23948sdkhjf

Speditørerne: Det bliver lettere at inddrive gæld

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Danske Speditører mener, at det bliver nemmere at inddrive gæld og undgå dårlige betalere i udlandet, hvis det danske retsforbehold fjernes.

Der bliver færre juridiske uklarheder og større sikkerhed for pengestrømmen, hvis Danmark fjerner sit retsforbehold over for EU ved folkeafstemningen den 3. december.

Derfor kaster Danske Speditørers juridiske chef, advokat Rasmus Køie, sine øjne på fem specifikke EU-love, som er relevante for alle speditører i dagligdagen, hvor pengene skal ind fra kunderne og underleverandørerne skal betales i et "cashflow" med lille overskudsgrad.

De er alle forordninger, der ikke behøver Folketingets vedtagelse:

1 Betalingspåkrav
2 Småkrav
3 Tvangsfuldbyrdelsedokument
4 Kontosikring
5 Konkurs

Nemmere kreditvurdering

Der er en eksisterende, velfungerende parallelaftale om tvangsfuldbyrdelse samt en dansk lov om smidig behandling af krav under 50.000 kroner.

Alligevel foretrækker Rasmus Køie en direkte tilslutning til disse retsakter, for det vil afspejle sig på bundlinjen i form af rationalisering: - Det er smidigere, når det kører i samme system, og man skal ikke bruge de samme ressourcer til kreditvurdering.

Kontosikringen giver mulighed for at indefryse bankindeståender ved hjælp af en såkaldt europæisk kendelse.

EU-nej til særaftale

Parallelaftaler er en vej uden om det omfattende retsforbehold, men den slags aftaler kan tage lang tid at forhandle hjem. Imidlertid er det ikke givet, at EU-kommissionen vil bruge kræfter på at forhandle en sådan mellemstatslig aftale med Danmark.

Konkursforordningen er et eksempel for en EU-lov, hvor EU har afvist en parallelaftale, dvs. Danmark kan ikke tilslutte sig det retlige samarbejde på området.
- Det bliver det nemmere for danske kreditorer at blive bekendt med insolvensbehandlinger og inddrive krav i andre EU-lande, men det går selvfølgelig begge veje, siger Rasmus Køie om konkursforordningen.

Forsikringssager

De fem ovenstående forordninger er selskabs- eller civilretlige.

Læs også: ITD: Hvad betyder retsforbeholdet for transportbranchen?

Straffesager om tyveri, røveri og overfald på chauffører i forbindelse med internationale transporter kan også udvikle sig til erstatnings- og forsikringssager, når parter strides om ansvaret.

Derfor fremhæver Rasmus Køie et par retsakter inden for strafferet angående efterforskning og fremskaffelse af beviser, som hænger sammen med politisamarbejdet i Europol.

- Speditører er interesseret i et velfungerende europæisk politisamarbejde til opklaring og finde stjålne effekter ved at iværksætte en efterforskning hurtigt, siger Rasmus Køie.

- Speditører er kendetegnet ved at arbejde på tværs af grænser, og de har mange kunder og underleverandører i andre EU-lande. Derfor er det selvfølgelig interessant, når man bygger effektive logistikkæder til gavn for kunderne, at man har tilsvarende smidige juridiske adgangsveje, slutter Rasmus Køie.

Forbereder høringssvar

Danske Speditørters foreløbige vurdering føjer sig til ITD's EU-ansvarlig Karen Roiy og DTL's chefjurist John Roy Vesterholms vurderinger i Transportmagasinet for to uger siden.

Flere er givetvis på vej. Lovudkastet er i høring til 29. september. Lovforslaget fremsættes i Folketinget den 8. oktober.

DI Transport er i gang med en kortlægning, der begynder med luftfarten og fortsætter med vej- og banetransport både for gods og passagerer, oplyser branchedirektør Michael Svane. Det maritime område vil også blive studeret i lyset af folkeafstemningen.

Man kan roligt forudse, at DI Transport ender med en ja-anbefaling. "Det ville en uproblematisk forudsigelig konstatering, men til gengæld rigtig," slutter Michael Svane.

3F: Inddrivelse i udlandet

3F's transportgruppe er ved at studere, om nogle af retsakterne har betydning for chaufførmedlemmerne ligesom byggeområdet, hvor man kan inddrive skyldige beløb i udlandet, oplyser formanden, Jan Villadsen.

- Vi kigger på det. Jeg tror ikke, at vi siger enten blank ja eller nej, men vi kommer med vores bidrag, siger FDL's formand Christian Jensen.
Også Danske Havne kigger på de enkelte retsakter for at se, hvordan de berører medlemmerne.
Mere om: retsforbeholdet
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

DSV: Corona-udbrud udfordrer skibsfarten mest

Varebilstilladelser presser nordjysk kurerfirma på økonomien

Klimavenlig køletransport: Lidl satser på biogas

Ulovlig parkering endte med beslaglagt lastbil

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nyhedsbrev

9.102 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

OK-forhandlinger i transportsektoren tæt på klimaks

Dansk Industri og 3F Transport har indkaldt forhandlingsudvalg til slutforhandlinger i dag for at forsøge at opnå gennembrudsforlig

Online Avis Arkiv

Klima-Dan indkalder til forhandlinger om ladestandere og erhvervstransport

Postnord sælger dagligvarelogistikken

Coronavirus kommer til at koste Mærsk i 2020

Mærsk køber logistikselskab i USA for næsten fire milliarder

Entreprenør- og vognmandsfirma skærer 5,8 mio. kr. af overskuddet

Coronafrygt har kostet verdenshandel milliarder

OK mærker stigende efterspørgsel på HVO

Plus

Bagom Vestas-aftalen
DSV tænker grønne vindmølle-tanker: Vil revolutionere Vestas-transporter

DSV har fået 47.000 kvm logistikcenter på bare 9 måneder

DTL om håndholdt mobilsnak: - Vi vil ikke se det!

Trafiktung Københavner-bro er nedslidt: Skal renoveres for 36 mio. kr.

ATL: Stop bødestigning ved arbejdsulykker

Razzia denne uge: Lastbilchauffører er mest uopmærksomme i trafikken

DK-Miljø opkøber vognmandsfirma med 100 år på bagen

TIP Nordic fortsætter væksten

TIP Trailer nåde en milepæl i december. Over 10.000 trailere på leje i Norden!

Heftig stigning i modulvogntog på Øresundsbron

Banedanmark har fundet ny direktør med jernbaneerfaring

Fagfolk: - Den danske jernbane er syg

Grøn omstilling på vej

Minister vil sætte batteridrevne tog på skinner inden 2030

Coronavirus hindrer PostNord i at sende pakker til Kina

Direktør tilbage hos Nyscan

Plus

Jernbaneterminal til millioner ligger fortsat øde hen

V og R vil gøre det gratis at køre over Storebælt i elbil

Coronavirus rammer den globale transportsektor

Pallemagasin taler med robotter

Næstved Havns næste direktør er fundet

Debat
- Vi skal hylde de dygtige lærlinge

Vand på vejene er lige så farligt som is

Scania får ny salgschef

Se alle Medlemmernes egne nyheder

AssetTracking

Specialløsning på vej til kunde – 20 ton løfteåg

Johan Bækgård & Søn ApS nye Kel-Berg tiptrailer

Projekterings-, Projekt-, eller Byggeledelse? Valget er dit!

Omkostningseffektive spredeåg til løft - igen og igen!

Tilpassede løsninger til præcis dit behov

Hvem kan ikke lide et super godt tilbud?

Tjek vores nye katalog!

Elevator positioning system

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Restsalg opkorterkrog m. gaffel

Uhørt hurtig byggeproces på DSV Hedeland

4 facts om digitaliseringen i detail og produktionsbranchen!

Har du et login til fyns-kran.dk?

Kel-Berg sværlasttrailer til Fredericia Shipping A/S

Står du og skal bruge stålwirer? NOS A/S har et stort udvalg

Med få skridt kan du gøre en forskel

Ny telecom sælger ansat hos Prysmian Danmark

Komplette faldsikringssæt fra Carl Stahl A/S

Har du hørt om vores kurser i Sikker Anhugning? (VIDEO)

Børge Skafte Transport & Spedition A/S nye Kel-Berg

Vi har nyt katalog på gaden!

Tjek Pumper fra KH-Technic ApS!!

Produktnyhed fås kun hos Hans Følsgaard

Prysmian kabler installeret i Istanbuls nye Lufthavn

Send til en kollega

0.203