23948sdkhjf

Husk at lytte, glem profitten

Sociale medier giver virksomhederne mulighed for at bygge loyalitet på den lange bane - også for B2B

Tiderne med envejskommunikation mellem virksomheder og kunder er for længst et overstået kapitel. De sociale medier betyder nemlig, at mediehuse og kommunikationsbureauer ikke længere kan kontrollere, hvem der siger hvad om en virksomhed.

Men hvordan bruger man den udvikling til sin fordel? Det kunne Jonathan Wichmann fra Wichmann/Schmidt indvi deltagerne i til årets udgave af Transportens Dag.

Dagens tema handlede om at sætte kunden i fokus. Og her kan de sociale medier være et uvurderligt værktøj, forklarer Jonathan Wichmann:

- Virksomheder, der bruger sociale medier og teknologier til autentisk at kommunikere internt og med kunder, ser en positiv effekt, blandt andet i forhold til hvordan man rekrutterer det bedste talent på markedet, men også i forhold til salg, siger han, og tilføjer:

- Jeg vil dog ikke anbefale særlig mange at lave push-marketing på Facebook. Det er ikke dén slags salg. Det handler om at dele viden og bygge relationer, så særligt i forhold til B2B virksomheder giver det rigtig god mening.

Vær menneskelig

Selvom det kan virke skræmmende, at man på den måde slipper samtalen løs og potentielt gør sig til offentlig skydeskive, skal man ikke være bange for at tage chancen.

- Tilgangen generelt er, at man skal være menneskelig. Dag til dag, se hvad der sker, mærk efter. Lad være med at planlægge alt for meget. Når man har indsamlet erfaring, kan man begynde at regne ud, hvordan man bedst gør det, siger Jonathan Wichmann.

- En ting er at bygge volumen op og få en masse følgere, hvilket man kan gøre på mange mere eller mindre lødige måder. Men man skal også have en hastighed i det. Det hjælper ikke med alle de tunge beslutningsgange, og når man først har udgivet, så er det for sent at gøre det om.

Han understreger, at der ikke er noget galt i at dele negative nyheder. Og så giver sociale medier også en øjeblikkelig feedback, der giver virksomhederne mulighed for at tilpasse sig, hvad deres følgere reagerer på. Så skal gevinsten nok vise sig senere, mener Jonathan Wichmann:

- Glem profit på den korte bane, selvom det som virksomhed kan være svært at lade være med at sælge, når man kommer i kontakt med en masse mennesker. Men gør du det, så mister du det community, du har bygget op. For det er folket, der har magten her. Det er deres netværk. Du ejer dem ikke på nogen måde.

Find den gode historie

Trods skiftende medier gennem tiderne er den gode fortælling noget, der stadig vækker vores interesse. Også på de sociale medier: Det handler ikke om at overbevise, men om at fortælle den gode historie, for den gode historie bliver viderefortalt:

- Det bedste, du kan gøre, ud over at lytte, er at hjælpe. Hvis du har mulighed for at sige eller gøre noget, viser du, at du har forstået dem, og bygger loyalitet på den lange bane, uden at tænke salg. Hvis du gør det godt, skal folk nok finde ud af det og tale om det. Så giver det helt sig selv.
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.125