23948sdkhjf

DTL: Stærekasser kan gøre nytte på omfartsveje

Stærekasser kan blive nyttigt værktøj i implementering af ens hastighed i byzonerne
I debatten om stærekasser og fotovogne har flere både politikere og organisationer været ude med deres tilkendegivelser om, hvilke værktøjer, den danske trafikkontrol bør benytte.

Senest har Danske Anlægsentreprenører været ude med et ønske om stærekasser som en fast bestanddel af kontrollen ved vejarbejder.

I DTL Danske Vognmænd, hvis medlemmer bruger mange timer på de danske landeveje, afviser man at tage stilling til spørgsmålet om, hvorvidt trafikkontrollen skal udføres af stærekasser eller af fotovogne.

- Som udgangspunkt har vi ikke en holdning til det ene eller det andet. Som vi ser det, så kører den professionelle branche og chauffør ikke for stærkt, understreger chefkonsulent og leder af DTLs regionale servicekontorer, Franck Davidsen.

- Men det er klart, at der kan være nogle forhold, der taler for det ene og for det andet, tilføjer han, og peger især på Venstres foreslåede ”Tempo 100” ordning, hvor lastbiler i fremtiden kan komme til at køre helt op til 70 km/t i bymæssig bebyggelse.

- Hvis man skal tale stærekasser kan man sige, at hvis man kigger på omfartsveje med højere hastigheder, er DTL fortaler for, at man får hævet grænsen og udligner hastigheden. Og her kunne stærekasserne være et godt middel til at få styr på den situation, siger Franck Davidsen.

Og det vil have betydning for brancheorganisationens medlemmer, der tilbringer mange timer på de danske landeveje, siger han:

- Vi tror på, at en ens hastighed i mange tilfælde i byzonerne vil kunne forbedre færdselssikkerheden betydeligt.
Læs mere om: DTL
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219