23948sdkhjf

42 meter lang togvogn kom til Bergen

I søndags fragtede Fjord Line en 42 meter lang togvogn sikkert fra Hirtshals til bestemmelsesstedet i Bergen

Det var noget af en logistisk nød, der skulle knækkes, da Fjord Line søndag skulle sejle en 42 meter lang togvogn fra Hirtshals til Bergen.

Færgen MS Bergensfjord måtte mod sædvane anløbe ved hurtigrutekajen i Bergen, fordi den store lastvogn skulle bruge mere end rigeligt med plads at manøvrere på. Vogntoget var 52 meter langt, 3 meter bredt, 4,40 meter højt og vejede imponerende 118 tons.

- Denne her transport har været undervejs i over et år, helt fra da bybanen lavede bestillingen på togvognen. Vi har beregnet akselafstande for at finde ud af, om der overhovedet var plads til den på vores vogndæk. Og så har der været en del forberedelser forbundet med at anløbe en anden kaj i Bergen, end den, vi er vant til. I forhold til vores almindelige kaj har vi skullet udligne niveauforskel, afhængig af vandstanden, og så videre - det bliver lidt teknisk, siger Jesper Pedersen, der er salgschef på cargo hos Fjord Line.

Heldigvis bar rederiets mange forberedelser frugt, og Jesper Pedersen kan se tilbage på en vellykket tur.

Læs også: Fjord Line på støt opadgående kurs

- Det gik helt efter planen, vi havde stille og roligt vejr. De kørte forlæns ind i Hirtshals og bakkede ud i Bergen uden problemer. Så den var lige i skabet, siger han.

Læs også: Fjord Line i stærk vækst på godstrafik

Togvognen skal indsættes på Bybanen i Bergen. Den kan rumme 278 passagerer, 111 af dem siddende. Vogn 221, som den kaldes, er en del af fornyelsen af vognene på Bybanen – den har for eksempel hele 10 meter mere i længden, sammenlignet med de gamle vogne.

Det er meningen, at de gamle vogne én for én skal tages ud af drift og forlænges, og samtidig kommer syv helt nye togvogne til – om alt går efter planen, kommer der to nye vogne i januar, to i februar, en i marts og to i april.
Mere om: Fjord Line


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

HH Ferries er klar til batteridrift

Fragtbossen leverer selv pakkerne

DHL-chefen sætter sig selv i kurerbilen for at lytte til medarbejdernes behov

Smyril Line vil selv håndtere godset

Nu håndteres alt gods af Smyril Line Cargo, fra det forlader afskiberen på Færøerne til det forlader Hirtshals

Kuehne + Nagel vinder markedsandele

Succesen fortsætter for speditionskæmpen, der viser vækst på alle parametre

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

Nyhedsbrev

Bornholmslinjen åbner for mere fragt på hurtigfærgen

Online Avis Arkiv

Topchef advarer: 400 danske færgejob er i fare

Knap 400 danske job risikerer at gå til udlændinge, hvis Norge vedtager omstridt forslag

Konkurrent afviser DSVs milliardtilbud

Esbjerg gør sig klar til Brexit-kaos

I Esbjerg frygter den fremadstormende erhvervshavn for konsekvenserne af Brexit. Ironisk nok kan det mest kaotiske og brutale britiske Brexit-scenarie dog vise sig at skabe meromsætning på havnen

Molslinjen føler sig taget ved næsen i Rønne

Molslinjens direktør kalder priserne for anløb i Rønne Havn for "helt urimelige" og har indbragt havnen for Konkurrencestyrelsen

Færgen i million-slagsmål med Rønne Havn

Siden første januar i år har rederiet Færgen ikke betalt de gældende havneafgifter til Rønne Havn i protest over en stigning i taksterne, viser aktindsigt fra TV2 Bornholm

Prime Cargo fik masser af ny omsætning

Transport som ét brand i Aabenraa

Trailere til Tyrkiet på en uge

TINV får lov til at fortsætte

Omsætningen i transportbranchen er historisk høj

Scandlines-direktør ny formand for Færgerederierne

Danske havne øger godsmængden

Nakskov Havn skal udbygges for 57 mio kroner

Nu kommer Damco under Maersk Line - og bliver speditør

Logistikvirksomheden Damco bliver lagt ind under Maersk Line fra årsskiftet, hvorefter Damco vil være en ren speditørvirksomhed

Overvågning af lastbiler med sensitive varer

De polske myndigheder stiller krav om GPS for transporter med visse typer medicin og andre såkaldt følsomme import- og eksportvarer

Damco-tjeneste lagt ind under Maersk Line

Damco-tjenesten Twill nu er blevet en del af Maersk Line. Det understøtter rygter om, at hele Damco er på vej til at blive lagt ind under Maersk Line, skriver Børsen

Logistikstuderende fik Dachser-pris

Aarhus Havn rykker ét skridt nærmere enorm udvidelse

Gammel bornholmer stævner ud mod Sverige

Fortsat fremgang på Danmarks største containerhavn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nysgerrig på at ansætte veteraner? Få gratis tips til at komme i gang

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Skovkran til Svend Kristiansen

Danish Crown reducerede tiden brugt på transportplanlægning med 15-20 %

Mini Trans styrker fællesskabet under frysepunktet

1,5 Ton vs. 125 Ton

Kran og Hejs til Arne

IPW Systems får endnu en ny udvikler

Få styr på Udbudsloven og hele udbudsprocessen på kursus for praktikere

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Elektrisk lille kran

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

To komplette vogntog til Klaus Michaelsen

Velkommen til 'Find din elev'

HMF 2620-K5 til Viborg Vognmandsforretning ApS

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Arbejdsmiljø, stress og produktivitet - bliv klogere i Horsens 8. nov.

Jokerkroge nu hos Meldgaard Hydraulik

Kroghejs til murerfirma

Ajcon-byggeri for GLS skrider planmæssigt frem

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Ejvind Guldberg

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi har solgt i brug hos vore...

Send til en kollega

0.3