Mercedes-Benz lancerer nu en ny generation af sin OM471-motor til lastbiler. For en bil, der kører 130.000 km om året, kan det betyde en årlig besparelse på 1.100 liter diesel og tre ton mindre CO2-udslip.
- Den nye motor har fået ny brændstofindsprøjtning, højere kompression og en ny turbolader, forklarer Lasse Wøhlk, der er salgschef for lastbiler hos Mercedes-Benz i Danmark.
- Alt i alt har fornyelsen kostet lidt over en halv milliard kroner i udviklingsomkostninger.
OM471 er grundstenen i Daimler-koncernens tunge lastbilsmotorer og anvendes i hele verden til Mercedes-Benz, Freightliner, Western Star og Fuso lastbiler. Den anvendes også i de tunge Mercedes-Benz og Setra busser. Den er til dato produceret i cirka 250.000 eksemplarer.
- Den nye generation af OM471 kan nu bestilles til levering i Mercedes-Benz Actros, oplyser Lasse Wöhlk.
De seneste 50 år er lastbilernes brændstofforbrug faldet med omkring 60 procent. I midten af 1960'erne kom den direkte indsprøjtning, der med ét slag reducerede forbruget med 25 procent. Siden da er forbruget faldet og effekten steget år for år.