23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Amerikanske landevejsdrømme hos DSV

Ovenpå et positivt halvårsregnskab, skeler DSV til ekspansion på det amerikanske marked for vejtransport








Optimisme i euro-økonomien



















Svært gennembrud i USA























Vil skabe mere værdi for kunderne













Hjulene er igen begyndt at rulle på det europæiske marked for vejtransport. DSV kan således melde om et positivt resultat på deres Road division i såvel første som i det nyligt offentliggjorte regnskab for andet kvartal. Administrerende direktør Jens Bjørn Andersen mener, at markedsfornemmelsen er en smule mere positiv nu, end den har været i de seneste år. Han vurderer, at europæisk lastbilvolumen i de næste seks måneder bliver lige så stor i Europa, som det gør på international luft og sø. DSV regner med 2-4 % på luftfart, 1-3 % på vejtransport og 1-3 % på søfragt, siger direktøren. Der er en række faktorer, der spiller ind på det løft af den europæiske økonomi, som DSV oplever i øjeblikket. Udover den lavere oliepris, nævner Jens Bjørn Andersen i flæng euroens svagere position i forhold til dollars, som tiltrækker mere erhvervsaktivitet, samt at de initiativer som Europas Centralbank er kommet med, begynder at slå igennem. Og så er der selvfølgelig oliepris - Det er ikke fuld bonanza, men vores kunder beder os om at transportere mere end tidligere. Og når vi sidder ude hos os og vi pludselig transporterer mere for en kunder, er det svært for os at vide, hvad det skyldes. Vi er bare glade for, at der er mere aktivitet, siger han. I avisspalterne er det især det succesfulde Air & Sea, der er rendt med spaltepladsen i denne omgang, hvor divisionen præsenterede en fremgang på 26 %. Men det gør ikke direktøren mindre tilfreds med udviklingen på Road: - Der er ingen tvivl om, at Road udvikler sig mindre positivt end luft og sø, men det er en uretfærdig sammenligning. Vores Road division er næsten 100 % begrænset indenfor Europa, mens luft og sø er en global aktivitet, hvor væksten er meget højere i østen og i USA end i Europa. DSV betragter sig selv som en stor spiller på Road i Europa, hvor de er en af de tre største aktører i branchen. - Vi dækker hele Europa, og netværket er stærkt. Det kunne være attraktivt at tage den viden, vi har i Europa, over til USA, som er et meget attraktivt marked, som vi har meget respekt for. De har en anden måde at drive transport på, siger Jens Bjørn Andersen, og uddyber: - Det er vores opfattelse, at USA er mere splittet i forskellige operatører, hvor transportformerne er mere adskilt. Der er de meget store full-load operatører, som kun har store læs, og så er der stykgods, i modsætning til Europa, hvor vi godt kan håndtere alle de forskellige opgaver. Direktøren vurderer, at DSV er klar til USA, lige som USA er klar til DSV. Men en position på det amerikanske marked er ikke noget, man kommer sovende til, og det bliver en krævende opgave for danske DSV: - Der er et marked, der er modent, og der er nogle veletablerede, stærke virksomheder på det marked, så det er i givet fald noget, vi skal kæmpe os til. Vi har taget nogle forsigtige skridt og har skabt en Road som vokser rigtig meget, selvom det stadig er i små tal. Vi håber på at købe en virksomhed, så vi kan få nogle erfaringer fra markedet, siger Jens Bjørn Andersen. På den lidt kortere sigt skal der sættes ind for at give de eksisterende, europæiske kunder endnu mere valuta for pengene. - Vi skal udvikle produkter og skabe værdi for vores kunder, ikke mindst teknologisk, hvor vi investerer meget i kundeløsninger. For eksempel med GPS på 7.000 trailere, så vi kan udbyde bedre Track & Trace (sporing, red.). Vi vil også gerne tilbyde en lettere form for kommunikation, vi arbejder blandt andet på et varslingsprogram, hvor kunderne oplyses om eventuelle forsinkelser. Det er meget kompliceret, for vi har 20 mio. sendinger om året i Europa, så det er ikke noget, man bare lige gør, siger Jens Bjørn Andersen, og tilføjer: - Det der med at sige, at transport, det er noget, der bare skal køre fra A til B, er ikke korrekt. Vi syr avancerede løsninger til vores kunder.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.188