23948sdkhjf

ITD og DTL: På med arbejdshandsken

Vognmandsorganisationerne, der ellers har lobbyet for et ja, respekterer vælgernes nej til afskaffelsen af retsforbeholdet
Det er dagen derpå for både de ja-sigende politikere og for store dele af erhvervslivets organisationer, der har presset ivrigt på for at få afskaffet retsforbeholdet.

Det ville vælgerne imidlertid ikke være med til, men så er det godt, at man hos vejgodstransportens to største brancheorganisationer ikke lader sig slå ud.

Nu vil man hos både ITD og DTL i stedet prøve at se fremad og få det bedste ud af situationen.

- Det bedste for vores medlemmer havde været et ja i går. Det havde stillet os bedre i forhold til den internationale konkurrence. Nu håber vi, at den nye forhandling af aftaler har øje for europol og de forordninger, som vi synes er særligt vigtige. Vi tager det som en ny dag, og vælgerne har talt. Og så er det på med handsken igen, siger Karen Roiy fra ITDs erhvervspolitiske afdeling.

Hun havde håbet på et ja, men var klar over, at der var tæt løb. Og det er også hendes indtryk, at de øvrige organisationer, ITD har været i kontakt med, har været klar over, at valget har ligget lige på vippen.

- Vi har særligt haft fokus på europol og konkursforordingen, men generelt de forordninger, som har betydning for virksomhederne, og som derfor også har betydning for os. Men det er en ny arbejdsdag, så ser vi hvad det ender med, siger Karen Roiy.

Hos DTL vælger man en lignende terminologi, når man skal redegøre for organisationens standpunkt dagen derpå.

- Befolkningen har talt, og det må vi tage bestik af. Vi havde da set nogle fordele i nogle af de retsakter, der blev lagt frem, men vi læser det sådan, at det ikke så meget er de detaljerede ting, vælgerne har forholdt sig til, men mere, at de er skeptiske overfor EU i det hele taget. Der har vi jo også vores udfordringer, siger DTLs erhvervspolitiske chef Ove Holm, og fortsætter:

- Jeg nævnte før valget, at det indre marked er løbet løbsk. Sådan har vores medlemmer oplevet det i forhold til at kunne konkurrere på transport, ikke bare i Danmark, men også resten af Europa. Det er nok det, man har reageret på; vælgerne har måske mere set denne her afstemning som en lappeløsning på noget, der grundlæggende ikke kører, som det skal. Det må vi bare notere, at det er der, vi står nu efter valget.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219