Den usikre tidsplan for byggeriet af Femerntunnellen kommer nu også til at få konsekvenser for byggeriet af Storstrømsbroen. Det meddeler transportminister Hans Christian Schmidt (V) i et svar til Folketingets transportudvalg, ifølge folketidende.dk.
Folketingets transportudvalg stillede i september ministeren spørgsmålet:
”Vil ministeren redegøre for status for den nye Storstrømsbro, herunder byggeopstart og den videre proces?”
Ministeren har svaret, at Vejdirektoratet i juni offentliggjorde navnene på de fem entreprenørkonsortier, der er prækvalificeret til at afgive tilbud på at bygge den nye Storstrømsbro. Og udbudsprocessen fortsætter, når den endelige tidsplan for Femern-forbindelsen ligger klar, hvilket skulle have været i efteråret 2015.
Men den tidsplan er som bekendt gledet ud i sandet, blandt andet på grund af de tyske myndigheders omfangsrige godkendelsesproces.
Ministeren oplyser også i svaret, at udbudsmaterialet for Storstrømsbroen kan udsendes 1-2 måneder efter en politisk stillingtagen.