23948sdkhjf

Erhvervsliv frygter for EU's transport-guldæg

En række lande har genindført grænsekontrol som følge af flygtningesituationen i Europa. Transportfolk advarer mod økonomiske tab
Det indre marked og den frie bevægelighed er kronjuvelen i EU, lyder det fra vejgodstransport-erhvervet, der advarer mod at udvide antallet af lande, der foretager gammeldags grænsekontrol.

Det kan skade den store danske EU-eksport, der er opbygget, siden Danmark indtrådte i Schengen-samarbejdet i 2001, lyder det.

Det skriver Børsen.

- Hvis de begynder fysisk at stoppe trafikken, som man hører de vil gøre mellem Østrig og Tyskland nu, så kommer det til at skabe forstyrrelser i forhold til den logistiske struktur. Hele logistikkorridoren, der er på kryds og tværs i Europa, bliver udfordret, siger adm. direktør Peter Therkelsen, H.P. Therkelsen og peger på, at effekten vil være bred.

- Det er ikke kun isoleret til vores egen virksomhed. Det er hele markedet, der bliver ramt af det her, og det vil skabe relativt store bølgeskvulp på kryds og tværs af Europa, siger Peter Therkelsen.

Udenrigsminister Kristian Jensen (V) mener ikke, at den tyske og slovakiske grænsekontrol er en permanent situation, som danske virksomheder skal vænne sig til som et arbejdsvilkår i Europa.

- Jeg tror, at det er af kortere varighed. Alle, inklusiv både Tyskland og Østrig, understreger, at de ønsker, at Schengen skal fungere med de åbne grænser, siger Kristian Jensen.

I brancheorganisationen for vejgodstransport ITD mener direktør Jacob Chr. Nielsen, at det er afgørende, at grænsebommene ikke fysisk går ned mellem EU-landene.

- Hvis man forestille sig den ultimative kontrol – at man laver grænsebomme, og lastbiler skal holde i kø ved landegrænserne – så begrænser det mulighederne for at agere internationalt, og det vil også ramme danske virksomheder. At man skal holde i kø ved grænseovergangene vil betyde rigtig meget for den effektive logistik, siger han.
Læs mere om: ITD
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094