23948sdkhjf

Scandlines frygter ny lov

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

En ny lov kan betyde, at Scandlines skal kontrollere ID på alle sine passagerer. Det vil gøre ondt

Hvis Danmark indfører midlertidig grænsekontrol vil en lov, der er på vej gennem Folketinget, tvinge færgerederier som Scandlines til at kontrollere identifikation på alle sine passagerer.

Det vil være en enorm opgave for rederiet, der frygter, at det vil koste både penge og kunder.

- Vi har stor forståelse for, at politikerne reagerer på den ekstraordinære situation, vi står i. Og vi vil respektere, hvis politikerne vil gøre brug af loven. Men vi efterspørger i høj grad nogle praktiske informationer om, hvordan det skal udspille sig i virkeligheden, siger kommunikationsdirektør i Scandlines Anette Svendsen.

For nuværende skal Scandlines bare tælle antallet af passagerer. Det er afgørende for, at selskabet kan have en afgang hver halve time på den meget benyttede rute mellem Rødby og Puttgarden.

- Færgen ligger kun i havn i 15 minutter. Der kan være op til 1000 passagerer per færge, så hvis vi skal kontrollere identifikation på hver enkelt, så er det et helt andet set-up, vi skal have, siger kommunikationsdirektøren.

Læs også: Flere lastbiler vælger færgen over Øresund

Det vil betyde, at Scandlines skal ansætte et korps af kontrollanter, der skal stå parat, hvis regeringen indfører grænsekontrol. Og hvis det sker, vil det betyde køer ved færgen.

- Det kan i værste fald betyde, at vores kunder vælger os fra. Det ville vi være meget kede af, for vi er et privat selskab, der lever af vores kunder. Og vi skal betale vores ansatte. Det kan vi kun, hvis vi har passagerer, siger Anette Svendsen.

Læs også: Scandlines solgt for tocifret milliardbeløb

Hun fortæller, at man Scandlines allerede har et samarbejde med myndighederne, der tillader en effektiv færgedrift. Derfor er håbet, at midlertidig grænsekontrol ikke behøver blive indført.

- Vi håber på, at man kan løse problemet uden at gå så drastisk til værks. For det vil have vidtrækkende konsekvenser for vores forretning, siger Anette Svendsen.

/ritzau/
Mere om: Scandlines
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Mærsks containerfragt trodser modvind på verdenshavene

Optimisme hos DTL efter første møde i klimaudvalg

Tre danske havne med i nordisk erklæring om bæredygtig udvikling

Både havnene i Esbjerg, Aarhus samt CMP forpligter sig nu til at dele erfaringer med syv andre nordiske havne

Pris til transportforskning

Der er en grønnere vej

Nyhedsbrev

9.023 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

DFDS fik forventningen bekræftet i tredje kvartal

Online Avis Arkiv

Sådan påvirkes brotrafikken af den nye grænsekontrol

Valg af DSV-boss til klimaudvalg deler branchen

Stena Line vil udrulle kunstig intelligens efter succes-forsøg

Navnet forpligter: - Vi gør tingene "the Blue Water way"

Blue Water-direktør: - Man kan godt tale en krise i gang

Opkøb af konkurrent skal hente milliarder til DSV

Allerede næste år skal opkøbet af Panalpina hjælpe til at føje flere hundrede millioner til DSV's bundlinje

150.000 kvm ny havn står klar i Rønne

Molslinjen bestiller kæmpe-katamaran til Bornholm

Austal skal levere verdens største katamaran til betjeningen af Bornholm, som Molslinjen netop har fået forlænget

Konkurser i september

Særlig indsats på vejtransport: 66 har fået påbud af Arbejdstilsynet

Mærsk opjusterer: Bliver milliarder mere værd på børsen

Havneudvidelse i Vordingborg færdig før tid

DFDS vinder ny brexit-kontrakt

DSV svinger kniven: 165 jobs skæres væk

Disse lovforslag vil påvirke transporten

ADP ansætter ny udviklings-chef

Vordingborg Havn udvider til dobbelt størrelse

DSV-direktør nomineret til årets leder

Månedens konkurser

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NOS A/S har pallegafler til DIN løfteopgave!

NYHED: Unikke Rundsling til 'Heavy Lift' fra Hampidjan

Ny Maxtrailer !

Vind en Dynello Accu Winder - Fyns Kran Udstyr

Ringspann® præcision

Ny Faymonville Multimax !

Prysmian offentliggør 3.kvartal 2019 resultat

BSV hjælper gerne med det rette løfteværktøj

ODE’s nye højfrekvens magnetventil med lang levetid

Drømmer du om at samle al din logistik ét sted?

Ny Kel-Berg 61,5 m3 tiptrailer til Sejer & Sønnichsen A/S

Ny Maxtrailer !

Ny kompakt arbejdslampe med unikt SMART GRIP 4-in-1 system

Bureau Veritas Kick Off Seminar 2020

Mød Bo Rønhard - Ny salgskonsulent i Nordjylland

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til A/S P. Moos Eftf.

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Ny Maxtrailer !

Kender i fordelene ved vacuum løftesystemer?

Ny viden og erfaringsdeling er vigtig

Ny Benalu Trailer !

Kel-Berg tiptrailer med nedfaldbar side til Jakob Pedersen

Ergonomi på arbejdspladsen

Har du styr på entreprisekontrakterne efter AB 18?

Send til en kollega

0.227