23948sdkhjf

Bremsefejl på en tredjedel af påhængsvognene

Bremserne er den store synder, når trailerne kommer til syn. Over 30 procent bliver kasseret.
Danske vognmænd er flinke til at holde bilparken lovlig og sikker. I hvert fald når det gælder de trækkende enheder. Når det gælder påhængsvognene, er situationen en helt anden.

Det fremgår af Trafikstyrelsens årlige bilsynsstatistik over antallet af syn, omsyn og de dertilhørende fejl.

I 2014 blev der foretaget godt 49.000 periodesyn af påhængsvogne. Af disse syn havde en tredjedel (33,8 procent) fejl ved bremserne.

- Det er en meget alvorlig situation, kommenterer Leif Lorenzen, der er chef for bilsynsafdelingen i Trafikstyrelsen.

- Det er desværre ikke en ny udvikling. Sådan har det været længe. Der er flest fejl på påhængskøretøjerne.

Flere årsager

- Det er der flere forskellige årsager til, fortsætter Leif Lorenzen.

- Mange sættevognes bremser er underdimensioneret og kan ikke overholde præstationskravet mere end lige præcis. Det kan man se på nogle fabrikater af sættevogne. De er så dårlige fra fabrikkens side, at de kun lige akkurat klarer sig igennem de danske krav. Derfor skal der ikke så meget til, før de dumper ved synet.

- Det kan selvfølgelig også skyldes manglende vedligeholdelse af sættevognene. Hvis ikke alt er justeret helt op og bremsebelægningerne er i orden, bremser de ikke godt nok.

Når det handler om lastbilerne og trækkerne fejlprocenten for bremserne på 17 procent. Det er et klart tegn på, at der er bedre bremser på motordrevne køretøjer.

Ikke krav til vedligehold

- Der er ikke deciderede krav til vedligeholdelse af køretøjerne, men der er krav til, hvad de skal præstere. Her er kravene højere for lastbiler og busser end til påhængskøretøjer - men de kan ikke engang leve op til de lavere krav, siger en hovedrystende Leif Lorenzen.

Transportmagasinet: Hvad er konsekvenserne ved for dårlige bremser?

- Hvis de ikke lever op til præstationskravene, skal påhængsvognen til et omsyn. Ellers får det et køreforbud.

- Bremserne er vigtige for trafiksikkerheden. Hvis den ikke kan leve op til kravene, kan det få fatale konsekvenser på vejene. Derfor er det et punkt, vi er meget strikse med.


Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093