23948sdkhjf

Vognmand fik et bedre syn

Vognmand Ole Werner, Asnæs, kører med briller med glas, der er optimeret til chauffører.
Da vognmand Ole Werner fra Asnæs sidst fik nye briller, valgte han et par briller med specielt glas, som skulle forbedre synet i trafikken. Brillerne blev sponsoreret af optikerkæden Nyt Syn, mod at vognmanden efterfølgende ville fortælle om sit forbedrede syn.

Vognmanden var blevet stillet i udsigt, at han kunne se bedre om natten og i regnvejr, hvor synet nedsættes med op til 20 procent, og hvor man typisk oplever at blive blændet.

Ole Werner har gået med briller de seneste 10-11 år. Han har nu kørt med de nye briller i et par måneder, og han kan mærke en forskel.

- For det første virker det som om, de nye glas tager noget af det skarpe skær. Ikke kun om natten, men også i stærkt solskin. Jeg synes, at sollyset generer mindre. Det er blevet mindre skarpt. Jeg oplever det, som om glasset er let tonet - uden af man kan se tonen i glasset.

- Mine venner siger, at de kan ane en blå farve i glassene, når de ser mig fra en bestemt vinkel. Det er dog ikke noget, jeg selv oplever.

- Det gode ved brillerne er, at man nok kan se lidt klarere i mørke, og at modkørende biler ikke blænder så meget.

Spejlene står skarpere

En uventet effekt af de nye briller er, at sidespejlene står skarpere.

- Jeg behøver ikke dreje hovedet så meget for at se ud af spejlene, siger Ole Werner.

- Normalt skal jeg dreje hovedet vinkelret på sidespejlene. Nu kan jeg se ud af øjenkrogene og se sidespejlene helt klart. Det havde jeg ikke ventet. Det er som om glassene er skåret lidt anderledes.

- Og så har jeg et ønske til brillefirmaerne. Kan de ikke udvikle en brille, så vi bedre kan aflæse tachografen. Den sidder oppe over frontruden i langt de fleste biler, og her skal jeg virkelig bøje nakken helt tilbage, for at kunne læse den, siger Ole Werner med et smil.

Specielt designet glas

Optikerkæden Nyt Syns samarbejde med glasleverandøren Zeiss har ført til et nyt glas, der giver en mere sikker og behagelig følelse, når man kører bil.

- Glasset er specielt godt til at dæmpe blænding fra modkørende under vanskelige lys- og vejrforhold som tusmørke, regn, tåge og om natten, forklarer Jakob Søholt fra Nyt Syn.

- Desuden anvender vores optikere en specialteknologi, i-Profiler, til at kontrollere og måle nattesyn. Metoden er mere nøjagtig end traditionelle synsprøver, fordi vi måler over 2.500 referencepunkter ved hjælp af infrarødt lys, der sendes ind på nethinden. På den måde kan vi skræddersy brilleglassene til hver enkelt individ.

Selvkørende vognmand

Ole Werner er selvkørende vognmand med base i Asnæs i det nordvestlige Sjælland. Han har i alt tre biler og to chauffører. Han kører selv i den ene kranbil og løser opgaver overalt på Sjælland. Da Transportmagasinet mødte Ole Werner var han ved at hæve elementer ved et nybyggeri i Rødovre.

- Min anden bil er en 4-akslet containerbil med wirehejs og aftagelig kran. Den kører min ene chauffør. Han kører i hele Odsherred med grus, kører grene væk for folk og mange andre typiske opgaver for en vognmand.

Ole Werners tredje bil er en trækker.

Stort netværk

Ud over selve vognmandsforretningen har Ole også trailersalg af grus, sten og muldjord fra domicilet i Asnæs.

Ole Werner har et stort netværk. Han er med i DTL’s netværksgruppe Kran Blok, med i DTL’s gruppe for selvkørende vognmand og så er han medlem af Dragsholm Rotary.

- Det er vigtigt, at vi vognmænd opdager, at der også er et liv uden for vognmandsforretningen. Vores hverdag går med dieselolie, dæk og lastbiler. Gennem Rotary får man virkelig åbnet øjnene op for meget andet i samfundet. Vi kommer blandt andet ud og hører om andre typer af jobs. Vi har for eksempel været ud og høre, hvordan det er at arbejde i distriktspsykiatrien. Her får man et indblik i et job, som er meget langt fra ens eget.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078