23948sdkhjf

Danske Havne savner fornuft i transportøransvar

Skidt for konkurrencen og dårligt for kunderne. Sådan lyder Danske Havnes dom over den nye lov om transportøransvar.
Dansk Havne er kritiske over for det transportøransvar ved grænsekontrol, som Folketinget netop har vedtaget. Organisationen efterlyser mere fornuft ind forslaget, de betegner som skævvridende , blandt andet fordi det ikke er underbygget med en konsekvensanalyse for erhvervet.

Transportøransvaret ser ud til at påvirke erhvervshavnenes kunder negativt.

I forhold til lovforslaget har Danske Havne ønsket, at det afklares, om der er tale om en myndighedskompetence/-opgave, som pålægges det maritime erhverv, mens det samme ikke er gældende for statsejede broer og andre grænseovergange.

- Det vil være naturligt, at et potentielt transportøransvar håndhæves ud fra princippet om fair konkurrence, siger Gitte Lillelund Bech, direktør for Danske Havne, og fortsætter,

- Lovforslaget vurderer ikke konsekvenserne for erhvervslivet. Det er et skidt signal, når myndigheder og politikere ikke forholder sig til den konkurrencemæssige effekt af lovforslaget.

Fair konkurrence mellem transportformer har altid været Danske Havnes målsætning. Der bør det være naturligt at forholde sig til konkurrencesituationen mellem eksempelvis broer og færger til Sverige og Tyskland. Myndighederne bør ikke sende den åbenlyse myndighedsopgave videre til erhvervet, hvor det burde være myndighederne, som håndterede opgaven med grænsekontrol alle steder, lyder det fra Danske Havne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.25