I tråd med selskabets nye strategi, der indebærer, at Norden i tørlast fokuserer sit ejerskab på skibstyperne Panamax og Supramax, har dampskibsselskabet indgået aftale om salg af Capesize-skibet Nord-Energy og samtidigt indgået aftale om køb af Supramax-skib .
Nord-Energy tegner sig for 180.310 tdw. og blev bygget i 2004, mens det nye Supramax-skib har 58.000 tdw. og blev bygget i 2010.
Begge leveringer finder sted i løbet af 1. kvartal 2016.
Norden ejer efter salget ikke længere Capesize-skibe og opererer kun et indbefragtet skib i denne skibsklasse.
Salget af Nord-Energy medfører et regnskabsmæssigt tab på USD 14,8 mio., der indregnes i årsresultatet for 2015. Tabet skyldes ikke mindst udviklingen i flådeværdierne i 4. kvartal 2015.
Markedsværdierne på skibe faldt kraftigt i løbet af kvartalet, og rederiet har derfor på sædvanlig vis påbegyndt nedskrivningstest med henblik på at vurdere behovet for nedskrivning af de regnskabsmæssige flådeværdier.
Nordens forventninger til EBIT-resultatet før skibsavancer for 2015 fastholdes. Som følge af salget af Nord-Energy justeres forventningen til 2015 EBIT inklusive skibsavancer til USD 43 – 63 mio. mod tidligere USD 58 – 78 mio.