23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Den effektive kontrol

Rune Noack, chefkonsulent i DI Transport, kommer med sin kommentar i debatten om cabotagereglerne

Selvfølgelig skal cabotagereglerne kontrolleres i Danmark. Det skal reglerne om køre- og hviletid, overlæs mv. også.





For vi skal selvfølgelig ikke acceptere, at man konkurrerer ved at snyde og bedrage. Det gælder uanset, om der er en dansk nummerplade eller en udenlandsk nummerplade på lastbilen.





DI Transport har hele tiden støttet de ekstra midler til cabotagekontrol. Og vi er glade for, at antallet af overtrædelser er faldet markant.





Men derfor kan det jo være en helt fair politisk diskussion, hvordan man prioriterer politiets ressourcer. Det gælder også de penge, som politiet fik til ekstra cabotagekontrol.





Måske kunne midlerne bruges mere fornuftigt til f.eks. terrorbekæmpelse, tyveri og anden grov kriminalitet. Det ved vi jo også bekymrer transportbranchen.





Det betyder ikke, at politiet fra den ene dag til den anden helt stopper med at kontrollere cabotage, men at det indgår i de almindelige vejsidekontroller ligesom overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne.





DI Transport har heller ikke noget imod nummerpladegenkendelse til cabotagekontrol. Men systemet, der blev testet ved et stort forsøg, kan kun genkende ni ud ti lastbiler i godt vejr. Og markant færre i regnvejr. Derfor er det formentlig uegnet til cabotagekontrol og dermed spild af penge. Det må kunne gøres bedre.





Der skal være penge til kontrol. Men det skal være en effektiv kontrol.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.095