23948sdkhjf

Speditør skulle erstatte fordærvet laks

Den norske lagmannsrett har fastslået, at en speditør skulle erstatte afsenders tab for fordærvet laks
En norsk speditør skulle fragte fersk laks fra Norge til Hanoi i Vietnam. I fragtaftalen angav speditøren, at laksen ville blive fragtet med bil fra Norge til Paris den 25. november 2011 og fløjet videre til Vietnam, hvor den ville ankomme fire dage senere.

Afsenderen bestilte slagtning og pakning af laksen til den 24. november 2011. Det viste sig dog senere, at det angivne ankomsttidspunkt til Vietnam faktisk var afgangstidspunktet fra Norge, og at laksene derfor var blevet slagtet og pakket hele tre dage før afgang.

Laksen ankom til Hanoi sent om aftenen, hvor der kun var sparsomt med lufthavnspersonale på arbejde, og laksen blev derfor først gjort klar til afhentning næste morgen.

Laksen stod derefter klar til afhentning i 8-9 timer, før modtageren kom for at hente den. I hele dette tidsrum stod laksen ikke på køl. Da modtageren kom frem og undersøgte laksen, lugtede den råddent og var misfarvet. Modtageren nægtede at betale.

Afsenderen led derfor et tab på 290.000 kroner og lagde sag an mod speditøren for at få dækket tabet.

Erkendte forkerte oplysninger
Speditøren erkendte over for byretten, at han havde angivet et forkert afgangstidspunkt. Han mente dog ikke, at det var groft uagtsomt, eller at der var årsagssammenhæng mellem fejloplysningerne og skaden. Speditøren mente i stedet, at fordærvelsen skyldtes, at modtageren i Hanoi havde givet Hanoi-lufthavnen besked om, at laksen ikke skulle stå på køl, og at laksen derfor havde stået i varmen i mere end 16 timer.

Afsenderen afviste, at der var givet sådan en besked.

Skulle erstatte det fulde tab
Borgarting lagmannsret i Norge udtalte, at eftersom speditøren havde erkendt at have givet urigtige informationer, og dette var uagtsomt, skulle retten ikke tage stilling til, om ansvaret skulle baseres på almindelig erstatningsret eller NSAB.

Retten tog herefter stilling til spørgsmålet om årsagssammenhæng. For det første fandt retten det mest sandsynligt, at afsenderen ville have bestilt slagtning og pakning af laksene til en senere dato, hvis speditøren havde oplyst det korrekte afgangstidspunkt. Derudover var det forventeligt, at klargøringen af laksen ville blive forsinket, når laksen ankom til lufthavnen sent om aftenen, hvor der kun var få på arbejde.

Retten: Skyld i skaden
Retten mente på den baggrund, at speditørens uagtsomme angivelse af forkerte oplysninger var skyld i skaden på laksen.

Retten fandt derudover – på baggrund af en skadesrapport og oplysninger fra flyselskabet – at laksen var ubrugelig som menneskeføde allerede ved ankomsten til Hanoi, men at laksen havde tabt yderligere værdi ved at stå ude i varmen i 16 timer. Retten mente ikke, at erstatningen skulle nedsættes, da det var usandsynligt, at modtageren i Hanoi havde givet besked om, at laksen ikke skulle stå på køl, henset til at det kun ville have kostet modtageren cirka 200 kroner.

Retten fremhævede desuden, at speditøren også under transporten kunne bebrejdes at have givet misvisende oplysninger, og at det derfor også var speditørens skyld, at modtageren ikke var klar til at hente laksen med det samme.

Speditøren skulle derfor dække afsenderens fulde tab på cirka 290.000 kroner. Byrettens dom blev derved stadfæstet.

[Borgarting Lagmannsretts dom af 8. april 2015, sag LB-2014-143628]
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188