23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Frankrig må – Danmark må ikke

Mens Frankrig slår hårdt ned på ulovlig cabotagekørsel, bruger Danmark listesøm. Alligevel trækkes Danmark i retten af EU.

- Det ligner et bevidst felttog mod Danmark.





Sådan siger DTL's adm. direktør Erik Østergaard i en kommentar til at EU nu trækker Danmark i retten for måden cabotage fortolkes på.





- Danske ministre og embedsfolk har brugt mange kræfter på at gøre EU-Kommissionen opmærksom på, at cabotagereglerne minder om "kejserens nye klæder". Derfor er Danmark blevet pillet ud som den frække dreng i klassen og skal trækkes igennem et tungt og besværligt forløb ved EU-domstolen, så man kan lære det. Der er tydeligvis ikke den store lyst til at tage fat i Frankrig, selv om det var oplagt.





- Bødeniveauet for overtrædelse af cabotage-reglerne i Frankrig er tre gange større end i for eksempel Danmark, siger Erik Østergaard og henviser til de tal, som Trafikministeriet har offentliggjort.





I Frankrig er bøden 15.000 euro. Det svarer til cirka 112.500 kroner, hvis man bliver snuppet i at udføre ulovlig cabotagekørsel. I Danmark koster det 35.000 kroner. Til sammenligning er bødeniveauet i Sverige på 40.000 svenske kroner og i Tyskland er den 2.500 euro (cirka 19.000 kroner).





- I stedet for at lægge sag an, burde EU-Kommissionen se at komme i gang med at få lavet cabotage-reglerne på en måde, som understøtter fair konkurrence og forhindrer forskellige nationale fortolkninger, siger Erik Østergaard.





Han appellerer kraftigt til regeringen om ikke at lade sig intimidere af EU:





- Lad os tage den retssag! Selv hvis Danmark taber, så har vi vundet en årrække med en mere rimelig praksis. Og forhåbentlig er urimelighederne blevet adresseret politisk i mellemtiden, da Kommissionen jo har varslet et udspil.





BREAKING
{{ article.headline }}
0.094