23948sdkhjf

Scandlines får 47 mio. fra EU

Rederiet forventes at få tildelt midler til installation af scrubber og hybridsystem på de to nye passagerfærger til ruten Gedser-Rostock
Scandlines forventes at få tildelt EU-millioner til installation af scrubber og hybridsystem på de to nye passagerfærger til ruten Gedser-Rostock samt til miljøvenlig infrastruktur på begge havneanlæg.

Den grønne omstilling til hybriddrift på Fugleflugtslinjen mellem Rødby-Puttgarden har tidligere modtaget bidrag gennem EU. EU's infrastrukturfond Connecting Europe Facility (CEF) har til formål at fremme mere effektive, grænseoverskridende transportkorridorer. CEO hos Scandlines, Søren Poulsgaard Jensen, siger:

- Vi er stolte og glade for blåstemplingen fra EU. Vi ser det som endnu en stor anerkendelse af det arbejde, vi gør for at implementere grønne tiltag på vores overfarter og gøre vores fremtidige færgefart endnu mere miljøvenlig.

I 2013 indførte Scandlines som det første færgerederi i verden et hybridsystem, der i stor skala kan lagre overskydende energi i batterier om bord. Men Scandlines’ visioner om bæredygtig færgedrift stopper ikke her. Ambitionen for den grønne strategi er i sidste ende zero emission; det vil sige et helt emissionsfrit fremdriftssystem for færgerne.

Scandlines’ investering i miljørigtig teknologi og en grønnere fremtid fortsætter i første omgang med EU-bidraget til de to nye, moderne passagerfærger M/F Berlin og M/F Copenhagen. Et væsentligt mål er at optimere brændstofforbruget på de to nybygninger til ruten Gedser-Rostock – og at overholde de gældende miljøkrav.

Det gøres ved at installere Scandlines’ hybridfremdriftssystem, som allerede er implementeret på alle fire passagerfærger på Rødby-Puttgarden, og ved at installere røggasrensere (closed loop scrubbere), som reducerer svovludledningen med mindst 90 procent og dermed opfylder de nye regler for svovlgrænser.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.173