23948sdkhjf

Medie: VWs motor-datter har også fuppet

Snydesoftware, der er brugt i Volkswagen-motorer, kan også bruges til fusk med skibsmotorer - og er muligvis blevet det
Den samme software, der i Volkswagen-dieselmotorer er brugt til at dække over den egentlige udledning af brændstof, kan også bruges til at fuske med skibsmotorer. Og ifølge Shippingwatch er den også blevet det.

Hos dansk-tyske MAN Diesel & Turbo, der bl.a. ligger i Sydhavnen i København, har man tilsyneladende brugt samme smarte fidus, der i denne tid er omdrejningspunkt for den store VW-skandalesag.

I begge tilfælde har fabrikanterne været klar over, at motorerne har haft andre præstationer, end hvad kunderne er blevet stillet i udsigt, skriver Shippingwatch. Mediet er i besiddelse af en dom fra byretten i Augsburg, der blev fældet over motorproducenten i 2013.

Forskellen på sagerne er, at snydesoftwaren ikke sidder i skibsmotorerne, som det er tilfældet med motorerne i dieselbilerne. Den sidder i stedet i de testbænke, der bruges til at vise kunden resultater for motoren.

MAN Diesel & Turbos bestyrelse stoppede den urene praksis i 2011 og har kompenseret en række kunder. Men virksomheden har stadig en verserende sag med det norske rederi I.M. Skaugen, der i 2000 bestilte seks af de pågældende motorer, og som nu kræver en erstatning på 325 mio. kr.

Som et tvist i sagen kan det bemærkes, at VW købte aktiemajoriteten i MAN Diesel & Turbo i 2011.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125