23948sdkhjf

TEST Volvo FH 500 med tandem-løft

Volvo Truck med tandemakselløft er skabt til anlægstransporter for at få bedre økonomi. Transportmagasinet har prøvet den første af slagsen i landet, en mørkegrøn FH 500 6x4.
Entreprenører, tungtransportører og skovejere vil givet blive glad for Volvo Trucks’ nyeste opfindelse: Tandem-aksel-løft.

Vi har prøvet den nye teknologi i en Volvo FH 500 på en tur rundt i Nordsjælland – inklusive i en grusgrav i Tulstrup. Der var 20 ton grus i traileren. Totalvægten på køretøjet var på 35 ton.

Vi fik desværre ikke mulighed for at læsse grus af og på i grusgraven, så vi kunne ikke helt se teknikken i brug. Ideen med tandemakselløft er, at løfter den tredje aksel, når man ikke har læs på, mens man sænker den, når man kører med læs.

Hvis terrænet er ekstra blødt kan man slå antispin-systemet (TSC) fra eller koble ”Off-Road TSC” til i stedet for det normale TSC. Funktionen bruges ofte ved vanskeligt underlag som mudder og sne.

TSC sikrer bedre trækkraft og stabilitet – og man reducerer risiko for hjulspin gennem en reduktion af motorens drejningsmoment. Under 40 km/t fungerer TSC også som en automatisk spærre-differentiale og aktiverer bremserne på hjul, der spinner.

Man opnår bedre vejgreb med tandemakselløft og trods 50 kilo ekstra vægt kan man få op til fire procent lavere brændstofforbrug, når lastvognen uden læs kan løfte tandemakslen - den bageste drivaksel i en tandem. Dækkene kan hæves 140 mm fra vejoverfladen.

Til tunge transporter

Den nye funktion er beregnet til tunge transporter, hvor der køres med læs den ene vej og uden læs den anden som for eksempel ved tømmertransport eller anlægstransport.

Systemet fungerer ved at erstatte differentialespærre i den forreste tandemdrivaksel med en klo-kobling. Så kan den bageste tandemdrivaksel deaktiveres og hæves. Chaufføren har dermed adgang til både kraften og kapaciteten fra to drivaksler (6x4), men også den større manøvredygtighed fra en enkelt drivaksel (4x2).

Ved kørsel med den bageste drivaksel hævet reduceres vendediameteren desuden med en meter, og der opstår mindre slitage på dæk og affjedringssystemer.

Med tandemakselløft får chaufføren bedre komfort under kørsel uden læs, hvilket ofte svarer til 50 procent af driftstiden. Støjniveauet i førerhuset er lavere, og vibrationerne i rattet reduceres, når kun dækkene fra én drivaksel er i kontakt med vejen.

Hvis lastbilen er for let

Tandemakselløft er godt til transporter, hvor underlaget eller totalvægten kræver en lastvogn med tandemtræk, men hvor lastvognen kører uden læs eller med et meget let læs på vej tilbage. På glatte eller bløde overflader kan chaufføren så øge trykket på den forreste aksel ved at hæve den bageste drivaksel. Det giver et bedre vejgreb og reducerer samtidig risikoen for at køre fast.

Uproblematisk køretur

Selve køreturen forløb uproblematisk. Den 500 hk store motor er momentstærk med 2.500 Nm mellem 1.000- og 1.400 omdrejninger – og da totalvægten kun var 35 ton, var der ingen problemer med at trække læsset.

Den 7-akslede testbil/trailer kan jo rumme op til 56 ton. Det har vi tidligere testet i forbindelse med Volvos dobbelt-koblingsystem; men det klarede bilen også fint, selv om man så mærker lidt mere modstand op ad bakke og lidt mere skub i ryggen ned ad bakke.

Bilen kører som en normal FH’er. På de trafikerede småveje sætter man pris på ikke mindst bilens nødbremsesystem og afstandsregulering, der sikrer god afstand til trafikanterne foran én.

Der er usædvanlig mange rundkørsler og bakker i Nordsjælland – og her bliver man glad for Volvos VEB+ motorbremse, der sikrer blød opbremsning og nedsætter slid på bremserne.

Også linjevogteren(sporassistenten) sørger for at man holder sin bane – selv om advarselslyden, når man berører afstribningen, kan være irriterende.

God førerstilling og overblik

Kabinen er som altid komfortabel – med god førerstilling og godt overblik over instrumenter, og let betjening af kontakter. Det gælder bl.a. indstilling af fartpilot og motorbremse. Bilens automatiserede I-Shift gearkasse er som sædvanlig også en behagelig oplevelse. Luftaffjedringen bagtil er også med til at gøre turen på de ujævne veje mere beahelig.

Testbilen med 6x4 konfiguration er en typisk bil for entreprenører – og bilen havde da også Volvos forstærkede forkofanger, som øger trækkerens længde med 13,2 cm. Vægten øges samtidig med 69 kg. Ydermere har bilen forstærkede skærmstiver bag.

Den første i Danmark

Testbilen er den første FH med tandemløft, som er kommet til Danmark – lakeret i mørkegrøn. Pudsigt nok samme farve, som anvendes af vognmandsfirmaet SCT i Gilleleje, og som vi gerne vil takke for lån af grusgraven i Tulstrup.


Artiklen er en del af temaet Test.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11