23948sdkhjf

Speditørerne: Det bliver lettere at inddrive gæld

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Danske Speditører mener, at det bliver nemmere at inddrive gæld og undgå dårlige betalere i udlandet, hvis det danske retsforbehold fjernes.

Der bliver færre juridiske uklarheder og større sikkerhed for pengestrømmen, hvis Danmark fjerner sit retsforbehold over for EU ved folkeafstemningen den 3. december.

Derfor kaster Danske Speditørers juridiske chef, advokat Rasmus Køie, sine øjne på fem specifikke EU-love, som er relevante for alle speditører i dagligdagen, hvor pengene skal ind fra kunderne og underleverandørerne skal betales i et "cashflow" med lille overskudsgrad.

De er alle forordninger, der ikke behøver Folketingets vedtagelse:

1 Betalingspåkrav
2 Småkrav
3 Tvangsfuldbyrdelsedokument
4 Kontosikring
5 Konkurs

Nemmere kreditvurdering

Der er en eksisterende, velfungerende parallelaftale om tvangsfuldbyrdelse samt en dansk lov om smidig behandling af krav under 50.000 kroner.

Alligevel foretrækker Rasmus Køie en direkte tilslutning til disse retsakter, for det vil afspejle sig på bundlinjen i form af rationalisering: - Det er smidigere, når det kører i samme system, og man skal ikke bruge de samme ressourcer til kreditvurdering.

Kontosikringen giver mulighed for at indefryse bankindeståender ved hjælp af en såkaldt europæisk kendelse.

EU-nej til særaftale

Parallelaftaler er en vej uden om det omfattende retsforbehold, men den slags aftaler kan tage lang tid at forhandle hjem. Imidlertid er det ikke givet, at EU-kommissionen vil bruge kræfter på at forhandle en sådan mellemstatslig aftale med Danmark.

Konkursforordningen er et eksempel for en EU-lov, hvor EU har afvist en parallelaftale, dvs. Danmark kan ikke tilslutte sig det retlige samarbejde på området.
- Det bliver det nemmere for danske kreditorer at blive bekendt med insolvensbehandlinger og inddrive krav i andre EU-lande, men det går selvfølgelig begge veje, siger Rasmus Køie om konkursforordningen.

Forsikringssager

De fem ovenstående forordninger er selskabs- eller civilretlige.

Læs også: ITD: Hvad betyder retsforbeholdet for transportbranchen?

Straffesager om tyveri, røveri og overfald på chauffører i forbindelse med internationale transporter kan også udvikle sig til erstatnings- og forsikringssager, når parter strides om ansvaret.

Derfor fremhæver Rasmus Køie et par retsakter inden for strafferet angående efterforskning og fremskaffelse af beviser, som hænger sammen med politisamarbejdet i Europol.

- Speditører er interesseret i et velfungerende europæisk politisamarbejde til opklaring og finde stjålne effekter ved at iværksætte en efterforskning hurtigt, siger Rasmus Køie.

- Speditører er kendetegnet ved at arbejde på tværs af grænser, og de har mange kunder og underleverandører i andre EU-lande. Derfor er det selvfølgelig interessant, når man bygger effektive logistikkæder til gavn for kunderne, at man har tilsvarende smidige juridiske adgangsveje, slutter Rasmus Køie.

Forbereder høringssvar

Danske Speditørters foreløbige vurdering føjer sig til ITD's EU-ansvarlig Karen Roiy og DTL's chefjurist John Roy Vesterholms vurderinger i Transportmagasinet for to uger siden.

Flere er givetvis på vej. Lovudkastet er i høring til 29. september. Lovforslaget fremsættes i Folketinget den 8. oktober.

DI Transport er i gang med en kortlægning, der begynder med luftfarten og fortsætter med vej- og banetransport både for gods og passagerer, oplyser branchedirektør Michael Svane. Det maritime område vil også blive studeret i lyset af folkeafstemningen.

Man kan roligt forudse, at DI Transport ender med en ja-anbefaling. "Det ville en uproblematisk forudsigelig konstatering, men til gengæld rigtig," slutter Michael Svane.

3F: Inddrivelse i udlandet

3F's transportgruppe er ved at studere, om nogle af retsakterne har betydning for chaufførmedlemmerne ligesom byggeområdet, hvor man kan inddrive skyldige beløb i udlandet, oplyser formanden, Jan Villadsen.

- Vi kigger på det. Jeg tror ikke, at vi siger enten blank ja eller nej, men vi kommer med vores bidrag, siger FDL's formand Christian Jensen.
Også Danske Havne kigger på de enkelte retsakter for at se, hvordan de berører medlemmerne.
Mere om: retsforbeholdet
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Regeringen kan lukke Storebæltsbroen i kamp mod corona

Leman åbner nyt kontor

Aarhus Havn tjente mere og udledte mindre i 2019

Stigende efterspørgsel hele vejen giver kloakfirma rekordresultat

Urbaser Danmark går stærkt frem på driften

Nyhedsbrev

9.143 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Online Avis Arkiv

Jens Konrad overtager Ikast-vognmand

Vognmand med opråb i krisetid: - Chaufførerne er vores vigtigste aktiv

SLD-direktør: - Den danske transport kører videre

Gyldne tider for godstog fra Kina

Scan Global Logistics sender fyldt godstog fra Kina til Europa.

Volvos nye modeller forsinkes

DFDS' ex-chef til DSV

ITD: Sæt gang i hjulene ved investeringer i infrastruktur

Nu kommer hjælpen til selvstændige og små virksomheder

Svineproducent vil køre selv

Lastbilmægleren har leveret ny KA-BA grisetrailer til Svejstrup Østergaard sammen med en velholdt DAF-trækker fra 2016

Chauffører kan testes for corona-virus

ITD vil hive EU-Kommissionen i retten over Postnord-sag

FDE Fondens formand fylder 70 år

Nordjysk vognmand: Plus i hårdt marked er ikke godt nok

Lastbildæk skal mærkes

Dansk Erhverv: Nu mærker transportbranchen krisen

Rundspørge fra Dansk Erhverv viser, hvor alvorligt det står til i transportbranchen.

Lastbiltrafikken ruller stadig på de store veje

Katastrofal nedgang for persontransport

Regeringen hæver loft for virksomheders lønkompensation

Nordiske Medier går stærkt frem og lancerer nyt nichemedie målrettet kommuner

Danmarks første S-Way

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

Branchen anbefaler: Sådan kan du undgå corona på terminalen

ATL og 3F kommer med vejledning til skraldemænd

DTL fastholder generalforsamlingen

Pressede virksomhedsejere lægger hjemmeside ned

Corona-virus
Oliedistributør bevarer fatningen: For tidligt at frygte corona

Corona-virus
Bring-løsning mindsker smitterisiko

Corona-virus
3F: Trepartsaftale er et afgørende værn mod massefyringer

Corona-virus
SMVdanmark: Selvstændige lades i stikken

Corona-virus
ITD: - Vi holder Danmark kørende

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Online opkvalificering med godtgørelse

Se video - Industrikraner som løfter din virksomhed

Ugilt Spær A/S har hentet ny Kel-Berg sværlasttrailer

Vi kan opgradere din eksisterende kran! Fyns Kran Udstyr

Kran og tippelad til grabkørsel

Sådan forholder du dig til coronavirus, som virksomhedsejer

HF leverer også solarkabler

Gratis gå-hjem-møde om ISO 45001

Aluminiums Kraner fra JLM teknik, gør bare hverdagen nemmere

Ny Faymonville Megamax !!

Kom med når et nyt løfteredskab bliver til

Optimeringssoftware til distribution af færdigblandet beton

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3 til Jysk Træflis ApS

Webinar: Så du ikke med da vi sendte ’LIVE’ tidligere i går?

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed?

Nye rustfrie produkter hos Carl Stahl A/S

Heavy duty connectorer

Sugekop fra Woods PowrGrip.

Kundeservice

Michelin tilbyder dæk og service til Danmarks helte

Deltag i konkurrencen! Vind en LEGO Mobilkran

Davit kraner – en bærbar kranløsning

Forårs kampagne på mobil filterenhed - spar 5.000,00

Kel-Berg 3 akslet skrot tiptrailer til JOMA v/John Johansen

EFFER kran bag stållad

Send til en kollega

0.205