23948sdkhjf

Første 4-akslede køletrailer

FKB Trading har leveret den første 4-akslede SOR-køletrailer til Hanstholm Container Transport A/S.
FKB Trading har netop leveret en 4-akslet SOR køletrailer til Hanstholm Container Transport.

Det er den første 4 akslede køletrailer fra SOR, som leveres i Danmark. FKB har udviklet traileren i samarbejde med SOR og Hanstholm Container Transport.

- Man ser ikke mange 4-akslede køletrailere herhjemme. De er lidt en sjældenhed, så det var ikke så let at finde en producent, som kunne levere sådan en, fortæller Mads Petersen, der driver Hanstholm Container Transport sammen med sin far Jens Petersen.

- Under normale omstændigheder kan man ikke udnytte totalvægten på 54 ton, når man kører stykgods, fisk eller fødevarer i en køletrailer. Godset vejer ikke så meget.
Men Hanstholm Container Transport skal ikke køre med normalt kølegods i deres nye 4-akslede trailer.

- Vi kører biprodukter fra slagterier, forklarer Mads.

- Biprodukterne bliver frosset til blokke og lagt på paller. Sådan en palle kommer nemt til at veje et ton eller mere. Pallerne stabler vi. Derfor kommer vi op på en høj totalvægt. Den største udfordring er, når der køres med frosset svineblod. Det skal det holdes på frost hele tiden. Derfor havde vognmandsfirmaet brug for en 4-akslet køletrailer.

På Transport 2015

Transportmagasinet: - Hvordan fandt i frem til sådan en, når den nu er så sjælden?

- Det gjorde vi på Transportmessen i Herning, forklarer Mads.

- Vi kom forbi FKB's stand. Der stod en fint opbygget 3-akslet køletrailer, som var blevet bygget til en kollega i Nordjylland. De kører med noget rigtigt godt grej. Hvis SOR kunne levere til dem, kunne det måske også være interessant for os.

- Vi er jo på udkig efter noget solidt grej, for vi kører med tunge paller. Vores materiel skal kunne holde i 10 år eller mere. Vi passer på de ting, vi køber. Vores biler satser vi også på skal holde i lang tid.

Flere specielle ønsker

Mads og Jens Petersen spurgte derfor FKB, om den fine 3-akslet køletrailer også kunne fås som 4-akslet. Det blev undersøgt, og der gik ikke længe, før der blev lavet en aftale. Der har i forløbet være nogle byggemøder mellem FKB og Hanstholm Container Transport.

- Det var jo første gang, at vi skulle levere sådan en 4-akslet køletrailer, så vi ville gerne ramme plet første gang, siger salgschef Ib Boelslund fra FKB. Desuden havde kunden en række ønsker, som vi har lyttet til.

Ønskerne drejede sig primært om nogle forstærkninger på kølekassen.

- Før det første skulle bunden være ekstra stærk, forklarer Mads Petersen. Vi kører med el-trucks ind og ud af køletraileren. De har 1500-2000 kg på gaflerne. Desuden har vi i bagenden fået en rustfri kant, som går langt ind i traileren.

- FKB har også været gode til at lytte til vores ønsker med hensyn til maling, lys og lamper. Det er måske nogle småting, men det er nogle detaljer som gør, at vi er blevet ekstra glade for traileren, slutter Mads Petersen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078