23948sdkhjf

Siemens: Sikkerhed må ikke være et konkurrenceparameter

Lars Rahbek fra Siemens Wind Power løfter sløret for nogle af de logistiske overvejelser, der gør sig gældende, når man skal designe en ny vindmølle

Det er en stor del af processen, når Siemens skal designe en ny vindmølle, at den også er mulig at transportere og servicere.

Det fortæller Lars Rahbek, global commodity manager for transport hos Siemens Wind Power.

Allerede tidligt i forløbet med at lancere nye vindmølleprojekter bliver der skelet til, om det er muligt at transportere de forskellige dele, som de ser ud i dag, eller om der er behov for at udvikle nye løsninger.

- Når vi begynder at designe, tænker vi meget på, om det giver mening. Kan det produceres og transporteres ude i den virkelige verden? Derfor sætter vi gang i en dialog med leverandører og transportører, hvor vi beder dem komme med deres vurderinger af, om det kan lade sig gøre, siger Lars Rahbek.

Målet er at sikre, at gennem processen er de rigtige mennesker blevet involveret på de rigtige tidspunkter, så designet tager højde for og forebygger eventuelle problemer.

Det er ikke nemt at komme i fold hos Siemens, hvis man som vognmand godt kunne tænke sig at komme ind på markedet for vindmølletransport. Men er man først inde, er vindmølleproducenten klar til at gå meget langt for at bevare samarbejdet.

Læs også: 130 tons møllerør løftet på lastbil

- Vi forsøger at udvikle vores leverandører og arbejder ud fra et ‘total cost’-perspektiv; hvordan ser transportomkostningerne ud, hvor teknologisk langt fremme i skoene er leverandørerne, og kan de levere til tiden? Det bliver alt sammen taget med i prissammenligningen, forklarer Lars Rahbek.

Hvis en leverandør for eksempel ikke kan levere til tiden, så bliver ‘prisen’ for Siemens højere, fordi det går ud over resten af kæden - også selvom den givne leverandør måske umiddelbart var den billigste løsning. Derfor er der brug for at veje for og imod, når valget af leverandør skal tages.

Men selvom man som Siemens er en stor spiller på et marked i hastig udvikling, hvor det handler om at være mest konkurrencedygtig, er der nogle ting, man aldrig må gå på kompromis med.

- Vi prøver at gøre vores bedste for, at det bliver den måde, vi træffer beslutninger på, og ikke bare på, hvem der har den billigste pris. For selvfølgelig vil vi forsøge at skabe konkurrence, der kan hjælpe os med at drive priserne ned. Men vi vil gerne betale for kvalitet, siger Lars Rahbek, og fortsætter:

- Logistik er helt sikkert et konkurrenceparameter, hvor vi vil have fat i de leverandører, der kan optimere det og udnytter og gebærder sig i det. Men sikkerhed er ikke et konkurrenceparameter.
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.128