23948sdkhjf

Siemens: Sikkerhed må ikke være et konkurrenceparameter

Lars Rahbek fra Siemens Wind Power løfter sløret for nogle af de logistiske overvejelser, der gør sig gældende, når man skal designe en ny vindmølle

Det er en stor del af processen, når Siemens skal designe en ny vindmølle, at den også er mulig at transportere og servicere.

Det fortæller Lars Rahbek, global commodity manager for transport hos Siemens Wind Power.

Allerede tidligt i forløbet med at lancere nye vindmølleprojekter bliver der skelet til, om det er muligt at transportere de forskellige dele, som de ser ud i dag, eller om der er behov for at udvikle nye løsninger.

- Når vi begynder at designe, tænker vi meget på, om det giver mening. Kan det produceres og transporteres ude i den virkelige verden? Derfor sætter vi gang i en dialog med leverandører og transportører, hvor vi beder dem komme med deres vurderinger af, om det kan lade sig gøre, siger Lars Rahbek.

Målet er at sikre, at gennem processen er de rigtige mennesker blevet involveret på de rigtige tidspunkter, så designet tager højde for og forebygger eventuelle problemer.

Det er ikke nemt at komme i fold hos Siemens, hvis man som vognmand godt kunne tænke sig at komme ind på markedet for vindmølletransport. Men er man først inde, er vindmølleproducenten klar til at gå meget langt for at bevare samarbejdet.

Læs også: 130 tons møllerør løftet på lastbil

- Vi forsøger at udvikle vores leverandører og arbejder ud fra et ‘total cost’-perspektiv; hvordan ser transportomkostningerne ud, hvor teknologisk langt fremme i skoene er leverandørerne, og kan de levere til tiden? Det bliver alt sammen taget med i prissammenligningen, forklarer Lars Rahbek.

Hvis en leverandør for eksempel ikke kan levere til tiden, så bliver ‘prisen’ for Siemens højere, fordi det går ud over resten af kæden - også selvom den givne leverandør måske umiddelbart var den billigste løsning. Derfor er der brug for at veje for og imod, når valget af leverandør skal tages.

Men selvom man som Siemens er en stor spiller på et marked i hastig udvikling, hvor det handler om at være mest konkurrencedygtig, er der nogle ting, man aldrig må gå på kompromis med.

- Vi prøver at gøre vores bedste for, at det bliver den måde, vi træffer beslutninger på, og ikke bare på, hvem der har den billigste pris. For selvfølgelig vil vi forsøge at skabe konkurrence, der kan hjælpe os med at drive priserne ned. Men vi vil gerne betale for kvalitet, siger Lars Rahbek, og fortsætter:

- Logistik er helt sikkert et konkurrenceparameter, hvor vi vil have fat i de leverandører, der kan optimere det og udnytter og gebærder sig i det. Men sikkerhed er ikke et konkurrenceparameter.


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Fragtmænd raser over Postnord

Danske Fragtmænd involverer nu Christiansborg for at gøre op med konkurrencen fra Postnord

HH Ferries er klar til batteridrift

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Her har vognmanden ikke sparet på noget

Nu kan lastbilen blive helt pletfri

Hos Copenhagen Truck Wash tester man et system, der giver lastbilen en perfekt vask.

Nyhedsbrev

BSV: Vi er stolte af vores materiel

Kunderne reparerer på materiel, der er 20-35 år gammelt, siger BSV-direktør Flemming Jensen.

Online Avis Arkiv

Smyril Line vil selv håndtere godset

Nu håndteres alt gods af Smyril Line Cargo, fra det forlader afskiberen på Færøerne til det forlader Hirtshals

Fragtbossen leverer selv pakkerne

DHL-chefen sætter sig selv i kurerbilen for at lytte til medarbejdernes behov

Kuehne + Nagel vinder markedsandele

Succesen fortsætter for speditionskæmpen, der viser vækst på alle parametre

Svært at finde ny oldermand

Kjøbenhavns Vognmandslaug kan ikke finde ny oldermand. Den gamle er overtalt til at fortsætte mod sit oprindelige ønske

Byggeboom kræver flere store kraner

Danmarks eneste producent af byggekraner har firedoblet flåden for at følge med efterspørgslen

Globale fragtkæmper kaprer danske kunder

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

Særlig demobil til Krog Transport

Speciel farve på ny Scania-model passede perfekt ind med firmafarverne

Større dækcenter på ny adresse

Danske lastbiler med i AdBlue-snyderi

DR afslører, at danske chauffører og mekanikere også er involveret i snyderi med lastbilers miljørensesystem

Test
Elektrisk Actros begejstrer

De testchauffører, der er i gang med at teste Mercedes-Benz’ nye elektriske Actros, er begejstrede

Nyt system til automatisk indvendig vask af køletrailere

FH nummer en million

Volvo har leveret FH-trækker nummer 1.000.000 til en kunde ved IAA i Hannover

Brian har kørt 2,5 mio. km for byggecenter

Kom på lønningslisten allerede som 13-årig; han vaskede lastbilerne. Nu fejre han 25-års jubilæum

HEJ Group ny DAF-forhandler

Ny bydel i København løser trafikproblemer

Bornholmslinjen åbner for mere fragt på hurtigfærgen

Topchef advarer: 400 danske færgejob er i fare

Knap 400 danske job risikerer at gå til udlændinge, hvis Norge vedtager omstridt forslag

Debat
Amatøragtigt ikke at have en langsigtet plan for infrastruktur

Lastbilsalget stiger

Nedbrud i Postnords pakkeafhentning

Nye fartgrænser træder i kraft i dag

Nu er stærekasserne klar til at blitze

Tricolore bygger kæmpestort lager

Scania lancerer ethanol-motor til tung transport

Svenskere vil optimere dansk transport

DSV gør sig klar til Brexit

DB Cargo vinder TUR’s uddannelsespris

Sportsvogne skal trække trailere

Transport som ét brand i Aabenraa

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nysgerrig på at ansætte veteraner? Få gratis tips til at komme i gang

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Skovkran til Svend Kristiansen

Danish Crown reducerede tiden brugt på transportplanlægning med 15-20 %

Mini Trans styrker fællesskabet under frysepunktet

1,5 Ton vs. 125 Ton

Kran og Hejs til Arne

IPW Systems får endnu en ny udvikler

Få styr på Udbudsloven og hele udbudsprocessen på kursus for praktikere

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Elektrisk lille kran

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

To komplette vogntog til Klaus Michaelsen

Velkommen til 'Find din elev'

HMF 2620-K5 til Viborg Vognmandsforretning ApS

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Arbejdsmiljø, stress og produktivitet - bliv klogere i Horsens 8. nov.

Jokerkroge nu hos Meldgaard Hydraulik

Kroghejs til murerfirma

Ajcon-byggeri for GLS skrider planmæssigt frem

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Ejvind Guldberg

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi har solgt i brug hos vore...

Send til en kollega

0.263