Siemens: Sikkerhed må ikke være et konkurrenceparameter

Lars Rahbek fra Siemens Wind Power løfter sløret for nogle af de logistiske overvejelser, der gør sig gældende, når man skal designe en ny vindmølle

Det er en stor del af processen, når Siemens skal designe en ny vindmølle, at den også er mulig at transportere og servicere.

Det fortæller Lars Rahbek, global commodity manager for transport hos Siemens Wind Power.

Allerede tidligt i forløbet med at lancere nye vindmølleprojekter bliver der skelet til, om det er muligt at transportere de forskellige dele, som de ser ud i dag, eller om der er behov for at udvikle nye løsninger.

- Når vi begynder at designe, tænker vi meget på, om det giver mening. Kan det produceres og transporteres ude i den virkelige verden? Derfor sætter vi gang i en dialog med leverandører og transportører, hvor vi beder dem komme med deres vurderinger af, om det kan lade sig gøre, siger Lars Rahbek.

Målet er at sikre, at gennem processen er de rigtige mennesker blevet involveret på de rigtige tidspunkter, så designet tager højde for og forebygger eventuelle problemer.

Det er ikke nemt at komme i fold hos Siemens, hvis man som vognmand godt kunne tænke sig at komme ind på markedet for vindmølletransport. Men er man først inde, er vindmølleproducenten klar til at gå meget langt for at bevare samarbejdet.

Læs også: 130 tons møllerør løftet på lastbil

- Vi forsøger at udvikle vores leverandører og arbejder ud fra et ‘total cost’-perspektiv; hvordan ser transportomkostningerne ud, hvor teknologisk langt fremme i skoene er leverandørerne, og kan de levere til tiden? Det bliver alt sammen taget med i prissammenligningen, forklarer Lars Rahbek.

Hvis en leverandør for eksempel ikke kan levere til tiden, så bliver ‘prisen’ for Siemens højere, fordi det går ud over resten af kæden - også selvom den givne leverandør måske umiddelbart var den billigste løsning. Derfor er der brug for at veje for og imod, når valget af leverandør skal tages.

Men selvom man som Siemens er en stor spiller på et marked i hastig udvikling, hvor det handler om at være mest konkurrencedygtig, er der nogle ting, man aldrig må gå på kompromis med.

- Vi prøver at gøre vores bedste for, at det bliver den måde, vi træffer beslutninger på, og ikke bare på, hvem der har den billigste pris. For selvfølgelig vil vi forsøge at skabe konkurrence, der kan hjælpe os med at drive priserne ned. Men vi vil gerne betale for kvalitet, siger Lars Rahbek, og fortsætter:

- Logistik er helt sikkert et konkurrenceparameter, hvor vi vil have fat i de leverandører, der kan optimere det og udnytter og gebærder sig i det. Men sikkerhed er ikke et konkurrenceparameter.


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Den 21.-23. marts 2019 afholdes 15. udgave af Skandinaviens førende transportmesse i MCH Messecenter Herning

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

63 trailere til NTG

Nye leveringer

Endnu engang har vi fornøjelsen at vise et udpluk af det seneste materiel leveret til vognmænd og entreprenører

Nye funktioner med Volvo Dynamic Steering

Volvo Trucks har udviklet nye chaufførsupportsystemer, der øger sikkerheden

Nyhedsbrev

Store bøder til udenlandske lastbiler

Tungvognscenter Syd-kontroller har resulteret i bøder for fejl, snyd og manipulation til flere udenlandske transportvirksomheder

Online Avis Arkiv

Opfindere inspireret af TV-udsendelse

Kontrol med dyretransporter er for slap

Både miljøministeren og dyrevelfærdsordførerne er enige om behovet for skærpelser

Slovensk vognmand Adblue-manipulerer Euro 6 lastbil

Sagen er den første af sin slags på dansk grund, oplyser Tungvognscenter Syd

Rendyrket renovation i storbyen

Frederiksberg kommune øger antallet af elektriske skraldebiler. Nu har kommunens affaldsselskab fem el-drevne lastbiler

Erhvervsminister bliver ny direktør for Dansk Erhverv

Kalundborg Havn har vokseværk

Travlhed på industrilager betyder 3000 ekstra kvadratmeter.

Nye leveringer

Transportbranchen køber fortsat meget materiel. Her er et lille udvalg fra den seneste uges leveringer.

Flere konkurser i transportbranchen

LGT sender tusindvis af lastbiler til Østeuropa

Pas på: Nu kan man blive straffet for at fotografere trafikuheld

Et enigt folketing beder politiet om at tage hårdere fat på bilister og chauffører, der uden blusel fotograferer uheldssteder og generer redningsarbejde.

Reconor Gruppen omstrukturerer

Samler koncernens aktiviteter i to overordnede forretningsområder.

Udspil: Social dumping skal straffes dobbelt

Bødestraffen bør hæves, mener fagforening. Tænketank er enig.

Volvo i canadisk hybrid-aftale

Volvo FH fylder 25 år

Jubilæet fejres med en jubilæumsmodel - "FH 25 Special Edition." Der bliver kun solgt 25 af dem i Danmark

Søvndrukne chauffører skal stoppes

TV-Midtvest afslører chauffører, der kører i døgndrift uden ordentlig søvn. Det fører nu til ekstra kontrol med arbejdstiden

Slut med trængsel i myldretiden: På Motorring 4 har de knækket koden

Udmattet chauffør overvejede selvmord på jobbet

Ung chauffør føler sig snydt og udsat for alt for hårdt arbejde hos østjysk transportfirma

Miljø-deklaration på lastbiler

Besko Akademi udvider staben

Her er bilist nummer 200 million

Femern holder fast: Byggeri starter i 2020

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Vidende lastbil-journalist fylder rundt

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Lange udsigter for nordjysk kombiterminal

Nu risikerer 35.000 virksomheder tvangsopløsning

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Krankollaps: Københavns kommende bro er totalskadet

ATL: Privat affaldsindsamling er billigere og bedre for miljøet

Aalborg Havn: Markant stigning i efterspørgsel på lagerplads

Se alle Medlemmernes egne nyheder

JOBOPSLAG: Bliv handelselev hos Fyns Kran Udstyr A/S (Odense)

Hans Jensen Transport A/S og DS Flexhal har sammen taget første spadestik til nyt domicilbyggeri

Det nye AB-system er offentliggjort! Forbered dig på de nye aftalevilkår

Ny flot Kel-Berg 4 aks. gardintrailer til L. Pedersen & Søn ApS

EFFER kran til Lellinge

18 volt støvsuger fra Metabo

Konfernce: De store projekter i Holstebro

Multilift Kroghejs til Henry

Savner du et miljøvenligt alternativ indenfor smøremidler og korrosionsbeskyttelse?

Ny flot Faymonville Prefamax !

Jan Hansen Transport ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Hvis du nogensinde har splejset et fibertov, ved du at det kræver færdigheder.

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Konference - Roskilde: De store projekter

Frost & Sullivan udnævner TomTom Telematics til »Fleet Telematics Company of the Year«

Wirehejs til Brians Renovation

AB18 og ABR18 – Forstå byggeriets nye aftaledokumenter med ny artikel

Se mere om én af de seneste kraner vi har leveret - denne gang med en unik eltalje

Focus Miljø ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet hejseladskærre fra Lastas

Hvis I vil skrive om CSR i jeres årsrapport, så tjek Cabis guide - gratis download

Europcar fremtidssikrer og effektiviserer deres forretningsgang, ved at dig...

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til HV - Transport A/S

Jyllands hurtigste til at oprulle surringsbånd er fundet

Hejsning, flytning og opsætning af pavilloner for ABC Pavilloner på ny bygg...

FUCHS PENTOSIN PSF – ny servostyrings olie i familien

Send til en kollega

0.272