkoholkørsel var årsag til over en tredjedel af 33.000 trafikdræbte i USA. Det er eksempler på dårlig køreadfærd, som selvkørende biler ikke vil være belemret med, og dermed vil et stort antal uheld kunne undgås.

Han er ikke i tvivl om, at der vil ske et signifikant fald i antallet af trafikuheld, efterhånden som flere og flere biler bliver udstyret med bedre og smartere teknologier, og bilerne kommunikerer med ”den smarte infrastruktur”.

Den computerstyrede bil handler først og fremmest om at beskytte liv og ejendom. Selvkontrollen hos billisten og den frihed, der ligger i at føre køretøjet selv, er på vej ud pga. af sikkerhedsfaktoren.

Samfundsændring på vej
Omlægningen til semi-automatiske biler vil også forandre vores samfund. Efterhånden, som nogle bilproducenter sender biler på markedet med indbyggede sensorer og bil-til-bil kommunikationssystemer, vil bilejere uden sådanne systemer med stor sandsynlighed opleve markant stigende forsikringspræmier. Det vil nemlig blive et vigtigt parameter for forsikringsselskaberne, der fastsætter præmierne. Derfor er der også store forventninger til, at vi ret hurtigt vil komme til at se mange lastbiler blive semi-automatiske.

Semi-automatiske biler vil også med stor sandsynlighed forandre sundhedssektoren. Med en forventet reduktion på 80 procent af alle trafikuheld inden for relativt få år i USA er det oplagt, at sygehusenes akut- og skadestuestrategier må revurderes.

Et andet område, som vil vokse på grund af stadig flere semi-automatiske køretøjer, er behovet for øget databeskyttelse. Der vil opstå en helt ny og meget vigtig IT-sikkerhedsindustri i kølvandet af den semi-automatiske bil, ifølge Burrus.

Kan vi så slippe rattet helt?
Ja og nej. Det bliver et spørgsmål om valg af livsstil og valg af forretningsstrategi, om der skal en menneskehånd på rattet, er Daniel Burrus konklusion.

Det, der i mine øjne bliver helt afgørende, er, at vi allerede nu ser ind i fremtiden og tilrettelægger og designer fremtidens smarte infrastruktur i Danmark og tilpasser transportsektoren, sundhedssektoren og forsikringssektoren, så samfundet er klar til at håndtere udviklingen på vejene.

Det vil ikke kun være en gevinst for samfundet som sådan, men en gevinst for de markeder, der beskæftiger sig med transport.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078