23948sdkhjf

Scandlines' indsigelser mod Femern i høring

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Scandlines’ indsigelser til den tyske ansøgning om en fast forbindelse under Femern Bælt var i sidste uge til høring hos den tyske godkendelsesmyndighed

Scandlines indgav i sommeren 2014 sine bemærkninger til den tyske ansøgning om en fast forbindelse under Femern Bælt. Femern A/S har nemlig udarbejdet et ansøgningsmateriale sammen med den tyske godkendelsesmyndighed, der indeholder en væsentlig nedgradering af adgangsvejene til og fra færgeterminalen i Puttgarden.

I modsætning til antagelserne i ansøgningsmaterialet planlægger Scandlines at fortsætte færgedriften på Rødby-Puttgarden, også efter at en fast forbindelse måtte åbne. For at sikre fair konkurrence mellem den statsejede tunnelforbindelse og den privatejede færgerute har Scandlines derfor anmodet om, at adgangen til og fra færgeterminalerne ikke vanskeliggøres unødigt.

Læs også: Politikere skyder milliarder i Femern-projekt uden ok fra Tyskland

På dansk side har Scandlines haft en konstruktiv dialog med forligspartierne om adgangsvejen til og fra færgeterminalen i Rødby. Der var her oprindelig ligeledes planlagt en væsentlig nedgradering af adgangsvejen, således at den nuværende motorvej skulle omdannes til en landevej med flere rundkørsler, hvilket hæmmer afviklingen af et færgetræk betydeligt. Forligspartierne har dog udvist forståelse for, at Scandlines sejler videre, og forslaget til vejføring er således blevet revideret, så kunderne får mulighed for at træffe et aktivt valg mellem tunnel og færge.

Læs også: Flere lastbiler vælger færgen over Øresund

Scandlines stiller sig uforstående over for den planlagte nedgradering af adgangsvejen til og fra færgeterminalen i Puttgarden, da det vil umuliggøre fortsat færgedrift, og har derfor benyttet sig af sin ret til indsigelse ved at indbringe sine bemærkninger for Femern A/S og den tyske godkendelsesmyndighed. Disse bemærkninger indeholder desuden alternative forslag til vejføring.

Høringsmødet var ikke offentligt og behandlede udelukkende spørgsmål specifikt vedrørende Scandlines. Alle yderligere indsigelser, inklusiv Scandlines’ indsigelser, behandles ved høringer i november.
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Esbjerg Havn udvider med ny multiterminal

Bestyrelsen på Esbjerg Havn har besluttet at anlægge en ny multiterminal på 40.000 kvm i Østhavnen. Terminalen forventes færdig i udgangen af året

Højt humør og første spadestik til udvidelse i Skagen Havn

Balancegang: Venstre og Enhedslisten kan ikke rummes i fælles transportaftale

Benny Engelbrecht skal forhandle en ny aftale om investeringer i infrastruktur

Aabenraa Havn udstikker retningen: Vil udvikle i stedet for at afvikle

Nyhedsbrev

8.822 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Mærsk vil være lige så stor på land

Online Avis Arkiv

Frederikshavn Havn i to-cifret millionoverskud

Spændende år gav rekordresultat hos Alpi

Aarhus Havn vil lave landstrøm med solceller og vindmøller

En mobil løsning skal årligt forsyne 7000 skibe med strøm produceret på havnen, fortæller havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen

Styrelse afviser klage over delvis havnelukning i Vejle

Travle skibe øger Danmarks energiforbrug

Leman frygter ikke Brexit

ADP finder ny topchef i egne rækker

Dachser Nordic barsler med rekordresultat

DFDS udstikker kursen for de næste fem år

Fire strategiske søljer skal holde DFDS på stabil vækstkurs frem mod overskud på 5,5 mia. kr. i 2023

Leman afslutter stort udbud på 68 nye trailere

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

Blue Water ekspanderer i øst

Volvos Vera har fået sin første selvkørende opgave

Skagen Havn underskriver kontrakt om etape 3-udvidelsen

Skagen Havn har valgt Per Aarsleff A/S som entreprenør på etape 3-udvidelsen af havnen. Udvidelsen er den største i havnens historie og forventes at koste 500 mio. kroner

Rekordmange tager vandvejen til Folkemødet

DLG samler transport og lager i Taulov

Rejsegilde på stort logistikcenter i Taulov Dry Port.

Dachser satser på bæredygtig vækst

Flotte takter hos Blue Water

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Johs. Sørensen & Sønner Aarhus A/S

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipa...

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

Send til en kollega

0.464