Den tyske forsinkelse forplanter sig til hele Femer-anlægget, og der er ikke noget at gøre ved det.
Det blev klart for de danske trafikpolitikere, da Slesvig-Holstens økonomi- og trafikminister Reinhard Meyer (SPD) var i København den 2. oktober for at orientere om den tyske miljøgodkendelse.
- Processen kan ikke påvirkes politisk. Den foregår ved uafhængige myndigheder, forklarede han.
- Godkendelsen kan ventes engang i 2017, og herefter er det så godt som sikkert, at den indbringes for forvaltningsdomstolen i Leipzig. Her kan sagen tage skønsmæssigt to år, og så er man fremme i 2019, fortalte Reinhard Meyer.
- Erfaringen viser, at stort set alle store projekter ankes videre til forveltningsdomstolen.
- For danskere kan der være svært at forstå, at man kan fortsætte med at klage i Tyskland. Klagerne kan føre til ændringer og til en ny offentlighedsrunde, sagde Reinhard Meyer.
- Der er cirka 300 klager over projektet i Tyskland!
- Femern A/S kunne forsøge en genvej ved at ansøge om en straksigangsættelse, men også den kan indklages, oplyste den nordtyske minister.
Reinhard Meyer forsikrede de danske politikere om, at Slesvig-Holstens delstatsregering ønsker Femer-forbindelse realiseret. Han er selv overbevist om, at forbindelsen er nødvendig for regionen; men den tyske naturfredningsforening NABU lover en langvarig proces.
- Tunnelen vil tidligst kunne åbnes i 2028, lød budskabet fra NABU’s adm. direktør Leif Miller til Reinhard Meyer og danske politikere den 2. oktober.
- Selve godkendelsesarbejdet for at kunne sammenkoble Femertunnellen med det tyske vej- og jernbanenet er ikke engang begyndt endnu. Også her vil vi gøre alt for at afprøve vores juridiske muligheder med det formål at standse Femer-projektet.
Billedtekst