23948sdkhjf

DI: Danske veje for dårlige

Der er brug for fem milliarder ekstra kroner for at lukke hullerne i vejene.
Hullede kommunale veje, flaskehalse og trængsel er blandt de mange trafikale udfordringer i Danmark. Det er konklusionen i et par helt nye rapporter, der tager temperaturen på den danske infrastruktur.

I tirsdags præsenterede Vejdirektoratet, KL og de kommunaltekniske chefer (KTC) samt Vejdirektoratet en analyse af tilstanden af de kommunale veje. Her konkluderes, at der er brug for 5 mia. kr. ekstra for at sikre færre huller i vejene.

I torsdags fulgte Foreningen af Rådgivende Ingeniører trop med rapporten ”State of the Nation”, der på det trafikale område både ser på det kommunale og statslige vejnet, banenettet, havnene og lufthavnene. På vejområdet vurderes, at der er et samlet investeringsbehov på 50 – 75 milliarder kroner frem mod 2020, hvis man både vil indhente efterslæbet og fremme mobiliteten.

- Der er hårdt brug for at give infrastrukturen et løft. Vi skal sikre, at den eksisterende infrastruktur er i en rimelig tilstand, siger Michael Svane, branchedirektør i DI Transport.

- Vi skal også udbygge infrastrukturen, så behovet for mobilitet hos både pendlere og erhvervsliv kan imødekommes.

Henviser til Norge

I Norge har Statens vegvesen, Jernbaneverket, Kystverkt og Avinor netop lanceret et bud på en ambitiøs investeringsplan for perioden 2018-2029. Der er lagt op til masser af investeringer – helt op mod 932 milliarder norske kroner i det mest ambitiøse scenarie.

I Danmark har vi også brug for en ambitiøs investeringsplan. Vi har brug for investeringer i den trafikale infrastruktur, for det er helt afgørende for vores vækst og velstand, at vi ikke spilder vores tid i trafikken, slutter Michael Svane.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094