23948sdkhjf

Ti nye gastankstationer i det midtjyske

Ti nye gastankstationer er nok til at gøre hele den kommunale transport i Region Midtjylland grøn.
Det er muligt at omstille næsten hele den kommunale transport i Region Midtjylland til CO2-neutral biogas blot ved at etablere yderligere 10 gastankstationer i regionens større byer de næste fem år. Det viser en analyse, som PlanEnergi netop har offentliggjort.

I regionen findes allerede gastankstationer i Skive, Holstebro og Ringkøbing-Skjern kommuner. Dertil kommer, at der er aktuelle overvejelser om etablering af sådanne tankstationer i Silkeborg, Horsens og Lemvig.

Der er tale om at lade alle busser, renovationsbiler, handicaptransport og hjemmehjælpere i regionens 14 kommuner køre på biogas. Ved at etablere 10 nye gastankstationer vil der være gastankstationer tilgængelige i alle kommuner.

11 millioner liter diesel årligt

Analysen, som er lavet af PlanEnergi, viser mere præcist, at der er potentiale til at reducere dieselforbruget med 11 millioner liter årligt i den offentlige kørsel i 14 kommuner i Region Midtjylland ved at skifte til gaskøretøjer.

- Biogas er et CO2-neutralt brændstof, som oven i købet produceres lokalt. Det giver kommunerne mulighed for at omlægge for eksempel busdrift og renovationskørsel til vedvarende energi og beholde pengene ved brændstofkøb i regionen, siger Frank Rosager, planlægnings- og udviklingschef i HMN Naturgas, som er er tovholder i "Partnerskabet for Biogas til Buskørsel" i Region Midtjylland, som også tæller Midttrafik, PlanEnergi, Agro Businesspark, Region Midtjylland og 14 kommuner.

Målet med partnerskabet er at få skabt en infrastruktur af biogastankstationer i den midtjyske region og dermed give mulighed for at omstille især den tunge trafik til at køre på biogas.

I analysen er der taget højde for, hvornår de nuværende kontrakter af bus- og renovationsdriften i kommuner og region udløber. På den måde kan analysen bruges som et beslutningsværktøj såvel i regionen som i de enkelte kommuner, frem mod de næste udbudsrunder.

Der er med dagens lave brændstofpriser en merpris på typisk 5-10 procent i samlede kørselsomkostninger ved at køre på biogas frem for diesel. Til gengæld vil det være muligt at spare klimaet for 26.700 ton CO2 årligt.

- Sådan et initiativ er vigtigt, fordi transportsektoren er bagud i den grønne omstilling. Transportsektoren står for en stor del af CO2-udledningen herhjemme, og biogassen er stort set den eneste løsning for at fjerne CO2-udledningen fra den tunge transport uden væsentlige meromkostninger, slutter Frank Rosager.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.093