23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DHL Express stormer frem

Omsætningen og indtjeningen er i kraftig vækst for DHL Express, der skiller sig ud fra resten af Deutsche Post koncernen..

Men det kniber for store dele af Deutsche Post-koncernen af præstere positive resultater, stormer DHL Express stormer frem på den internationale transportscene. Virksomheden er en del af Deutsche Post-gruppen, hvor den her ved udgangen af første halvår 2015 står for 23 procent af koncernomsætningen.

Ser man på driftsresultatet, står DHL Express for over halvdelen af koncernens overskud. I første halvår var driftsresultatet (EBIT) på 708 millioner euro i DHL Express. Deutsche Post-koncernen realiserede som helhed et EBIT 1,2 milliarder euro.

De tre andre divisioner i Deutsche Post koncernen er Post, Fragt og Logistik. De oplever alle vækst i omsætningen, mens indtjeningen halter voldsomt bagefter.

Vokseværk

Derfor er det er en stolt direktør Claus Lassen, DHL Express i Danmark, der kan fortælle om noget af det, der gør en forskel.

- DHL Express oplever en meget stærk vækst internationalt set. Service- og kvalitetsniveauet er meget højt både i Danmark og internationalt. Vi investerer meget i vores europæiske hubs og udvider med nye. Vi er således klar til at udvide i Leipzig, som er vores helt store hub i Europa. I Bruxelles har vi en stor hub på tegnebrættet. Det samme i London.

- I Asien investerer vi kraftigt i Shanghai og Hong Kong. Vi har faktisk vokseværk overalt.

Godt i Danmark

- Vi gør det også rigtig godt i Danmark, siger Claus Lassen.

- Vi har vækst både i toppen og på bundlinien. Både før og under finanskrisen har vi optimeret, hvor vi kunne. Det betyder, at vi i dag står med en meget strømlinet organisation, som er i stand til at udnytte vækstmulighederne. Vi ansætter folk, og uddanner dem i at kunne levere et højt service- og kvalitetsniveau.

Træning af medarbejderne

Transportmagasinet: - Når det nu går så godt for Express, kan de andre divisioner i Deutsche Post lære noget af Express?

- Det er klart, at der bliver skelet til én, når det går godt, svarer Claus Lassen.

- På mange fronter i koncernen ønsker vi at lære af hinanden. Et af de steder, hvor Express gør en klar forskel, er i vores træningsprogram for medarbejderne.

- Vi ønsker at gøre alle vores 107.000 medarbejdere til Certified International Specialists. Hver medarbejder - også jeg selv – har et personligt pas, som bliver stemplet efterhånden som vi deltager i kurser og udviklingsprogrammerne. Jo bedre kompetence, vi får, des mere selvtillid kan vi arbejde med.

- Desuden har vi en lidt anden forretningsmodel end de andre divisioner. Vi driver et netværk. De andre divisioner, som for eksempel Fragt-divisionen, køber deres tjenester hos andre aktører. Den forskel har også en betydning for indtjeningen, slutter Claus Lassen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web03