Danske Fragtmænd har siden 2007 indsamlet data fra bl.a. GPS-tracking i firmaets 1.600 lastbiler. Ved at dykke ned i de enorme datamængder finder logistikvirksomheden nye - uventede - muligheder for at forbedre forretningen. Det skriver finans.dk.
Målet var oprindeligt at optimere forretningen ved at forudsige bemanding og fragtmængder, og så sætte ind i tide.
Sidenhen har håndteringen af data udviklet sig til også at være et salgsredskab. Med data fra forskellige brancher ser Danske Fragtmænd nu på, hvor der er tegn på op- og nedgang. Hermed har virksomhedens sælgere et nyt redskab til bedre at identificere potentielle kunder.
- Vi har lige afsluttet vores proof of concept, og vi kan se, at det er noget, der holder. For salgsorganisationen har jo altid nok at lave, så det gælder om at prioritere arbejdet, siger Peer Omann, it-udviklingschef hos Danske Fragtmænd til finans.dk.
