23948sdkhjf

Flere lastbiler på nye Gedser-færger

Det bliver lettere og hurtigere for lastbiler at komme over Gedster-Rostock, når de to nye færger “Berlin” og “Copenhagen” indsættes sidst på året.
En af Danmarks populærest færgeruter - Gedser-Rostock - får mere kapacitet, når færgerne "Berlin" og "Copenhagen" indsættes på ruten sidst på året. Allerede i september prøvesejles "Berlin." Den indsættes i drift til oktober. Den anden færge - "Copenhagen" - bliver indsat et par måneder efter.

Ruten er især populær for lastbiler, der skal til Østeuropa og Tyskland, men populariteten forventes at blive øget, når kapaciteten på færgerne øges fra 38 til 96 lastbiler pr. tur. Det vil betyde, at der sjældent vil være kapacitetsproblemer med de ny færger.

Ligeledes vil de nye færger være i stand til at tage flere passagerer. 1300 passagerer mod de nuværende 1000.

Den øgede passagerkapacitet er vigtig, fordi ruten også benyttes flittigt af busselskaber med kurs mod Berlin, Prag, Budapest og andre østeuropæiske destinationer.

Ud over mere plads kan lastbilchaufførerne se frem til, at der bliver hyppigere afgange på ruten. I øjeblikket sejles der midt på dagen i en såkaldt grøn sejlplan, hvor der sejles knapt hver anden time.

- Vi kommer til at sejle fast hver anden time, lover seniorkaptajn Christian B. Jensen. Han bliver kaptajn på “Copenhagen”.

920 biler af og på

De nye færger vil have fire vognbaner, hvor man kan køre ud af færgen. Det vil gøre ud- og indkørsel hurtigere for bilerne. Det er også nødvendigt, hvis man skal holde en fartplan med to timer mellem afgangene.

Den maksimale kapacitet er 96 lastbiler eller 460 personbiler, eller en kombination af lastbiler og personbiler. Med den nye sejlplan bliver der kun et kvarter til at alle biler kommer ud og nye biler kører ind. Med andre ord hvis der kun er personbiler, skal 920 personbiler køre fra borde eller ombord på et kvarter. Det bliver en stor opgave, men en opgave, som Scandlines vurderer kan lykkedes.

Christian B. Jensen glæder sig i øvrigt over, at trafikken på Gedser-Rostock er steget kraftigt. Ruten bliver især brugt af lastbiler.

- Lastbiltrafikken er flyttet mod Østeuropa, og vi er nu over niveauet fra før finanskrisen. Så det går godt. Vi satser på ruten, også når Femerforbindelsen er etableret. Lastbilerne vil stadig have mange kilometer at spare ved at tage Gedser-Rostock, siger Christian B. Jensen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08