23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kom i gang med CO2-reduktion

Scania lancerer et nyt værktøj, der hjælper vognmænd med at komme i gang med at reducere CO2-udslippet.

Scanias sælgere og konsulenter får nu et helt nyt beregnings-program til rådighed, så de kan hjælpe vognmændene med at komme i gang med at reducere CO2-udslippet.





Værktøjet hedder Composer - eller som Scanias staver det: Co2mposer.





- Med værktøjet kan vi hjælpe vognmændene med at finde ud af, hvad den eventuelle meromkostning bliver, hvis man vil arbejde med sit CO2-udslip, forklarer Magnus Höglund.





- Det handler om at finde det rigtige beslutningsgrundlag, så vognmændene kan sætte egne, realistiske CO2-mål. Vognmændene kan have vidt forskellige ambitioner på CO2-området, men de har også vidt forskellige muligheder. Det afhænger eksempelvis af typen af transportarbejde, man udfører, og af adgangen til alternative brændstoffer i lokalområdet.





Alternative brændstoffer



- For at reducere CO2-udslippet skal man anvende andre former for brændstof end almindelige diesel, siger Magnus Höglund.





- Alle vores Euro 5 og Euro 6 dieselmotorer kan uden videre køre på biobrændstoffer som FAME og HVO; men vi har også lastbiler til mange andre forme for alternativ brændstof.





Eksempel med mælkedistribution



At en CO2-reduktion kan koste mindre, end man tror, giver Magnus Höglund her et eksempel på.





- Vi har en kunde, som ville se, om han kunne reducere CO2-udslippet med 90 procent. Det er et meget højt mål, men det er bestemt realistisk at nå, hvis man ved hvordan.





- Kunden distribuerer mælt til supermarkeder. Han valgte at købe en Scania, der kunne køre på brændstoffet ethanol ED95. Det fås i forskellige kvaliteter, men han valgte det højteknologiske, hvedebaserede agro-ethanol. Det produceres blandt andet af brødfabrikken Lantmännen i Norrköping.





- Det viste sig, at meromkostningen for at distribuere mælk næsten CO2-frit var 1 øre pr. mælkekarton sammenlignet med en almindelig, moderne diesellastbil.





- Vi er overbeviste om, at sådanne eksempler kan være med til at øge interessen for at bruge alternative brændstoffer blandt både transportører og transportkøbere.





- Vi håber også, at det kan hjælpe alternative brændstoffer med at vinde frem på markeder, hvor de endnu ikke er tilgængelige, slutter Magnus Höglund.



BREAKING
{{ article.headline }}
0.141