23948sdkhjf

Sverige kan blive først med el-vej

Siemens vil teste el-vej på strækninger i Californien - og i Gävle, der nu står til at få verdens første offentlige el-vej
Siemens deltager i to projekter, hvor luftledninger til lastbiler skal testes på offentlig vej – dels i Californien og det på E16 uden for Gävle. I begge tilfælde gælder det strækninger på et par kilometer, som skal udstyres med luftledningerne.

Det skriver nyteknik.se.

Via strømaftageren på lastbilens tag, skal køretøjet automatisk skifte til el-drev. Når lastbilen forlader luftledningerne, kan de køre på batteri i omkring en kilometer, før dieselmotoren slår til.

Siemens har udviklet teknologien på en test-facilitet i Tyskland. I Californien og uden for Gävle er det tid til at vise, at det kan bruges i virkelighedens verden.

- Vi vil vise, at vi kan opbygge infrastrukturen inden for vej, uden, at andre trafikanter mærker gener ved det, siger Anders Bylund, der arbejder med industriløsninger hos Siemens.

Demonstrationsstrækningen i Californien er blevet forsinket, og dermed har strækningen på E16 chancen for at blive den første offentlige el-vej i verden, ifølge Siemens.

- Det er vigtigere, at det bliver et godt projekt, end at det bliver det første. Men jeg vil gerne, at Sverige bliver det første med el-vej i verden, det ville være sjovt, siger Anders Bylund.

Den første el-lastbil forventes at rulle ud på E16 i april næste år. Et år senere får den selskab af yderligere en.

Projektet drives af Siemens sammen med Scania, Region Gävleborg og flere industrivirksomheder.
Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.08