I april i år introducerede mobilkranproducenten Grove sin nye model GMK5250L i deres produktprogram. Mobilkranen med en kapacitet på 250 ton på fem aksler bliver bygget på Grove´s fabrik iWilhelmshaven og forsynes som standard med VIAB Turboretarder kobling. Det er førstegang, VIAB bruges i mobile kraner på verdensplan.
Mobilkranen er monteret med en drivlinje fra Mercedes-Benz. VIAB Turboretarder er en del af denne pakke.
Køretøjet bæev første gang fremvist offentligt i maj i forbindelse med eventen Vertical Days 2015 i Haydock Park, mellem Liverpool og Manchester. Siden er det første eksemplar solgt på det danske marked.
- VIAB er skabt til mobilkraner, der skal manøvrere med ekstrem nøjagtighed, ofte tunge belastninger ved lave hastigheder og på løst underlag som for eksempel i forbindelse med samling og opstilling af vindmøller, forklarer Hans-Günter Böhm, der er General Manager hos Voith Commercial Vehicles.
- VIAB kombinerer igangsætning, trækkraft og nedbremsning i ét samlet system. Turboretarderkoblingen er mere kompakt, lettere og mere effektiv end konventionelle momentomformerkoblinger eller automattransmissioner. Den overopheder aldrig, selv i forbindelse med krævende manøvrer som offroadkørsel eller opstart på ekstreme stigninger med fuldt læs.
VIAB bruges også som standardudstyr i Mercedes-Benz SLT modelprogrammet for sværgods- og specialtransport samt som ekstraudstyr i Actros og Arocs,
