23948sdkhjf

Scandlines' indsigelser mod Femern i høring

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Scandlines’ indsigelser til den tyske ansøgning om en fast forbindelse under Femern Bælt var i sidste uge til høring hos den tyske godkendelsesmyndighed

Scandlines indgav i sommeren 2014 sine bemærkninger til den tyske ansøgning om en fast forbindelse under Femern Bælt. Femern A/S har nemlig udarbejdet et ansøgningsmateriale sammen med den tyske godkendelsesmyndighed, der indeholder en væsentlig nedgradering af adgangsvejene til og fra færgeterminalen i Puttgarden.

I modsætning til antagelserne i ansøgningsmaterialet planlægger Scandlines at fortsætte færgedriften på Rødby-Puttgarden, også efter at en fast forbindelse måtte åbne. For at sikre fair konkurrence mellem den statsejede tunnelforbindelse og den privatejede færgerute har Scandlines derfor anmodet om, at adgangen til og fra færgeterminalerne ikke vanskeliggøres unødigt.

Læs også: Scandlines nærmer sig milliard-overskud på trafikmaskiner

På dansk side har Scandlines haft en konstruktiv dialog med forligspartierne om adgangsvejen til og fra færgeterminalen i Rødby. Der var her oprindelig ligeledes planlagt en væsentlig nedgradering af adgangsvejen, således at den nuværende motorvej skulle omdannes til en landevej med flere rundkørsler, hvilket hæmmer afviklingen af et færgetræk betydeligt. Forligspartierne har dog udvist forståelse for, at Scandlines sejler videre, og forslaget til vejføring er således blevet revideret, så kunderne får mulighed for at træffe et aktivt valg mellem tunnel og færge.

Læs også: Flere lastbiler vælger færgen over Øresund

Scandlines stiller sig uforstående over for den planlagte nedgradering af adgangsvejen til og fra færgeterminalen i Puttgarden, da det vil umuliggøre fortsat færgedrift, og har derfor benyttet sig af sin ret til indsigelse ved at indbringe sine bemærkninger for Femern A/S og den tyske godkendelsesmyndighed. Disse bemærkninger indeholder desuden alternative forslag til vejføring.

Høringsmødet var ikke offentligt og behandlede udelukkende spørgsmål specifikt vedrørende Scandlines. Alle yderligere indsigelser, inklusiv Scandlines’ indsigelser, behandles ved høringer i november.
Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

DFDS og DSV planlægger enorm brintfabrik i København

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Havnevirksomheder i Kolding går sammen i åbent brev til politikere

Nyhedsbrev

9.160 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Tidligere topchef ryger helt ud af NTG

Online Avis Arkiv

Danmark risikerer retssag om omstridt regel for lastbiler

Blue Water satte rekord i 2019: Største overskud nogensinde

Kim Johansen International tjente fem gange så meget i 2019

Grenaa Havn bygger endnu mere plads til bulk

Rekord for Dachser i Norden

Mærsk forudser stort fald i transport under coronakrise

Mærsk har fået milliardoverskud i første kvartal. 2020 bliver dog et udfordrende år, lyder det fra direktør.

Arbejdsgruppe skal se på fremtid for Rømø Havn

ADP leverer tilfredsstillende resultat

Corona-krise kan ændre forsyningskæder

DFDS rundbarberer forventninger til 2020

Blue Water og SAS sikrer direkte fragtfly mellem Danmark og Kina

Aftale mellem Blue Water Shipping og SAS Cargo åbner for direkte luftfragt mellem Europa og Kina

Lastbilkonvoj fra Kina

Den gode udvikling fortsætter: Overskuddet hos Aalborg Havn stiger voldsomt

Trecifret millionoverskud: Bundlinjen er mere end fordoblet sammenlignet med forrige regnskab

Trods trafikfald: Scandlines er stadig en pengemaskine

Et moderat fald i både fragt, passagerer og grænsehandel ændrer ikke på, at Scandlines har præsenteret et flot 2019-regnskab. Et svært år venter dog forude

DSV Panalpina i stor sparerunde: Varsler danske afskedigelser

3000 stillinger nedlægges hos den danske transportkoncern DSV Panalpina. Omkring to procent bliver i Danmark

Dansk speditør har vigtig rolle i kampen mod corona

Rekordoverskud i Køge

12 ud af 50 DFDS-skibe er nu lagt op

DFDS oplyser, at omsætningen faldt med 1,5 pct. i første kvartal

Stena Line vil sende 600 ansatte hjem og afskedige 150 i Storbritannien og Irland

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Optimering medfører 10-20 % besparelser på affaldsindsamling

Klemme- aggregater

Kel-Berg tipkærre med truckbeslag i front til HH Multi ApS

Britiske Autodesk vælger bott

Løft sikkert med kæde

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Rotatorer til alle behov

Ny Kel-Berg overføringsanhænger til Demstrup Autotransport

Intelligent optimering til cementproducenter

Få et stærkt diagnoseværktøj til AGV-diagnose!

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Transportoptimering & distribution af cement

Plastpalle af 100% genbrugsplast fra danske husholdninger

Kel-Berg overføringskærre til Kaj Ove Kristiansen & Søn

Går det som en leg, når en BÄR lift/læssebagsmæk skal fixes?

Send til en kollega

0.253