23948sdkhjf

Chaufførerne smuttede under krisen

Attraktiv løn i andre brancher er med til at lokke lastbilchaufførerne væk, siger vognmand
De chauffører, som forlod transportbranchen under finanskrisen, kommer ikke tilbage til erhvervet. Det siger vognmand Jens Aage Daugaard.

Som ejer af virksomheden JAD Transport har han store problemer med at finde kvalificerede chauffører til sine lastbiler, skriver Børsen.

- Der har været en massiv flugt fra branchen i de seneste år. Og de folk kommer ikke tilbage nu, hvor vi har brug for dem, siger Jens Aage Daugaard.

Han peger på, at der i det østjyske erhvervsliv er kommet gang i hjulene, og det er blandt andet medvirkende til, at de mennesker, der før ernærede sig som chauffører, bliver lokket af andre brancher.

- Der er andre brancher, som netop nu gerne vil smide 30-40 kr. oven i timelønnen for at sikre sig en god medarbejder. Det kan jeg ikke leve op til i en vognmandsbranche, hvor konkurrencen er benhård, siger Jens Aage Daugaard til Børsen.

Han medgiver, at der sagtens kan være en pulje af arbejdsløse chauffører i branchen, som ikke føler, at de kan få et job.

- Men jeg må bare sige, at kompetenceniveauet i den ansøgerpulje, som vi skal forsøge at rekruttere fra, er blevet meget, meget lavt i løbet af de seneste år, siger Jens Aage Daugaard og tilføjer, at mange af de nye mangler helt basale egenskaber til at udfylde chaufførjobbet.

- I dag skal en chauffør have basale it-færdigheder, han skal kunne kende en række sikkerhedsregler, og han skal kunne tage nogle ansvarlige beslutninger på egen hånd. Jeg har ansat en del chauffører, som jeg så har måttet sige farvel til igen efter relativt kort tid, fordi de ikke kunne bruges. Så var det alligevel mere attraktivt at stille lastbilen i garage end at risikere en bøde på 50.000 kr. på grund af en forkert beslutning fra en uerfaren chauffør, siger han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094