23948sdkhjf

Sådan bliver Scandlines-færgerne færdige

| Af Eskil Mann Sørensen | Tip redaktionen om en historie

Fra skandale til succes. Scandlines og Fayard har måtte improvisere under ombygningen af de to nye færger til Gedser-Rostock-ruten.

Til september kommer den første af rederiets to nye færger - “Berlin” - i søen på prøvetur. Den bliver sat ind på ruten Gedser-Rostock sidst i oktober. Et par måneder efter kommer søsterskibet “Copenhagen”.
De to nye færger vil kunne rumme væsentligt flere biler og lastbiler end de nuværende. De er miljøvenlige, da de sejler på både diesel og batteri (hybrid). De er hurtige. Alle glæder sig til dem.

Umiddelbart lyder det som en succeshistorie, men i virkeligheden er det en fem år lang lidelseshistorie, der startede med, at færgerne skulle bygges på P+S Værft i Stralsund. Værftet gik konkurs før færgerne var færdigbygget.

Efter konkursbehandling og retssag kom færgerne til værftet Fayard i Odense for at blive færdigbygget. Det viste sig, at de skulle bygges helt om. Ombygningen er ved at være til ende nu. I næste måned skal den første færge prøvesejles.

Projektchefer: Vi måtte improvisere

- Det har ikke været en enkel proces. Vi har måttet improvisere, efterhånden som vi arbejdede os gennem færgerne. Der lå ikke noget færdigt design, da vi gik i gang. Vi blev nødt til at tage det skridt for skridt, fortæller Bjørn Wienigk, projektchef fra Fayard.

Han sekunderes af Scandlines' projektchef, Lars Jordt:
- Vi fandt flere nye udfordringer under processen. Det er det projekt, som jeg har arbejdet længst tid med overhovedet, og nu glæder jeg mig til, at vi bliver færdige, siger Lars Jordt, projektchef fra Scandlines.

Alt for meget stål

Færgerne er bygget med umådeholden brug af tunge stålplader, så de endte med at have 700 ton overvægt hver. Det skete på det daværende P+S Værft i Stralsund i Tyskland, som efterfølgende gik konkurs.

Fayard har måttet fjerne 2.000 ton stål fra hver af færgerne og igen opbygget 1300 ton. En stor del af de øverste dæk er fjernet og bygget op igen i en slankere udgave.

Scandlines havde planlagt at genopbygge en del af færgerne i aluminium for at komme ned i vægt, men det viste sig ikke at være nødvendigt. I de færdige færger er det derfor kun helikopter-landingsplatformen, som er lavet i aluminium.

Nye el-ledninger

Et af de største delprojekter i ombygningen af færgerne har været en komplet nyinstallering af alle ledninger.

Læs også: Flere lastbiler vælger færgen over Øresund

- De elektriske systemer var et stort problem, siger Lars Jordt.

- Det tyske værft havde blandet signalkabler med powerkabler. Det må man ikke. Vi risikerer groft sagt, at når vi starter kaffemaskinen, så drejer roret. Vi havde påpeget problemet over for P+S værftet, men de lyttede ikke.

- Der var faktisk den samme fejl, der var årsag til, at man måtte aflyse åbningen af Berlins nye lufthavn. Man MÅ IKKE blande signal- og powerkabler.

- Nu er kabelføringen blevet forenklet og rationaliseret. P+S Værftet havde trukket 540 km kabel i hver af færgerne. Det var væsentligt mere end nødvendigt. Med den nye kabelføring kommer vi ned på godt 400 kilometer kabel.

Måtte justere kontrakten løbende

Læs også: Scandlines solgt for tocifret milliardbeløb

Det har taget et år at ombygge de to færger. I kraft af at der hele tiden har skullet tages nye beslutninger, har Scandlines løbende måttet justere kontrakten med Fayard; men det har ikke været et problem. De to selskaber kender hinanden meget godt. Scandlines har i flere årtier brugt Fayard til at reparere og vedligeholde sine skibe.

- Fayard er et reparationsværft, og de er meget mere fleksible end et nybygningsværft. De er vant til, at man løbende laver ændringer. Det gør det mere enkelt for os at arbejde med, siger Lars Jordt.

De mange ændringer, der har skullet gennemføres på færgerne, har krævet, at Scandlines har været på værftet på Lindø med hele 20 teknikere og eksperter.

I juni har 600-700 mand arbejdet intensivt med at færdiggøre det indvendige i færgerne. Og nu - efter fem års byggeforløb skal “Berlin” ud på søen i september.

Mere om: Fayard |Scandlines
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Esbjerg Havn udvider med ny multiterminal

Bestyrelsen på Esbjerg Havn har besluttet at anlægge en ny multiterminal på 40.000 kvm i Østhavnen. Terminalen forventes færdig i udgangen af året

Højt humør og første spadestik til udvidelse i Skagen Havn

Balancegang: Venstre og Enhedslisten kan ikke rummes i fælles transportaftale

Benny Engelbrecht skal forhandle en ny aftale om investeringer i infrastruktur

Aabenraa Havn udstikker retningen: Vil udvikle i stedet for at afvikle

Nyhedsbrev

8.822 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Mærsk vil være lige så stor på land

Online Avis Arkiv

Frederikshavn Havn i to-cifret millionoverskud

Spændende år gav rekordresultat hos Alpi

Aarhus Havn vil lave landstrøm med solceller og vindmøller

En mobil løsning skal årligt forsyne 7000 skibe med strøm produceret på havnen, fortæller havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen

Styrelse afviser klage over delvis havnelukning i Vejle

Travle skibe øger Danmarks energiforbrug

Leman frygter ikke Brexit

ADP finder ny topchef i egne rækker

Dachser Nordic barsler med rekordresultat

DFDS udstikker kursen for de næste fem år

Fire strategiske søljer skal holde DFDS på stabil vækstkurs frem mod overskud på 5,5 mia. kr. i 2023

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

Leman afslutter stort udbud på 68 nye trailere

Blue Water ekspanderer i øst

Volvos Vera har fået sin første selvkørende opgave

Skagen Havn underskriver kontrakt om etape 3-udvidelsen

Skagen Havn har valgt Per Aarsleff A/S som entreprenør på etape 3-udvidelsen af havnen. Udvidelsen er den største i havnens historie og forventes at koste 500 mio. kroner

Rekordmange tager vandvejen til Folkemødet

DLG samler transport og lager i Taulov

Rejsegilde på stort logistikcenter i Taulov Dry Port.

Dachser satser på bæredygtig vækst

Flotte takter hos Blue Water

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipa...

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Send til en kollega

0.203