23948sdkhjf

Sådan bliver Scandlines-færgerne færdige

| Af Eskil Mann Sørensen | Tip redaktionen om en historie

Fra skandale til succes. Scandlines og Fayard har måtte improvisere under ombygningen af de to nye færger til Gedser-Rostock-ruten.

Til september kommer den første af rederiets to nye færger - “Berlin” - i søen på prøvetur. Den bliver sat ind på ruten Gedser-Rostock sidst i oktober. Et par måneder efter kommer søsterskibet “Copenhagen”.
De to nye færger vil kunne rumme væsentligt flere biler og lastbiler end de nuværende. De er miljøvenlige, da de sejler på både diesel og batteri (hybrid). De er hurtige. Alle glæder sig til dem.

Umiddelbart lyder det som en succeshistorie, men i virkeligheden er det en fem år lang lidelseshistorie, der startede med, at færgerne skulle bygges på P+S Værft i Stralsund. Værftet gik konkurs før færgerne var færdigbygget.

Efter konkursbehandling og retssag kom færgerne til værftet Fayard i Odense for at blive færdigbygget. Det viste sig, at de skulle bygges helt om. Ombygningen er ved at være til ende nu. I næste måned skal den første færge prøvesejles.

Projektchefer: Vi måtte improvisere

- Det har ikke været en enkel proces. Vi har måttet improvisere, efterhånden som vi arbejdede os gennem færgerne. Der lå ikke noget færdigt design, da vi gik i gang. Vi blev nødt til at tage det skridt for skridt, fortæller Bjørn Wienigk, projektchef fra Fayard.

Han sekunderes af Scandlines' projektchef, Lars Jordt:
- Vi fandt flere nye udfordringer under processen. Det er det projekt, som jeg har arbejdet længst tid med overhovedet, og nu glæder jeg mig til, at vi bliver færdige, siger Lars Jordt, projektchef fra Scandlines.

Alt for meget stål

Færgerne er bygget med umådeholden brug af tunge stålplader, så de endte med at have 700 ton overvægt hver. Det skete på det daværende P+S Værft i Stralsund i Tyskland, som efterfølgende gik konkurs.

Fayard har måttet fjerne 2.000 ton stål fra hver af færgerne og igen opbygget 1300 ton. En stor del af de øverste dæk er fjernet og bygget op igen i en slankere udgave.

Scandlines havde planlagt at genopbygge en del af færgerne i aluminium for at komme ned i vægt, men det viste sig ikke at være nødvendigt. I de færdige færger er det derfor kun helikopter-landingsplatformen, som er lavet i aluminium.

Nye el-ledninger

Et af de største delprojekter i ombygningen af færgerne har været en komplet nyinstallering af alle ledninger.

Læs også: Flere lastbiler vælger færgen over Øresund

- De elektriske systemer var et stort problem, siger Lars Jordt.

- Det tyske værft havde blandet signalkabler med powerkabler. Det må man ikke. Vi risikerer groft sagt, at når vi starter kaffemaskinen, så drejer roret. Vi havde påpeget problemet over for P+S værftet, men de lyttede ikke.

- Der var faktisk den samme fejl, der var årsag til, at man måtte aflyse åbningen af Berlins nye lufthavn. Man MÅ IKKE blande signal- og powerkabler.

- Nu er kabelføringen blevet forenklet og rationaliseret. P+S Værftet havde trukket 540 km kabel i hver af færgerne. Det var væsentligt mere end nødvendigt. Med den nye kabelføring kommer vi ned på godt 400 kilometer kabel.

Måtte justere kontrakten løbende

Læs også: Scandlines solgt for tocifret milliardbeløb

Det har taget et år at ombygge de to færger. I kraft af at der hele tiden har skullet tages nye beslutninger, har Scandlines løbende måttet justere kontrakten med Fayard; men det har ikke været et problem. De to selskaber kender hinanden meget godt. Scandlines har i flere årtier brugt Fayard til at reparere og vedligeholde sine skibe.

- Fayard er et reparationsværft, og de er meget mere fleksible end et nybygningsværft. De er vant til, at man løbende laver ændringer. Det gør det mere enkelt for os at arbejde med, siger Lars Jordt.

De mange ændringer, der har skullet gennemføres på færgerne, har krævet, at Scandlines har været på værftet på Lindø med hele 20 teknikere og eksperter.

I juni har 600-700 mand arbejdet intensivt med at færdiggøre det indvendige i færgerne. Og nu - efter fem års byggeforløb skal “Berlin” ud på søen i september.

Mere om: Fayard |Scandlines
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Mærsks containerfragt trodser modvind på verdenshavene

Optimisme hos DTL efter første møde i klimaudvalg

Tre danske havne med i nordisk erklæring om bæredygtig udvikling

Både havnene i Esbjerg, Aarhus samt CMP forpligter sig nu til at dele erfaringer med syv andre nordiske havne

Pris til transportforskning

Der er en grønnere vej

Nyhedsbrev

9.028 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

DFDS fik forventningen bekræftet i tredje kvartal

Online Avis Arkiv

Sådan påvirkes brotrafikken af den nye grænsekontrol

Valg af DSV-boss til klimaudvalg deler branchen

Stena Line vil udrulle kunstig intelligens efter succes-forsøg

Navnet forpligter: - Vi gør tingene "the Blue Water way"

Blue Water-direktør: - Man kan godt tale en krise i gang

Opkøb af konkurrent skal hente milliarder til DSV

Allerede næste år skal opkøbet af Panalpina hjælpe til at føje flere hundrede millioner til DSV's bundlinje

150.000 kvm ny havn står klar i Rønne

Molslinjen bestiller kæmpe-katamaran til Bornholm

Austal skal levere verdens største katamaran til betjeningen af Bornholm, som Molslinjen netop har fået forlænget

Konkurser i september

Særlig indsats på vejtransport: 66 har fået påbud af Arbejdstilsynet

Mærsk opjusterer: Bliver milliarder mere værd på børsen

Havneudvidelse i Vordingborg færdig før tid

DFDS vinder ny brexit-kontrakt

DSV svinger kniven: 165 jobs skæres væk

Disse lovforslag vil påvirke transporten

ADP ansætter ny udviklings-chef

Vordingborg Havn udvider til dobbelt størrelse

DSV-direktør nomineret til årets leder

Månedens konkurser

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sidste udkald til basiskursus om Udbudsloven

Ny hjemmeside om bæredygtighed

NOS A/S har pallegafler til DIN løfteopgave!

NYHED: Unikke Rundsling til 'Heavy Lift' fra Hampidjan

Ny Maxtrailer !

Vind en Dynello Accu Winder - Fyns Kran Udstyr

Ringspann® præcision

Ny Faymonville Multimax !

Prysmian offentliggør 3.kvartal 2019 resultat

BSV hjælper gerne med det rette løfteværktøj

ODE’s nye højfrekvens magnetventil med lang levetid

Drømmer du om at samle al din logistik ét sted?

Ny Kel-Berg 61,5 m3 tiptrailer til Sejer & Sønnichsen A/S

Ny Maxtrailer !

Ny kompakt arbejdslampe med unikt SMART GRIP 4-in-1 system

Bureau Veritas Kick Off Seminar 2020

Mød Bo Rønhard - Ny salgskonsulent i Nordjylland

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til A/S P. Moos Eftf.

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Ny Maxtrailer !

Kender i fordelene ved vacuum løftesystemer?

Ny viden og erfaringsdeling er vigtig

Ny Benalu Trailer !

Kel-Berg tiptrailer med nedfaldbar side til Jakob Pedersen

Send til en kollega

0.27