23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ti nye gastankstationer i det midtjyske

Ti nye gastankstationer er nok til at gøre hele den kommunale transport i Region Midtjylland grøn.

Det er muligt at omstille næsten hele den kommunale transport i Region Midtjylland til CO2-neutral biogas blot ved at etablere yderligere 10 gastankstationer i regionens større byer de næste fem år. Det viser en analyse, som PlanEnergi netop har offentliggjort.

I regionen findes allerede gastankstationer i Skive, Holstebro og Ringkøbing-Skjern kommuner. Dertil kommer, at der er aktuelle overvejelser om etablering af sådanne tankstationer i Silkeborg, Horsens og Lemvig.

Der er tale om at lade alle busser, renovationsbiler, handicaptransport og hjemmehjælpere i regionens 14 kommuner køre på biogas. Ved at etablere 10 nye gastankstationer vil der være gastankstationer tilgængelige i alle kommuner.

11 millioner liter diesel årligt

Analysen, som er lavet af PlanEnergi, viser mere præcist, at der er potentiale til at reducere dieselforbruget med 11 millioner liter årligt i den offentlige kørsel i 14 kommuner i Region Midtjylland ved at skifte til gaskøretøjer.

- Biogas er et CO2-neutralt brændstof, som oven i købet produceres lokalt. Det giver kommunerne mulighed for at omlægge for eksempel busdrift og renovationskørsel til vedvarende energi og beholde pengene ved brændstofkøb i regionen, siger Frank Rosager, planlægnings- og udviklingschef i HMN Naturgas, som er er tovholder i "Partnerskabet for Biogas til Buskørsel" i Region Midtjylland, som også tæller Midttrafik, PlanEnergi, Agro Businesspark, Region Midtjylland og 14 kommuner.

Målet med partnerskabet er at få skabt en infrastruktur af biogastankstationer i den midtjyske region og dermed give mulighed for at omstille især den tunge trafik til at køre på biogas.

I analysen er der taget højde for, hvornår de nuværende kontrakter af bus- og renovationsdriften i kommuner og region udløber. På den måde kan analysen bruges som et beslutningsværktøj såvel i regionen som i de enkelte kommuner, frem mod de næste udbudsrunder.

Der er med dagens lave brændstofpriser en merpris på typisk 5-10 procent i samlede kørselsomkostninger ved at køre på biogas frem for diesel. Til gengæld vil det være muligt at spare klimaet for 26.700 ton CO2 årligt.

- Sådan et initiativ er vigtigt, fordi transportsektoren er bagud i den grønne omstilling. Transportsektoren står for en stor del af CO2-udledningen herhjemme, og biogassen er stort set den eneste løsning for at fjerne CO2-udledningen fra den tunge transport uden væsentlige meromkostninger, slutter Frank Rosager.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.047|