23948sdkhjf

DTL-testkører med på platooning bil

Når det store forsøg med platooning-kørsel løber af stablen i Danmark den 30. marts, er DTL med i førerhuset
Testkører for DTL Magasinet og konsulent i DTL – Danske Vognmænd Finn Bjerremand hopper nemlig på en af lastbilerne i Scania-platoonen, når den holder et kort stop på Karlslunde Rasteplads på E 20 i sydgående retning omkring kl. 09.30 på dagen.

- Jeg forventer at blive placeret på bil nummer to eller tre, som jo er det mest spændende sted i relation til den tætte kørsel, siger Finn Bjerremand, der nok tror, at hans indbyggede reflekser vil stå over for en prøvelse den dag.

- Det er klart, at hvis man ligger med 80 km/t på motorvejen 11 meter bag ved den forankørende lastbil, så skal hjernens alarmklokker hos enhver bilist fornuftigvis ringe. For uden teknikken til at holde bilerne på plads skulle standselængden for lastbilen jo have været mindst 50 meter. Jeg tror heller ikke, at der er mange almindelige mennesker, der har fået ny privatbil med elektronisk antikollisionssikring ved små hastigheder, der har turdet prøve at give los.

Glæder sig til hindringer

Finn Bjerremand håber, at der bliver lejlighed til at opleve, hvad der sker i en platoon, når man møder hindringer, hvor der skal ske indfletning som for eksempel ved tilkørsler til motorvejen, i overhalingssituationer og ved vejarbejder og lignende.

- Der er ingen tvivl om, at føreren i de efterfølgende lastbiler i en platoon ikke blot kan lægge sig til at sove eller læse avis. Der skal helt sikkert være en eller anden form for opmærksomhed, og jeg ser frem til at opleve, hvad det er, man aktuelt foretager sig under kørslen, oplyser testkøreren.

Efter afgangen fra Karlslunde Rasteplads sætter de to platoons kursen vestover i retning mod Storebælt, og der fortsættes via Padborg, Tyskland og Belgien til Holland, der nås i starten af april.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093