23948sdkhjf

Scandlines' indsigelser mod Femern i høring

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Scandlines’ indsigelser til den tyske ansøgning om en fast forbindelse under Femern Bælt var i sidste uge til høring hos den tyske godkendelsesmyndighed

Scandlines indgav i sommeren 2014 sine bemærkninger til den tyske ansøgning om en fast forbindelse under Femern Bælt. Femern A/S har nemlig udarbejdet et ansøgningsmateriale sammen med den tyske godkendelsesmyndighed, der indeholder en væsentlig nedgradering af adgangsvejene til og fra færgeterminalen i Puttgarden.

I modsætning til antagelserne i ansøgningsmaterialet planlægger Scandlines at fortsætte færgedriften på Rødby-Puttgarden, også efter at en fast forbindelse måtte åbne. For at sikre fair konkurrence mellem den statsejede tunnelforbindelse og den privatejede færgerute har Scandlines derfor anmodet om, at adgangen til og fra færgeterminalerne ikke vanskeliggøres unødigt.

Læs også: Politikere skyder milliarder i Femern-projekt uden ok fra Tyskland

På dansk side har Scandlines haft en konstruktiv dialog med forligspartierne om adgangsvejen til og fra færgeterminalen i Rødby. Der var her oprindelig ligeledes planlagt en væsentlig nedgradering af adgangsvejen, således at den nuværende motorvej skulle omdannes til en landevej med flere rundkørsler, hvilket hæmmer afviklingen af et færgetræk betydeligt. Forligspartierne har dog udvist forståelse for, at Scandlines sejler videre, og forslaget til vejføring er således blevet revideret, så kunderne får mulighed for at træffe et aktivt valg mellem tunnel og færge.

Læs også: Flere lastbiler vælger færgen over Øresund

Scandlines stiller sig uforstående over for den planlagte nedgradering af adgangsvejen til og fra færgeterminalen i Puttgarden, da det vil umuliggøre fortsat færgedrift, og har derfor benyttet sig af sin ret til indsigelse ved at indbringe sine bemærkninger for Femern A/S og den tyske godkendelsesmyndighed. Disse bemærkninger indeholder desuden alternative forslag til vejføring.

Høringsmødet var ikke offentligt og behandlede udelukkende spørgsmål specifikt vedrørende Scandlines. Alle yderligere indsigelser, inklusiv Scandlines’ indsigelser, behandles ved høringer i november.
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Rønne Havn køber stor mobilkran af CMP

Kort om navne

Nye havnekajer på en halv kilometer

Direktør i Nordic Logistics Association er gået bort

Korsør Havn vil producere grøn og billig strøm

Nyhedsbrev

Minister vil have vippende Bornholmerfærger stabiliseret

Stabilisatorer på færger til Bornholm kan ifølge undersøgelse afhjælpe problem med søsygeramte passagerer

Online Avis Arkiv

Middelfart køber havn af ADP

Middelfart Kommune overtager lejemål og arealer på Middelfart Trafikhavn i en handel med havneselskabet ADP

DSV vil skifte navn

Direktørskifte hos Alpi

Kolding Havn får ny bestyrelsesformand

DSV har vippet Mærsk af tronen

SDK Shipping bygger stort på Aarhus Havn

Danmark har mistet en erhvervshavn

DSV gennemfører milliardopkøb af konkurrent

Milliardopkøb af schweizisk konkurrent forventes at give DSV synergieffekter for 2,2 milliarder årligt

Mærsk fragter mere til havs og vender underskud til overskud

Mærsk har flere containere på sine skibe og bedre styring af sine omkostninger, hvilket øger indtjeningen.

DSV overtager 98 pct. af aktierne i Panalpina

Brexit sænker væksten i DFDS’ andet kvartal

Den store sandsynlighed for et hårdt Brexit presser DFDS’ forventning til omsætningsvækst ned

Aarhus Havn fortsætter stabil vækst på gods

Ti nye frihavne kan være på vej i England

Tyske toldere finder 4,5 ton kokain i containerskib

DSV ansætter 50-100 til at håndtere Brexit uden aftale

Et britisk exit fra EU uden aftale kan blive kaotisk, fortæller DSV-direktør Jens Bjørn Andersen til Børsen

Esbjerg Havn tror på øget vækst efter Brexit

Esbjerg Havn forbereder sig på øget aktivitet efter Brexit den 31. oktober og håber at kunne tage markedsandele, skriver Børsen

DSV-vækst skuffer analytikere: Fremtiden er stadig uklar

Først når opkøbet af Panalpina er fuldført, vil DSV løfte sløret for sine forventninger til fremtiden

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Slip for tungt arbejde med ny hjulløfter

Er du træt af at bruge for meget tid på trælse certifikatsystemer?

Vognmand Claus Hansen A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Løftegrej til gi' væk priser

HCS tilbyder professionel TV-inspektion af kloaksystemer

Prolink S10-0 PP (polypropylene) med Friktions Top (FRT1).

Endnu en Nopa påhængsvogn til landevejen

Kraner til Storstrømsbroen

Vognmandsforretningen Bjarne Madsen ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænge

SEMIFLEX præcisions koblinger

Udskiftning af kerne i skorsten

SAWO har leveret et nyt Multilift Ultima 24Z.59 kroghejs

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 med aut. rullepresenning til Knud Korsbæk & Sønner Attrup

Vi har kranløsningen - uanset hvilken industri den skal bruges i!

JLM Teknik indtager Norges største byggemesse

Sådan sikrer vi maksimal hastighed i din produktion

Slå til NU

Er sikkerheden i top, når du arbejder i højden?

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Benny Mathiesens Vognmandsforretning ApS

Se alle de gode tilbud i vores nye værktøjsavis!

Manicus Teknik din leverandør af hydraulik komponenter

Spar masser af penge

Handling tæller mere end ord… derfor vil vi gerne vise dig denne video:

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3 med aut. rullepresenning til Ny End...

Trafikstøj er farligt for vores helbred - men hvad gør vi ved det?

Send til en kollega

0.481