23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Medie: VWs motor-datter har også fuppet

Snydesoftware, der er brugt i Volkswagen-motorer, kan også bruges til fusk med skibsmotorer - og er muligvis blevet det

Den samme software, der i Volkswagen-dieselmotorer er brugt til at dække over den egentlige udledning af brændstof, kan også bruges til at fuske med skibsmotorer. Og ifølge Shippingwatch er den også blevet det.

Hos dansk-tyske MAN Diesel & Turbo, der bl.a. ligger i Sydhavnen i København, har man tilsyneladende brugt samme smarte fidus, der i denne tid er omdrejningspunkt for den store VW-skandalesag.

I begge tilfælde har fabrikanterne været klar over, at motorerne har haft andre præstationer, end hvad kunderne er blevet stillet i udsigt, skriver Shippingwatch. Mediet er i besiddelse af en dom fra byretten i Augsburg, der blev fældet over motorproducenten i 2013.

Forskellen på sagerne er, at snydesoftwaren ikke sidder i skibsmotorerne, som det er tilfældet med motorerne i dieselbilerne. Den sidder i stedet i de testbænke, der bruges til at vise kunden resultater for motoren.

MAN Diesel & Turbos bestyrelse stoppede den urene praksis i 2011 og har kompenseret en række kunder. Men virksomheden har stadig en verserende sag med det norske rederi I.M. Skaugen, der i 2000 bestilte seks af de pågældende motorer, og som nu kræver en erstatning på 325 mio. kr.

Som et tvist i sagen kan det bemærkes, at VW købte aktiemajoriteten i MAN Diesel & Turbo i 2011.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093|