23948sdkhjf

Husk at lytte, glem profitten

Sociale medier giver virksomhederne mulighed for at bygge loyalitet på den lange bane - også for B2B

Tiderne med envejskommunikation mellem virksomheder og kunder er for længst et overstået kapitel. De sociale medier betyder nemlig, at mediehuse og kommunikationsbureauer ikke længere kan kontrollere, hvem der siger hvad om en virksomhed.

Men hvordan bruger man den udvikling til sin fordel? Det kunne Jonathan Wichmann fra Wichmann/Schmidt indvi deltagerne i til årets udgave af Transportens Dag.

Dagens tema handlede om at sætte kunden i fokus. Og her kan de sociale medier være et uvurderligt værktøj, forklarer Jonathan Wichmann:

- Virksomheder, der bruger sociale medier og teknologier til autentisk at kommunikere internt og med kunder, ser en positiv effekt, blandt andet i forhold til hvordan man rekrutterer det bedste talent på markedet, men også i forhold til salg, siger han, og tilføjer:

- Jeg vil dog ikke anbefale særlig mange at lave push-marketing på Facebook. Det er ikke dén slags salg. Det handler om at dele viden og bygge relationer, så særligt i forhold til B2B virksomheder giver det rigtig god mening.

Vær menneskelig

Selvom det kan virke skræmmende, at man på den måde slipper samtalen løs og potentielt gør sig til offentlig skydeskive, skal man ikke være bange for at tage chancen.

- Tilgangen generelt er, at man skal være menneskelig. Dag til dag, se hvad der sker, mærk efter. Lad være med at planlægge alt for meget. Når man har indsamlet erfaring, kan man begynde at regne ud, hvordan man bedst gør det, siger Jonathan Wichmann.

- En ting er at bygge volumen op og få en masse følgere, hvilket man kan gøre på mange mere eller mindre lødige måder. Men man skal også have en hastighed i det. Det hjælper ikke med alle de tunge beslutningsgange, og når man først har udgivet, så er det for sent at gøre det om.

Han understreger, at der ikke er noget galt i at dele negative nyheder. Og så giver sociale medier også en øjeblikkelig feedback, der giver virksomhederne mulighed for at tilpasse sig, hvad deres følgere reagerer på. Så skal gevinsten nok vise sig senere, mener Jonathan Wichmann:

- Glem profit på den korte bane, selvom det som virksomhed kan være svært at lade være med at sælge, når man kommer i kontakt med en masse mennesker. Men gør du det, så mister du det community, du har bygget op. For det er folket, der har magten her. Det er deres netværk. Du ejer dem ikke på nogen måde.

Find den gode historie

Trods skiftende medier gennem tiderne er den gode fortælling noget, der stadig vækker vores interesse. Også på de sociale medier: Det handler ikke om at overbevise, men om at fortælle den gode historie, for den gode historie bliver viderefortalt:

- Det bedste, du kan gøre, ud over at lytte, er at hjælpe. Hvis du har mulighed for at sige eller gøre noget, viser du, at du har forstået dem, og bygger loyalitet på den lange bane, uden at tænke salg. Hvis du gør det godt, skal folk nok finde ud af det og tale om det. Så giver det helt sig selv.


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Fragtmænd raser over Postnord

Danske Fragtmænd involverer nu Christiansborg for at gøre op med konkurrencen fra Postnord

Her har vognmanden ikke sparet på noget

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

HH Ferries er klar til batteridrift

Nu kan lastbilen blive helt pletfri

Hos Copenhagen Truck Wash tester man et system, der giver lastbilen en perfekt vask.

Nyhedsbrev

Fragtbossen leverer selv pakkerne

DHL-chefen sætter sig selv i kurerbilen for at lytte til medarbejdernes behov

Online Avis Arkiv

BSV: Vi er stolte af vores materiel

Kunderne reparerer på materiel, der er 20-35 år gammelt, siger BSV-direktør Flemming Jensen.

Svært at finde ny oldermand

Kjøbenhavns Vognmandslaug kan ikke finde ny oldermand. Den gamle er overtalt til at fortsætte mod sit oprindelige ønske

Kuehne + Nagel vinder markedsandele

Succesen fortsætter for speditionskæmpen, der viser vækst på alle parametre

Smyril Line vil selv håndtere godset

Nu håndteres alt gods af Smyril Line Cargo, fra det forlader afskiberen på Færøerne til det forlader Hirtshals

Byggeboom kræver flere store kraner

Danmarks eneste producent af byggekraner har firedoblet flåden for at følge med efterspørgslen

Globale fragtkæmper kaprer danske kunder

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

Større dækcenter på ny adresse

Test
Elektrisk Actros begejstrer

De testchauffører, der er i gang med at teste Mercedes-Benz’ nye elektriske Actros, er begejstrede

FH nummer en million

Volvo har leveret FH-trækker nummer 1.000.000 til en kunde ved IAA i Hannover

Danske lastbiler med i AdBlue-snyderi

DR afslører, at danske chauffører og mekanikere også er involveret i snyderi med lastbilers miljørensesystem

Nyt system til automatisk indvendig vask af køletrailere

Særlig demobil til Krog Transport

Speciel farve på ny Scania-model passede perfekt ind med firmafarverne

Brian har kørt 2,5 mio. km for byggecenter

Kom på lønningslisten allerede som 13-årig; han vaskede lastbilerne. Nu fejre han 25-års jubilæum

HEJ Group ny DAF-forhandler

Ny bydel i København løser trafikproblemer

Bornholmslinjen åbner for mere fragt på hurtigfærgen

Alpi åbner i trekantområdet

Debat
Amatøragtigt ikke at have en langsigtet plan for infrastruktur

Lastbilsalget stiger

Nedbrud i Postnords pakkeafhentning

Nye fartgrænser træder i kraft i dag

Nu er stærekasserne klar til at blitze

Tricolore bygger kæmpestort lager

Scania lancerer ethanol-motor til tung transport

Svenskere vil optimere dansk transport

DSV gør sig klar til Brexit

DB Cargo vinder TUR’s uddannelsespris

Sportsvogne skal trække trailere

Transport som ét brand i Aabenraa

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nysgerrig på at ansætte veteraner? Få gratis tips til at komme i gang

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Skovkran til Svend Kristiansen

Danish Crown reducerede tiden brugt på transportplanlægning med 15-20 %

Mini Trans styrker fællesskabet under frysepunktet

1,5 Ton vs. 125 Ton

Kran og Hejs til Arne

IPW Systems får endnu en ny udvikler

Få styr på Udbudsloven og hele udbudsprocessen på kursus for praktikere

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Elektrisk lille kran

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

To komplette vogntog til Klaus Michaelsen

Velkommen til 'Find din elev'

HMF 2620-K5 til Viborg Vognmandsforretning ApS

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Arbejdsmiljø, stress og produktivitet - bliv klogere i Horsens 8. nov.

Jokerkroge nu hos Meldgaard Hydraulik

Kroghejs til murerfirma

Ajcon-byggeri for GLS skrider planmæssigt frem

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Ejvind Guldberg

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi har solgt i brug hos vore...

Send til en kollega

0.246