Siemens: Sikkerhed må ikke være et konkurrenceparameter

Lars Rahbek fra Siemens Wind Power løfter sløret for nogle af de logistiske overvejelser, der gør sig gældende, når man skal designe en ny vindmølle

Det er en stor del af processen, når Siemens skal designe en ny vindmølle, at den også er mulig at transportere og servicere.

Det fortæller Lars Rahbek, global commodity manager for transport hos Siemens Wind Power.

Allerede tidligt i forløbet med at lancere nye vindmølleprojekter bliver der skelet til, om det er muligt at transportere de forskellige dele, som de ser ud i dag, eller om der er behov for at udvikle nye løsninger.

- Når vi begynder at designe, tænker vi meget på, om det giver mening. Kan det produceres og transporteres ude i den virkelige verden? Derfor sætter vi gang i en dialog med leverandører og transportører, hvor vi beder dem komme med deres vurderinger af, om det kan lade sig gøre, siger Lars Rahbek.

Målet er at sikre, at gennem processen er de rigtige mennesker blevet involveret på de rigtige tidspunkter, så designet tager højde for og forebygger eventuelle problemer.

Det er ikke nemt at komme i fold hos Siemens, hvis man som vognmand godt kunne tænke sig at komme ind på markedet for vindmølletransport. Men er man først inde, er vindmølleproducenten klar til at gå meget langt for at bevare samarbejdet.

Læs også: 130 tons møllerør løftet på lastbil

- Vi forsøger at udvikle vores leverandører og arbejder ud fra et ‘total cost’-perspektiv; hvordan ser transportomkostningerne ud, hvor teknologisk langt fremme i skoene er leverandørerne, og kan de levere til tiden? Det bliver alt sammen taget med i prissammenligningen, forklarer Lars Rahbek.

Hvis en leverandør for eksempel ikke kan levere til tiden, så bliver ‘prisen’ for Siemens højere, fordi det går ud over resten af kæden - også selvom den givne leverandør måske umiddelbart var den billigste løsning. Derfor er der brug for at veje for og imod, når valget af leverandør skal tages.

Men selvom man som Siemens er en stor spiller på et marked i hastig udvikling, hvor det handler om at være mest konkurrencedygtig, er der nogle ting, man aldrig må gå på kompromis med.

- Vi prøver at gøre vores bedste for, at det bliver den måde, vi træffer beslutninger på, og ikke bare på, hvem der har den billigste pris. For selvfølgelig vil vi forsøge at skabe konkurrence, der kan hjælpe os med at drive priserne ned. Men vi vil gerne betale for kvalitet, siger Lars Rahbek, og fortsætter:

- Logistik er helt sikkert et konkurrenceparameter, hvor vi vil have fat i de leverandører, der kan optimere det og udnytter og gebærder sig i det. Men sikkerhed er ikke et konkurrenceparameter.


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

19 nye tankvogne til Dantra

Baksehold fra BMS flytter 50 meter høj kran stående

Test
Hjemlig hygge i MAN TGS

Der er gjort ekstra meget ud af chaufførkomforten i MAN’s tunge køretøjer i 2018 udgaverne. Vi har set nærmere på TGS-modellen, som vi har prøvekørt i det midtsjællandske.

Fransk stål-opgave til Blue Water Shipping

Ny dansk Ekeri-forhandler

Poulsen Biler er blevet udvalgt til at sælge og markedsføre Ekeri i Danmark

Regummiering er en miljørigtig dækløsning

Nyhedsbrev

Leman er årets bedste elevplads

Online Avis Arkiv

Flere vindmøllevinger på samme skib

Færgen-direktør: Tæt på salgs-afklaring

Vestager uddeler milliardbøder for karteller

Nye regler for reparation af dæk

58 meter lange møllevinger skal køres gennem Grenaa

Scania med nyt city-førerhus

Lars gør op med fordommene: Slamsugning er langt fra Polle fra Snave

Det kræver både teknisk snilde og stor menneskekundskab at arbejde som slamsuger, fortæller Lars Fuglsang efter 28 år i branchen

Flere kvinder tager lastbilkørekort

Kvinder udgør en uudnyttet ressource i forhold til at reducere chaufførmangelen i Danmark

Politiet: Særtransporter er ikke afmærket godt nok

Vognmænd forventer stigende omsætning

2018 tegner til at blive et godt år for vejgodstransporten: 86 procent af vognmændene forventer uændret eller stigende omsætning

Der er penge at spare på lønnen

Lønplatformen Gratisal vil give vognmændene tid og penge til at fokusere på kerneforretningen

HOKI tager kampen op mod klimaet

NCC har opfundet en ny maskine, der effektivt afhøvler rabatter og leder vandet væk fra vejbanen.

Kran-firma adopterer to skoleklasser

Nu kan man tale med sin bil

Ved første øjekast er der er ikke ændret meget ved den nye Mercedes-Benz Sprinter varebil, bortset fra fronten; men teknologisk er der tale om et kvantespring

A.P. Møller straffes for ulovlig arbejdskraft

Dommer ser formildende omstændigheder i sag om to kineseres og en amerikaners ansættelse hos Mærsk

HMF-direktør fik transport ind med modermælken

Brian Stage voksede op i farens autoværksted og farfarens vognmandsforretning.

Højteknologi og håndværk går hånd i hånd

For at kunne bibeholde kranproduktionen i Danmark, investerer HMF i avancerede robotter og maskiner; men der skal også mennesker til at udvikle og færdiggøre en kran

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Mærsk noterer sig Rusland som bagmand for cyberangreb

DSV sælger dæk til TIP Trailer

Lastbiler raseres af tyveknægte

Uddannelseshus åbner 1. marts

Nye tal: Rekordmange biler på motorvejene

To chauffører faldt ud af lastvogn - en er død

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

App klarer truck-tilsyn: Få overblikket - på internettet

Ingeniør specialiseret i tankanlæg

Nu skal man kunne oplade el-biler i hele Europa

Forlæng batteriets levetid

Se alle Medlemmernes egne nyheder

TOTAL Denmark støtter dansk motorsport

Tillykke til Dansk Overflade Teknik med den nye HMF 2120-K5

Slanger fra Galli Erio hos JO Hydraulics A/S

General Cable har godkendt Prysmian Groups opkøb

Carl Stahl A/S er igen kreditvurderet til AAA-rating

Vidste du, at vi kan være en del af din næste flyrejse?

3 nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailere 37 m3 til Herskind Entreprenørforretning ApS

Nye Hiab kraner med tandstangsdrejning

Lukket grab GIE

Workshop i Ringsted: Lær i praksis, hvordan din virksomheds sociale ansvar kan måles

Ajcon bygger nyt frostlager i Esbjerg

Obel Transport A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Det ikke kun på land vi støber wiresko…

CERTEX Danmark 75 meter over jorden

Meldgaard til E & H messe

Til ledere og HR: Bliv faglig opdateret i 2018

Kun 1 måned til NORDIC BIM ACADEMY 2018! Er du tilmeldt og klar til den digitale fremtid?

Glæd dig til helt nyt videomateriale med Ergolash

Universal grab fra BAKKER

Bilindretning til kampagnepriser 64414418

Giv datakraft til dine medarbejdere - Power BI og Business Intelligence

CERTEX Danmark tænker langsigtet og bæredygtigt

Første lastbil til Allans Murerforretning

Medbringertrucks som medhjælpere

Bliv bedre til bæredygtige fastholdelsesforløb

Send til en kollega

0.308