23948sdkhjf

Scandlines frygter ny lov

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

En ny lov kan betyde, at Scandlines skal kontrollere ID på alle sine passagerer. Det vil gøre ondt

Hvis Danmark indfører midlertidig grænsekontrol vil en lov, der er på vej gennem Folketinget, tvinge færgerederier som Scandlines til at kontrollere identifikation på alle sine passagerer.

Det vil være en enorm opgave for rederiet, der frygter, at det vil koste både penge og kunder.

- Vi har stor forståelse for, at politikerne reagerer på den ekstraordinære situation, vi står i. Og vi vil respektere, hvis politikerne vil gøre brug af loven. Men vi efterspørger i høj grad nogle praktiske informationer om, hvordan det skal udspille sig i virkeligheden, siger kommunikationsdirektør i Scandlines Anette Svendsen.

For nuværende skal Scandlines bare tælle antallet af passagerer. Det er afgørende for, at selskabet kan have en afgang hver halve time på den meget benyttede rute mellem Rødby og Puttgarden.

- Færgen ligger kun i havn i 15 minutter. Der kan være op til 1000 passagerer per færge, så hvis vi skal kontrollere identifikation på hver enkelt, så er det et helt andet set-up, vi skal have, siger kommunikationsdirektøren.

Læs også: Flere lastbiler vælger færgen over Øresund

Det vil betyde, at Scandlines skal ansætte et korps af kontrollanter, der skal stå parat, hvis regeringen indfører grænsekontrol. Og hvis det sker, vil det betyde køer ved færgen.

- Det kan i værste fald betyde, at vores kunder vælger os fra. Det ville vi være meget kede af, for vi er et privat selskab, der lever af vores kunder. Og vi skal betale vores ansatte. Det kan vi kun, hvis vi har passagerer, siger Anette Svendsen.

Læs også: Scandlines solgt for tocifret milliardbeløb

Hun fortæller, at man Scandlines allerede har et samarbejde med myndighederne, der tillader en effektiv færgedrift. Derfor er håbet, at midlertidig grænsekontrol ikke behøver blive indført.

- Vi håber på, at man kan løse problemet uden at gå så drastisk til værks. For det vil have vidtrækkende konsekvenser for vores forretning, siger Anette Svendsen.

/ritzau/
Mere om: Scandlines
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Esbjerg Havn udvider med ny multiterminal

Bestyrelsen på Esbjerg Havn har besluttet at anlægge en ny multiterminal på 40.000 kvm i Østhavnen. Terminalen forventes færdig i udgangen af året

Højt humør og første spadestik til udvidelse i Skagen Havn

Balancegang: Venstre og Enhedslisten kan ikke rummes i fælles transportaftale

Benny Engelbrecht skal forhandle en ny aftale om investeringer i infrastruktur

Aabenraa Havn udstikker retningen: Vil udvikle i stedet for at afvikle

Nyhedsbrev

8.822 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Mærsk vil være lige så stor på land

Online Avis Arkiv

Frederikshavn Havn i to-cifret millionoverskud

Spændende år gav rekordresultat hos Alpi

Aarhus Havn vil lave landstrøm med solceller og vindmøller

En mobil løsning skal årligt forsyne 7000 skibe med strøm produceret på havnen, fortæller havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen

Styrelse afviser klage over delvis havnelukning i Vejle

Travle skibe øger Danmarks energiforbrug

Leman frygter ikke Brexit

ADP finder ny topchef i egne rækker

Dachser Nordic barsler med rekordresultat

DFDS udstikker kursen for de næste fem år

Fire strategiske søljer skal holde DFDS på stabil vækstkurs frem mod overskud på 5,5 mia. kr. i 2023

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

Leman afslutter stort udbud på 68 nye trailere

Blue Water ekspanderer i øst

Volvos Vera har fået sin første selvkørende opgave

Skagen Havn underskriver kontrakt om etape 3-udvidelsen

Skagen Havn har valgt Per Aarsleff A/S som entreprenør på etape 3-udvidelsen af havnen. Udvidelsen er den største i havnens historie og forventes at koste 500 mio. kroner

Rekordmange tager vandvejen til Folkemødet

DLG samler transport og lager i Taulov

Rejsegilde på stort logistikcenter i Taulov Dry Port.

Dachser satser på bæredygtig vækst

Flotte takter hos Blue Water

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipa...

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Send til en kollega

0.437