23948sdkhjf

Siemens: Sikkerhed må ikke være et konkurrenceparameter

Lars Rahbek fra Siemens Wind Power løfter sløret for nogle af de logistiske overvejelser, der gør sig gældende, når man skal designe en ny vindmølle

Det er en stor del af processen, når Siemens skal designe en ny vindmølle, at den også er mulig at transportere og servicere.

Det fortæller Lars Rahbek, global commodity manager for transport hos Siemens Wind Power.

Allerede tidligt i forløbet med at lancere nye vindmølleprojekter bliver der skelet til, om det er muligt at transportere de forskellige dele, som de ser ud i dag, eller om der er behov for at udvikle nye løsninger.

- Når vi begynder at designe, tænker vi meget på, om det giver mening. Kan det produceres og transporteres ude i den virkelige verden? Derfor sætter vi gang i en dialog med leverandører og transportører, hvor vi beder dem komme med deres vurderinger af, om det kan lade sig gøre, siger Lars Rahbek.

Målet er at sikre, at gennem processen er de rigtige mennesker blevet involveret på de rigtige tidspunkter, så designet tager højde for og forebygger eventuelle problemer.

Det er ikke nemt at komme i fold hos Siemens, hvis man som vognmand godt kunne tænke sig at komme ind på markedet for vindmølletransport. Men er man først inde, er vindmølleproducenten klar til at gå meget langt for at bevare samarbejdet.

Læs også: 130 tons møllerør løftet på lastbil

- Vi forsøger at udvikle vores leverandører og arbejder ud fra et ‘total cost’-perspektiv; hvordan ser transportomkostningerne ud, hvor teknologisk langt fremme i skoene er leverandørerne, og kan de levere til tiden? Det bliver alt sammen taget med i prissammenligningen, forklarer Lars Rahbek.

Hvis en leverandør for eksempel ikke kan levere til tiden, så bliver ‘prisen’ for Siemens højere, fordi det går ud over resten af kæden - også selvom den givne leverandør måske umiddelbart var den billigste løsning. Derfor er der brug for at veje for og imod, når valget af leverandør skal tages.

Men selvom man som Siemens er en stor spiller på et marked i hastig udvikling, hvor det handler om at være mest konkurrencedygtig, er der nogle ting, man aldrig må gå på kompromis med.

- Vi prøver at gøre vores bedste for, at det bliver den måde, vi træffer beslutninger på, og ikke bare på, hvem der har den billigste pris. For selvfølgelig vil vi forsøge at skabe konkurrence, der kan hjælpe os med at drive priserne ned. Men vi vil gerne betale for kvalitet, siger Lars Rahbek, og fortsætter:

- Logistik er helt sikkert et konkurrenceparameter, hvor vi vil have fat i de leverandører, der kan optimere det og udnytter og gebærder sig i det. Men sikkerhed er ikke et konkurrenceparameter.
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Hæderkronet vognmandsforretning solgt til Uglehøj Holding

Nye leveringer

Kæmpe julegave: Rekordordre til MAN Odense

HK-klubformand: - Vognmænd var ikke postvirksomheder

Koldings borgmester afblæser havnelukning

Den politiske opbakning til at lukke Kolding Havn er blevet for snæver, siger borgmester til Jyske Vestkysten

Nyhedsbrev

9.053 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

EU-vejpakke kan sætte endeligt punktum for underbetalte lastbilchauffører

Online Avis Arkiv

Tyvebander går målrettet efter lastbiler

16 transportorganisationer slår i bordet med krav om aftale nu!

Støtter 'Gadens Børn' med specialtrailere

'Glem det', siger DTL: - I skal ikke hente pengene hos os!

Schenker bygger bro mellem Asien og Europa

November-salg er faldet - men samlet set stiger salg af lastbiler

Fire byrødder trækker støtte til havnelukning i Kolding

Havnevirksomhederne skal have lov at blive på havnen, lyder det fra fire byrådspolitikere i Kolding, der nu trækker deres støtte til lukning

Tungvognskontrol: Hjullås på flere udenlandske lastbiler

Stor tungvognskontrol: Nysynet sættevogn kunne ikke bremse

Fortsat trængsel på rastepladserne

Poul Schou lukker og slukker i Ejby efter 52 år

Aalborg Havn bygger nye lagerhaller

Aalborg får tilladelse til forsøg med selvkørende busser

Kolding gør klar til afviklingen af erhvervshavnen

TIP i nyt samarbejde med GLS

Branchen i oprør: Postnord-støtte er en hån

Postnord har brug for over 100 millioner til redningsplan

Det kræver yderligere statsstøtte, hvis Postnord skal leve op til forpligtelser om udlevering af breve

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Rekordår: Dobbelt op på konkurser i transportbranchen

Aftale om nye skraldevogne på plads

Tredje spor over Fyn sparer trafikanter for 152.000 rejsetimer hvert år

Vejdirektoratet sparer på lyset på hovedlandevejene

SDK Shipping køber Odense-selskab

Mærsk har taget hul på global fyringsrunde

Trods stort fokus: Kvinder fylder stadig lidt i bestyrelser

Flere tomme lagerlokaler for første gang i syv år

Volvo lancerer vidensbank for transportbranchen

Hollandsk chauffør dømt for at smugle over 50 kg hash

800 meter længere pr. liter

Hiab udvider garantien

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Bell hus fra KTR

Har din virksomhed vedtaget en cirkulær forretningsmodel?

NOS A/S tilbyder løfteklør fra TERRIER

Nyhed Online: Pladeklo / Pladegaffel til trapezplader

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Harald Røgen & Sønner A/S

Første etape af fremtidens superkaj står klar

Hvordan finder du vej til ISO 45001?

HIAB kraner med Just Easy Tools

FSTYR vejledning sikkerhedskritiske fejl og mangler

+6.650 har allerede ét - skal du ikke også have et login?

NOS A/S tilbyder lodslejder

To nye Kel-Berg bokstrailere til Vognmand Susanne Henriksen

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

PDF-scanning af fakturaer

Vil du gøre 400+ erhvervsfolk selskab den 9. januar?

Containernet sikrer din last i alt slags vejr!

Så let er det at samle en Thern® Davit kran →

Specialfremstillet søjlesvingkran

Kel-Berg 4 aks. gardintrailer til Stykgodscentret Skive A/S

Kroghejs med mange brugervenlige løsninger

PDF-scanning af ordrer

Fleet Complete Danmark flytter til nye kontorer i Ballerup

Er du usikker på, hvordan du skal gribe kemisk APV an?

Båndstropper, løftestropper eller løftebånd?

Ny Kel-Berg nedbygget sværlasttrailer til Midt-Trans ApS

Send til en kollega

0.324