23948sdkhjf

Nye hybridfærger godt på vej

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Scandlines’ to nye færger, M/F Berlin og M/F Copenhagen, er for alvor ved at tage form og farve.

Begge skibe har afsluttet et omfattende stålarbejde på de øverste dæk. Det betyder, at de to største udfordringer, nemlig manglende stabilitet og for stor dybgang, nu er løst.

Totalt er der fjernet næsten 2.000 tons fra det oprindelige skib og tilført 1.300 tons i lettere materialer, således at nettoreduktionen er 700 tons per skib. De næsten 4.000 tons skrottede materiale fra de to oprindelige skibe er sendt til genanvendelse i overensstemmelse med hybridfærgens bæredygtige profil.

Læs også: Scandlines solgt for tocifret milliardbeløb

M/F Berlin er helt efter planen længst fremme i processen med den omfattende ombygning. Om bord er arbejdet med at udruste apteringen godt fremskredet, og de forskellige leverandører vil afslutte deres arbejde i perioden medio juli til ultimo august. I starten af juli påbegyndes det meget omfattende test- og idriftsættelsesprogram, der skal sikre, at alt om bord virker efter hensigten.

Læs også: Flere lastbiler vælger færgen over Øresund

169 meter lange M/F Berlin forventes som det første af de to skibe at forlade Fayard sidst i september for at gå på prøvetur. Efter prøveturen vil skibet sejle til Rostock, hvor det nye færgeleje skal tilpasses og de sidste finpudsninger foretages Herefter går besætningen i gang med øvelsessejladser, så skibet kan gå i drift med udgangen af oktober.

M/F Copenhagen forventes at blive leveret et par måneder senere også med et batteridrevnet hybridsystem installeret. Hybridsystemet i kombination med en closed loop scrubber reducerer svovludledningen med mindst 90 procent.
Mere om: Scandlines
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Esbjerg Havn udvider med ny multiterminal

Bestyrelsen på Esbjerg Havn har besluttet at anlægge en ny multiterminal på 40.000 kvm i Østhavnen. Terminalen forventes færdig i udgangen af året

Højt humør og første spadestik til udvidelse i Skagen Havn

Balancegang: Venstre og Enhedslisten kan ikke rummes i fælles transportaftale

Benny Engelbrecht skal forhandle en ny aftale om investeringer i infrastruktur

Aabenraa Havn udstikker retningen: Vil udvikle i stedet for at afvikle

Nyhedsbrev

8.825 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Mærsk vil være lige så stor på land

Online Avis Arkiv

Frederikshavn Havn i to-cifret millionoverskud

Spændende år gav rekordresultat hos Alpi

Aarhus Havn vil lave landstrøm med solceller og vindmøller

En mobil løsning skal årligt forsyne 7000 skibe med strøm produceret på havnen, fortæller havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen

Styrelse afviser klage over delvis havnelukning i Vejle

Travle skibe øger Danmarks energiforbrug

Leman frygter ikke Brexit

ADP finder ny topchef i egne rækker

Dachser Nordic barsler med rekordresultat

DFDS udstikker kursen for de næste fem år

Fire strategiske søljer skal holde DFDS på stabil vækstkurs frem mod overskud på 5,5 mia. kr. i 2023

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

Leman afslutter stort udbud på 68 nye trailere

Blue Water ekspanderer i øst

Volvos Vera har fået sin første selvkørende opgave

Skagen Havn underskriver kontrakt om etape 3-udvidelsen

Skagen Havn har valgt Per Aarsleff A/S som entreprenør på etape 3-udvidelsen af havnen. Udvidelsen er den største i havnens historie og forventes at koste 500 mio. kroner

Rekordmange tager vandvejen til Folkemødet

DLG samler transport og lager i Taulov

Rejsegilde på stort logistikcenter i Taulov Dry Port.

Dachser satser på bæredygtig vækst

Flotte takter hos Blue Water

Se alle Medlemmernes egne nyheder

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipanhænger fra Lastas

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Johan Bækgård & Søn ApS

Ny 5-polet modulær MIXO SQUICH®-indsats

Hydrauliske komponenter fra KTR

Send til en kollega

0.245