23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

VIAB nu også i mobilkraner

250 ton mobilkran fra Grove med VIAB Turboretarder kobling. VIAB Turboretarder koblingen fra Voith, der blev hædret med "Best Practice Innovation" prisen sidste år, vil nu også være tilgængelig i tunge mobilkraner.

I april i år introducerede mobilkranproducenten Grove sin nye model GMK5250L i deres produktprogram. Mobilkranen med en kapacitet på 250 ton på fem aksler bliver bygget på Grove´s fabrik iWilhelmshaven og forsynes som standard med VIAB Turboretarder kobling. Det er førstegang, VIAB bruges i mobile kraner på verdensplan.

Mobilkranen er monteret med en drivlinje fra Mercedes-Benz. VIAB Turboretarder er en del af denne pakke.

Køretøjet bæev første gang fremvist offentligt i maj i forbindelse med eventen Vertical Days 2015 i Haydock Park, mellem Liverpool og Manchester. Siden er det første eksemplar solgt på det danske marked.

Ekstrem nøjagtig

- VIAB er skabt til mobilkraner, der skal manøvrere med ekstrem nøjagtighed, ofte tunge belastninger ved lave hastigheder og på løst underlag som for eksempel i forbindelse med samling og opstilling af vindmøller, forklarer Hans-Günter Böhm, der er General Manager hos Voith Commercial Vehicles.

- VIAB kombinerer igangsætning, trækkraft og nedbremsning i ét samlet system. Turboretarderkoblingen er mere kompakt, lettere og mere effektiv end konventionelle momentomformerkoblinger eller automattransmissioner. Den overopheder aldrig, selv i forbindelse med krævende manøvrer som offroadkørsel eller opstart på ekstreme stigninger med fuldt læs.

VIAB bruges også som standardudstyr i Mercedes-Benz SLT modelprogrammet for sværgods- og specialtransport samt som ekstraudstyr i Actros og Arocs,

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web02