23948sdkhjf

Speditørerne: Det bliver lettere at inddrive gæld

Danske Speditører mener, at det bliver nemmere at inddrive gæld og undgå dårlige betalere i udlandet, hvis det danske retsforbehold fjernes.
Der bliver færre juridiske uklarheder og større sikkerhed for pengestrømmen, hvis Danmark fjerner sit retsforbehold over for EU ved folkeafstemningen den 3. december.

Derfor kaster Danske Speditørers juridiske chef, advokat Rasmus Køie, sine øjne på fem specifikke EU-love, som er relevante for alle speditører i dagligdagen, hvor pengene skal ind fra kunderne og underleverandørerne skal betales i et "cashflow" med lille overskudsgrad.

De er alle forordninger, der ikke behøver Folketingets vedtagelse:

1 Betalingspåkrav
2 Småkrav
3 Tvangsfuldbyrdelsedokument
4 Kontosikring
5 Konkurs

Nemmere kreditvurdering

Der er en eksisterende, velfungerende parallelaftale om tvangsfuldbyrdelse samt en dansk lov om smidig behandling af krav under 50.000 kroner.

Alligevel foretrækker Rasmus Køie en direkte tilslutning til disse retsakter, for det vil afspejle sig på bundlinjen i form af rationalisering: - Det er smidigere, når det kører i samme system, og man skal ikke bruge de samme ressourcer til kreditvurdering.

Kontosikringen giver mulighed for at indefryse bankindeståender ved hjælp af en såkaldt europæisk kendelse.

EU-nej til særaftale

Parallelaftaler er en vej uden om det omfattende retsforbehold, men den slags aftaler kan tage lang tid at forhandle hjem. Imidlertid er det ikke givet, at EU-kommissionen vil bruge kræfter på at forhandle en sådan mellemstatslig aftale med Danmark.

Konkursforordningen er et eksempel for en EU-lov, hvor EU har afvist en parallelaftale, dvs. Danmark kan ikke tilslutte sig det retlige samarbejde på området.
- Det bliver det nemmere for danske kreditorer at blive bekendt med insolvensbehandlinger og inddrive krav i andre EU-lande, men det går selvfølgelig begge veje, siger Rasmus Køie om konkursforordningen.

Forsikringssager

De fem ovenstående forordninger er selskabs- eller civilretlige.

Straffesager om tyveri, røveri og overfald på chauffører i forbindelse med internationale transporter kan også udvikle sig til erstatnings- og forsikringssager, når parter strides om ansvaret.

Derfor fremhæver Rasmus Køie et par retsakter inden for strafferet angående efterforskning og fremskaffelse af beviser, som hænger sammen med politisamarbejdet i Europol.

- Speditører er interesseret i et velfungerende europæisk politisamarbejde til opklaring og finde stjålne effekter ved at iværksætte en efterforskning hurtigt, siger Rasmus Køie.

- Speditører er kendetegnet ved at arbejde på tværs af grænser, og de har mange kunder og underleverandører i andre EU-lande. Derfor er det selvfølgelig interessant, når man bygger effektive logistikkæder til gavn for kunderne, at man har tilsvarende smidige juridiske adgangsveje, slutter Rasmus Køie.

Forbereder høringssvar

Danske Speditørters foreløbige vurdering føjer sig til ITD's EU-ansvarlig Karen Roiy og DTL's chefjurist John Roy Vesterholms vurderinger i Transportmagasinet for to uger siden.

Flere er givetvis på vej. Lovudkastet er i høring til 29. september. Lovforslaget fremsættes i Folketinget den 8. oktober.

DI Transport er i gang med en kortlægning, der begynder med luftfarten og fortsætter med vej- og banetransport både for gods og passagerer, oplyser branchedirektør Michael Svane. Det maritime område vil også blive studeret i lyset af folkeafstemningen.

Man kan roligt forudse, at DI Transport ender med en ja-anbefaling. "Det ville en uproblematisk forudsigelig konstatering, men til gengæld rigtig," slutter Michael Svane.

3F: Inddrivelse i udlandet

3F's transportgruppe er ved at studere, om nogle af retsakterne har betydning for chaufførmedlemmerne ligesom byggeområdet, hvor man kan inddrive skyldige beløb i udlandet, oplyser formanden, Jan Villadsen.

- Vi kigger på det. Jeg tror ikke, at vi siger enten blank ja eller nej, men vi kommer med vores bidrag, siger FDL's formand Christian Jensen.
Også Danske Havne kigger på de enkelte retsakter for at se, hvordan de berører medlemmerne.
Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

1.047