23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Spiritustågerne fra øst

Udenlandske lastbilchauffører med for mange promiller i blodet er et stigende problem. Hvordan stopper vi den uheldige udvikling, spørger kommentator Poul Rudolf

Antallet af stangstive udenlandske chauffører på de danske veje er stigende. I år har politiet foreløbig snuppet mindst 22 udlændinge for at have for meget sprit i blodet, mens de kørte i lastbiler - og det er noget af en rekord.





Så vidt vides kørte en stor del af spritbilisterne for større danske vognmandsvirksomheder eller danske speditører.





Tallet er uofficielt. I sager om spritkørsel skelner politiet ikke mellem danske og udenlandske chauffører. Derfor har Godschaufførernes Landsklub under fagforbundet 3F påtaget sig opgaven. De lokale medierne gennemlæses systematisk for omtale af lastbiluheld for at få en nogenlunde brugbar statistik.





Høje promiller



Der er eksempler på nogle utroligt høje promiller, som forudsætter stor rutine i omgangen med alkohol for overhovedet at kunne stå på benene. Utroligt at der ikke er sket større uheld i de som regel østeuropæiske spirituståger. Formentligt er det kun et spørgsmål om tid.





Antallet af danske chauffører, som er taget for spirituskørsel, menes at være forholdsvis lavt. Trafikkulturen i den danske vognmandsbranche er høj. Det er mange år siden, at den var præget af promiller.





Mange danske virksomheder har indført en alkoholpolitik med alkohollåse i lastbiler, og det opfattes som et helt naturligt initiativ i kampen for øget trafiksikkerhed.





Det er de tørstige udenlandske chauffører, som trækker overskrifterne, når de opfører sig som vildtfarende spritmissiler på de danske veje. Udlændinge har en anden trafikkultur.





Hvordan stopper vi alkoholisterne?



En udenlandsk chauffør, som tages for spritkørsel i Danmark, får en bøde og bliver frakendt køreretten i Danmark, men ikke i de øvrige EU-lande. Han skal bare en tur over grænsen, så kan han køre igen.





Der er fremsat flere fornuftige og seriøse forslag til at stoppe udenlandske chauffører med for meget sprit i blodet. Et af dem er de såkaldte alko-bomme ved havnene eller grænserne. De kan forhindre fulde chauffører i at køre ind i landet. Den løsning kan ikke anvendes, når først de udenlandske chauffører er kommet til Danmark og for eksempel holder i i Padborg.





Eneste effektiv våben er øget kontrol af chaufførernes spiritusmæssige tilstand, inden de forlader parkeringspladsen. Politiet ved godt, hvor de skal sætte ind. Det kræver ikke de helt store ressourcer, men om at tage en beslutning.





På en eller anden måde skal der sættes ind over for det stigende antal udenlandske lastbilchauffører med for meget alkohol i blodet. Det er for sent, når der først er kommet lig på bordet.



BREAKING
{{ article.headline }}
0.109