23948sdkhjf

Stor cabotage-ståhej for næsten ingenting

| Af Martin Aabak, Danske Speditører | Tip redaktionen om en historie

Hvordan kan logistik- og transportsektoren bedst udnytte den svage vækst i branchen? Det spørgsmål stiller administrerende direktør i Danske Speditører Martin Aabak

V-regeringen vil skære i cabotage-kontrollen og i stedet bruge pengene på andre politi-aktiviteter. Det er godt. De tørre tal viser nemlig, at omfanget af ulovligheder på cabotageområdet har været ganske beskedent.

Det gode ved den hidtil meget omfattende kontrol er, at vi nu har en klar og utvetydig dokumentation af, hvad der er op og ned i den ofte meget skingre offentlige diskussion om udenlandske vognmænds ulovlige kørsel i Danmark og påståede social dumping på transportområdet.

Nu må myter og fordomme blive afløst af sund omtanke og fakta.

Det kedelige ved den store kontrolindsats er, at der er spildt enorme ressourcer på noget, der aldrig har haft karakter af andet og mere end et spøgelse ved højlys dag. Det har været brugt som skræmmebillede, og det har haft betydelig negativ effekt på den offentlige debat om transport og logistik.

Det kan vi forhåbentlig lægge bag os nu, hvor fakta er kommet på bordet, og efter at regeringen har meldt så klart ud.

Ingenting at komme efter
Justitsministeriet har oplyst til Folketinget, at selv om der år efter år er blevet kontrolleret stadig flere udenlandske lastbiler, er antallet af overtrædelser faldende.

I en seks måneders periode i 2013 kontrollerede politiet 2.430 lastbiler, og det medførte 56 anmeldelser for ulovlig cabotage.

Det skal bemærkes, at overtrædelserne ikke kun dækkede over ulovlig cabotagekørsel, men også små fejl i dokumentationen, som eksempelvis manglende angivelse af varernes bruttovægt.

Nu har vi fået dokumenteret, at der stort set ingenting er at komme efter, og så vækker det besynderligt nok vrede visse steder, at regeringen tager den eneste logiske og ansvarlige konsekvens af det.

Det har jeg svært ved at se skyggen af fornuft i!

De politiske interessenter, der i sin tid kæmpede for den forholdsvis massive cabotagekontrol, vil nu sikkert sige, at den omfattende kontrol har haft en forebyggende effekt. Den påstand er svær at modbevise.

Jeg er nu alligevel af den opfattelse, at ulovlig carbotagekørsel i Danmark aldrig har haft et omfang, der står i rimeligt forhold til den meget massive kampagne, der er blevet sat ind mod udenlandsk arbejdskraft.

Cabotage-kortet er blevet spillet flittigt i et politisk spil, der nu forhåbentlig nærmer sig sin afslutning.

Vi skal se fremad
”Bedre sent end aldrig” vil jeg for det første sige om regeringens erkendelse.

Vi er bestemt ikke imod kontrol. Kontrol skal blot doseres og gennemføres med omtanke og med skyldig respekt for, at samfundets begrænsede midler skal anvendes dér, hvor det giver mest mening.

Når det er sagt, vil jeg for det andet komme med et fromt håb om, at vi nu langt om længe kan starte en debat om det, der virkelig betyder noget for transportbranchen og vores kunder i industrien.

Lad os benytte os af, at den meget skingre tone og de mange udokumenterede myter om udenlandsk transportarbejdskraft i Danmark nu er ved at blive afløst af en åben, fordomsfri og konstruktiv diskussion om udbud og efterspørgsel på transportmarkedet.

Fortidens grænsebomme og nationalromantik hører netop fortiden til. Nu handler det om at se fremad til gavn for vækst, produktivitet og beskæftigelse.

Læs også: Udsigt til nye cabotageregler glæder DSV

Lad os tænke stort og modigt. EU’s indre marked er kommet for at blive. Sådan er det.

Branchen er på ret køl
For det tredje vil jeg glæde mig over, at afblæsningen af hysteriet om hvem, der skal klare fremtidens stigende transportefterspørgsel, kommer på et tidspunkt, hvor vi fornemmer en stabil stigende transportefterspørgsel.

Det fremgår af Transportmagasinets netop offentliggjorte Top 100-analyse, der bygger på 2014-tal for bruttoavance og nettoresultat.

Samlet er bruttoresultatet i Danmarks 100 største transportvirksomheder steget 2 procent i 2014 i forhold til året før. Nettoresultat er steget med 1 procent, beskæftigelsen er steget med 0,8 procent.

Det er ganske pænt, men ikke prangende!

Af gode grunde er 2015-tallene ikke på plads. Men efter min bedste vurdering giver den aktuelle stigning i efterspørgslen efter lastbiler og varebiler et fingerpeg om, at transportbranchen samlet set har positive forventninger til den fremtidige efterspørgsel hos kunderne i industrien.

I 2008 forudså vores branche den økonomiske krises ankomst, 6-8 måneder inden finanskrisen for alvor satte ind i det sene efterår 2008.

Nu tolker vi den stabile, men beskedne fremgang i transportsektoren gennem et par år et forsigtigt forvarsel om, at opsvinget formentlig er på vej.

Læs også: Sådan skal cabotage kontrolleres

Hvornår og hvordan det vil vise sig, er stadig lidt usikkert.

Opsvinget skal udnyttes
Derfor vil jeg stille nødvendige og måske lidt ubekvemme spørgsmål: Er vi parate til at få det maksimale ud af et egentligt opsving?

Er et opsving entydigt godt og uden iboende problemer?

Mit svar er et rungende nej til begge spørgsmål.

Den stigende økonomiske aktivitet og den deraf følgende fremgang i trafikmængderne kan resultere i flaskehalse, som vil kunne lægge en dæmper på den spirende vækst.

I den nuværende situation skal vi være meget opmærksomme på faktiske og potentielle flaskehalse i form af:

- manglende og nedslidt infrastruktur
- grænsekontrol og toldsystemer, der forsinker vareudvekslingen
- utilstrækkelig kapacitet
- manglende politisk vilje

Vi savner offensive bud på, hvordan vi udvikler logistik- og transportbranchen mest hensigtsmæssigt i den nuværende situation med svag og stabil vækst.

Den diskussion er langt mere offensiv og fremadrettet end den om, hvordan vi beskytter os mod udenlandsk transportarbejdskraft i en situation, hvor selv fagbevægelsen advarer om udsigten til en på lidt længere sigt alvorlig mangel på danske chauffører!
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

DSV: Corona-udbrud udfordrer skibsfarten mest

Mærsk køber logistikselskab i USA for næsten fire milliarder

Coronafrygt har kostet verdenshandel milliarder

Plus

Bagom Vestas-aftalen
DSV tænker grønne vindmølle-tanker: Vil revolutionere Vestas-transporter

ATL: Stop bødestigning ved arbejdsulykker

Nyhedsbrev

9.102 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Bagom Vestas-aftalen
Efter kæmpe transportaftale: - Det skader aldrig at have lidt ydmyghed

Online Avis Arkiv

Se transportbranchens innovative solstrålehistorier

Triste tal: Transportbranchen skraber bunden

50.000 kroner på vej til transportbranchens bedste initiativ

Coronavirus rammer den globale transportsektor

DSVs omsætning nærmer sig 100 milliarder kroner

Stativ optimerer gods-stabling

Røde Kors flytter nødlager til DSV

Først med LNG-lastbiler i Danmark

Topchef: Slut med fyringsrunder i Postnord

Efter den ene massefyring efter den anden, kan de ansatte i Postnord Danmark langt om længe ånde lettet op: Vi har nået bunden og skal nu til at ansætte igen, lyder det fra topchefen

Debat
DTL: Flere håndsrækninger til Postnord er ikke en mulighed

Ny Bruxelles-spydspids for nordiske vognmænd

Plus

Danmark vil være vært for Euroskills

Som et led i strategien for at få flere til at vælge en erhvervsuddannelse søger Danmark om værtsskab for Euroskills 2024.

Debat
- Vi skal hylde de dygtige lærlinge

Satser på elektrisk pakkelevering

Priserne ned på el-varebiler

MAN vil sætte sætter skub i grøn udvikling

Bagom Vestas-aftalen
DSV indgår milliardaftale med dansk gigantfirma

Nyt skandinavisk projekt skal sikre grønnere transportkæder

MARCOD er sammen med seks danske partnere med i EU-støttet projekt om grønnere transportkorridorer over Skagerrak, Kattegat og Øresund

Scan Global Logistics får 315 mio. euro fra investorer: Køber op i Australien

Se alle Medlemmernes egne nyheder

AssetTracking

Specialløsning på vej til kunde – 20 ton løfteåg

Johan Bækgård & Søn ApS nye Kel-Berg tiptrailer

Projekterings-, Projekt-, eller Byggeledelse? Valget er dit!

Omkostningseffektive spredeåg til løft - igen og igen!

Tilpassede løsninger til præcis dit behov

Hvem kan ikke lide et super godt tilbud?

Tjek vores nye katalog!

Elevator positioning system

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Restsalg opkorterkrog m. gaffel

Uhørt hurtig byggeproces på DSV Hedeland

4 facts om digitaliseringen i detail og produktionsbranchen!

Har du et login til fyns-kran.dk?

Kel-Berg sværlasttrailer til Fredericia Shipping A/S

Står du og skal bruge stålwirer? NOS A/S har et stort udvalg

Med få skridt kan du gøre en forskel

Ny telecom sælger ansat hos Prysmian Danmark

Komplette faldsikringssæt fra Carl Stahl A/S

Har du hørt om vores kurser i Sikker Anhugning? (VIDEO)

Børge Skafte Transport & Spedition A/S nye Kel-Berg

Vi har nyt katalog på gaden!

Tjek Pumper fra KH-Technic ApS!!

Produktnyhed fås kun hos Hans Følsgaard

Prysmian kabler installeret i Istanbuls nye Lufthavn

Send til en kollega

0.219