23948sdkhjf

Scania satser på alternative brændstoffer

Scania introducerer nu et komplet program af lastbiler til alternative brændstoffer
Scania kan nu tilbyde vognmænd et komplet sortiment af lastbiler til alternative brændstoffer med drivliner, der opfylder Euro 6-normen. Den svenske lastbilproducent satser nu stort på at give transportbranchen mulighed for at vælge bæredygtige transporter.

På toppen af programmet er den helt nye hybrid-lastbil, der kombinerer el- og biodiesel drift, men programmet omfatter også lastbilmotorer, der kan køre på gas, biogas, biodiesel, bioethanol og HVO (biovegetabilisk olie).

- Uanset hvilken type kørsel, man har, kan vi tilbyde en alternativ løsning her og nu, siger Magnus Hoglund, der er leder af Scanias afdeling for alternative brændstoffer og drivliner.

Med denne satsning vil Scania vise, at alle transportører og transportkøbere kan vælge at reducere deres CO2-påvirkning med enkle midler og uden at det fører til betydelige meromkostninger. Selvfølgelig koster disse lastbiler mere end konventionelle lastbiler, men meromkostningen er ikke større end, at virksomheder, der har et ønske om at formindske deres fodaftryk på miljøet, kan finde råd til det.

Hybridlastbil

Det nyeste og mest spektakulære i Scanias satsning på bæredygtig transport er den nye hybridlastbil, der blev afsløret for den internationale presse i sidste uge, og som netop i disse dage præsenteres for kunder og Scanias stab af sælgere

Med hybridlastbilen har Scania udviklet 18 ton lastbil kan køre på ren el i op til to kilometer ad gangen.

- El er primært beregnet til situationer, hvor andre typer af løsninger ikke kan dække alle behov, såsom natdistribution i støjfølsomme miljøer eller ved kørsel i lagre og parkeringshuse, hvor man ikke ønsker at have nogen udstødning, siger Magnus Höglund.

- Hybridbilen kan - ud over el - også køre på almindelig diesel - eller endnu bedre: 100 procent biodiesel, FAME eller HVO. Med sidstnævnte brændstof reduceres udslippet af CO2 med 90 procent.

Starten på en revolution

- Det, vi ser her, er begyndelsen på en revolution, siger Magnus Hoglund.

- Med støjfrie og delvis emissionsfrie køretøjer vil vognmændene kunne udføre et bedre job om natten i byerne lige fra varedistribution til rengøring, renovation og andre opgaver. Med hybrid-teknologien kan vognmændene udnytte deres lastbiler endnu mere og endnu bedre.

- Vi er den første lastbilproducent på markedet med et komplet motorprogram til biodiesel, som kan give CO2-reduktion på op til 65 procent, hvis man benytter biodiesel af FAME-typen, eller CO2-reduktion på op til 90 procent, hvis man anvender HVO-brændstoffet.

- Nu får vores kunder - og deres kunder - en unik mulighed for at vælge alternativ brændstof til deres transportaktiviteter.

- Vi kan tilbyde motorer til biodiesel i området fra 250 til 580 hk og fra let til tung transport. Vi har også udviklet en 280 hk Euro 6-motor til bioethanol ED95. Bioethanol er et usædvanlig klimavenligt brændstof. Det er billigt og nem at håndtere - og så er det tilgængeligt i store mængder, slutter Magnus Höglund.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172